nieuws: Montecito-heatsink met ingebouwde peltiers gespot
Valt me nu pas op, maar volgens mij klopt er iets helemaal niet in dat stukje over peltier elementen.
39*2=78 Watt en dat is nog lang niet de 100 Watt die de cpu uitstoot. Als deze grens van 78 Watt overschreden wordt zal de temperatuur alleen maar stijgen, omdat het dan min of meer een isolator wordt.
Dan klopt dit stuk volgens mij ook niet:
Valt me nu pas op, maar volgens mij klopt er iets helemaal niet in dat stukje over peltier elementen.
De processor zelf dissipeert dus 100 Watt aan vermogen, wat in z'n totaal uiteraard afgevoerd moet worden door de heatsink. Maar daar zitten 2 peltier elementen in van 39 Watt. Dat betekent dus dat deze elementen maximaal 39 Watt aan warmte van de ene zijde naar de andere kunnen verplaatsen.Peltierelementen hebben de unieke eigenschap om alle warmte naar één richting te trekken zodra er stroom op komt te staan, waardoor er een koude en een warme kant ontstaat. In een rekenvoorbeeld van Paul DeMone wordt verklaard hoe een processor van 100 Watt zo uiteindelijk toch 180 Watt vermogen nodig kan hebben. Met twee 39 Watt peltiers in de heatsink zou de temperatuur van de chip op een aangename 38 graden gehouden kunnen worden bij een omgevingstemperatuur van 50 graden.
39*2=78 Watt en dat is nog lang niet de 100 Watt die de cpu uitstoot. Als deze grens van 78 Watt overschreden wordt zal de temperatuur alleen maar stijgen, omdat het dan min of meer een isolator wordt.
Dan klopt dit stuk volgens mij ook niet:
Voor een 100 Watt cpu 2x 50 Watt peltier elementen gebruiken dan zit je dus op een verschil van 0 Watt bij load. Dat zal dus geen temperatuurdaling tot gevolg hebben, omdat er evenveel warmte afgevoerd wordt als dat er uitgestoten wordt.For a 100 W Montecito each TEC unit will need to
absorb 50 W on its cold side, that's Qc. Run at 5.8
Amps, these units will generate about a 22 deg C
temperature delta with the hot side (heat sink) at
50 deg C. Each unit will consume 5.8 A * 6.8 V or
~39 W. So the heat sink will need to dissipate a
total of 100 + 39*2 or 178 W at 50 deg C to keep
the 100 W processor at 38 deg C or less.
[ Voor 27% gewijzigd door Exigence op 12-09-2004 18:22 ]