[Ervaring] Koperen Revoltec geheugenblokjes monteren

Pagina: 1
Acties:

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:29
Ik heb een tijdje terug via grote inkoopactie koperen geheugenblokjes gekocht, nl de volgende van Revoltec:
Afbeeldingslocatie: http://ace-systems.nl/Menu/CaseModding/MemoryCoolers/Diversen/Pics/Copper.jpg.

Nu wil ik ze net op m'n geheugenchipjes gaan bevestigen ("voor en achter") van mn Ati Radeon 9800 Pro, maar nu blijkt dus dat ze (veel) te groot zijn en ook best nog wel zwaar.

Ik vroeg me af of mensen een goede manier weten om dit op te lossen. Ik dacht zelf eerst al aan doormidden zagen (dan passen ze een stuk beter), maar volgens mij gaat dat niet echt lekker werken met massief koper en daarna die vinnen.

Daarna leek het me wel een optie op ze er gewoon op te "zetten" en te kijken hoe het gaat, alleen ben ik bang dat ze er vanaf lazeren aangezien ze natuurlijk in de kast "hangen" aan de kaart. Is er een betere manier om ze te bevestigen?

Ik heb ook nog Artic Silver 5 gekocht, is het nog aan te raden om dit er tussen te doen ipv de "pads" die er standaard op de blokjes zitten?

Ik heb mn DDR RAM al voorzien van koeling dus ze zijn alleen hiervoor bestemd.

:X, titel had beter gekunt..

[ Voor 5% gewijzigd door flipjevandejam op 12-09-2004 18:10 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:03

Exigence

dnkroz

Als ze met de standaard pads niet goed blijven hangen dan kun je ze met adhesive vastmaken (= warmtegeleidende lijm) dus geen Arctic Silver 5, want dat plakt niet ;)
Ook kun je de vinnen volgens mij het beste even "uitwaaieren" zodat de lucht er makkelijker langs kan, ze zitten nu nogal dicht op elkaar. Dus gewoon uit elkaar buigen.

• flipjevandejam
Hmm, maar je weet niet misschien of het spul wat op de blokjes zelf zit sterk genoeg is?

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
Die blokjes zijn niet gemaakt voor je ati kaart. je ati hebt bga mem ( ozoiets )
logich dat ze te groot zijn :o

• Exigence

Exigence

dnkroz

HStyles schreef op 12 september 2004 @ 19:14:
Die blokjes zijn niet gemaakt voor je ati kaart. je ati hebt bga mem ( ozoiets )
logich dat ze te groot zijn :o
Klopt, maar dat is meteen het grote voordeel ;) En het past wel hoor :)

Verwijderd

Ik heb van horen zeggen dat Arctic silver 5 in combinatie met secondenlijm op de hoeken stukken beter geleid dan thermal adhesive en toch goed vastzit. Lijkt me het proberen waard.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 21:24:
Ik heb van horen zeggen dat Arctic silver 5 in combinatie met secondenlijm op de hoeken stukken beter geleid dan thermal adhesive en toch goed vastzit. Lijkt me het proberen waard.
Als je op de hoekjes van bga mem lijm doet heb je al bijna niets meer over(dan zit de hele module vol lijm?)
ik gebruik gewoon adhesive hoor.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Artic silver heeft echt geen zin:

A- omdat het niet plakt
B- omdat je memory een plastic buitenkant heeft, en dat de hittegeleiding DAAR de vertragende factor is. Artic silver doe je het beste op de overgang van metaal>metaal. Als je het op plastic>metaal smeert gaat het er niet echt sneller op.

Ik zou gewoon zo'dubbelkants plakband gebruiken, werkt perfect.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyberamp op 12-09-2004 22:23 ]

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Waat? 8)7 Weet jij wat de isolatiewaarde van dubbelzijdig plakband is? Nee hoor, thermal adhesive is de oplossing.

U vraagt, wij antwoorden.

• the_stickie
  • Laatst online: 14-09-2025
Behlavde dan speciale warmtegeleidend dubbelzijdig kleefmateriaal, zoals zonder twijfel op die blokjes zit. Ik zou ze gewoon zoals ze zijn erop kleven. Dat ze eruit steken kan op zich helemaal geen kwaad.

• Ruisbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07-2025
Ik heb zelf blokjes doorgezaagd en ze met de geleverde dubbelzijdige, warmtegeleidende, tape er op geplakt.
Als de kaart voor RMA moet heb je het er zo weer af. :*)
Met lijmen kan je dat wel vergeten.

P.S. Na het zagen goed afbramen want als er koperbrokjes in je PC vallen..... :(

Verwijderd

Ruisbak schreef op 12 september 2004 @ 22:46:

Als de kaart voor RMA moet heb je het er zo weer af. :*)
Met lijmen kan je dat wel vergeten.
Een paar uurtjes je kaart in de diepvrieser laten en je krijgt het er wel zo af ;).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 22:56:
[...]

Een paar uurtjes je kaart in de diepvrieser laten en je krijgt het er wel zo af ;).
Die truuk wil niet altijd werken. Had hier een 9800np met heatsinks. Die sinks waren gelijmd met Zalman adhesive. Kaart moest RMA, dus in de diepvries. Na een nacht diepvries trok ik de sinkjes er zo af, maar toen ik op de onderkant van de sinkjes keek, zag ik daar stukjes zwart zitten. Jullie raden het al: stukjes mem op de sinks. Kaart hangt nu ingelijst aan de muur.

Verwijderd

Blokjes die ik op mijn geheugen heb zijn ook te groot.
Steken aan beiden kanten maar MM uit.
Maakt niet zoveel uit, zolang het geen andere "dingen" op de pcb raakt.

• Exigence

Exigence

dnkroz

Je kunt ook de adhesive mengen met Arctic Silver. Dus 1 deel Arctic Silver Adhesive en 2 delen Arctic Silver III/5 moet ook werken. Dan zit het niet zo strak vast :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:54
MeMoRy schreef op 12 september 2004 @ 22:30:
[...]

Waat? 8)7 Weet jij wat de isolatiewaarde van dubbelzijdig plakband is? Nee hoor, thermal adhesive is de oplossing.
true, dan kan je net zo goed geen koelblokjes er op doen, dat is een isolator man

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

CyberAmp schreef op 12 september 2004 @ 22:22:

A- omdat het niet plakt
B- omdat je memory een plastic buitenkant heeft, en dat de hittegeleiding DAAR de vertragende factor is. Artic silver doe je het beste op de overgang van metaal>metaal. Als je het op plastic>metaal smeert gaat het er niet echt sneller op.

Ja tuurlijk jo... ga jij maar met je dubbelzijdige tape prutsen... lekker een isolator op je mem... zal heeeel goed koelen NOT.... 8)7 |:(

edit: Oeps ik had nog niet verder gelezen, er zijn meer mensen die dit belachelijk vinden. haha :)

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 13-09-2004 08:49 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Gewoon twee duppels goedkope seconden lijm gebruiken en een druppel koelpasta in het midde. Je krijgt de blokjes later er ook nog makelijk af.

• MeMoRy
Theoretisch klopt dat lijm trucje niet.
Aangezien de plastic behuizing als een soort heat-spreader werkt, kan je beter over het hele oppervlak van de behuizing warmteafvoer hebben. (Het is bekend bij sommige northbridges dat de oc resultaten afnemen als je te weinig warmteafvoer aan de randen hebt)

Voor mij blijft AS adhesive dè oplossing. AS iii/5 maak idd weinig uit op plastic.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:15

sapphire

Die-hard pruts0r

Meng AS adhesive component A en B en AS 2/3/5 in een verhouding van 1:1:1, dit schijnt ook goed te koelen en goed eraf te krijgen.

Gabriël AM5

• flipjevandejam
Zagen laat ik maar achterwege, dan verkloot ik toch alleen maar de blokjes. Ik ga het denk ik maar gewoon proberen met het spul wat er al op zit, hopelijk blijft het goed (genoeg) zitten. Verder vroeg ik me nog af of het handig is om die blokjes dan aan beide zijden van de kaart te doen (zit natuurlijk aan beide zijden ook memchippies).

Ik zit me nu te bedenken dat ik ze anders ook nog met tire-rips (of hoe je dat ook schrijft) vast kan zetten, als gewoon hele dunne pak ofzo? Of gaat dat smelten?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ikzelf heb van rvs 2mm draad een soort van U vormpjes gebogen, en vervolgens mijn termaltake blokjes ermee vastgeklemd:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/41192/thumb.jpg
Dit was overigens nog op de oude gf4 kaart, op me nieuwe komen ze ook weer zo gemonteerd :) Alleen weet ik dus niet of bij jouw er genoeg ruimte tussen de vinnetjes zit.

• flipjevandejam
Ja ik denk dat ik ook maar zo'n techniek ga toepassen. Het lijkt btw op een geïmproviseerde heatpipe :P.

Bedankt voor het plaatje, maakt veel duidelijk.

Overigens zit ik ± met hetzelfde probleem als op het plaatje weergegeven, ik wil die blokjes erop zetten, maar ik wil ook een waterblokje op de gpu.

1. Moet ik tussen de gpu en het blokje wel AS 5 doen?
2. Is het mogelijk om het blokjes zoals op het plaatje te plaatsen, maar dan niet de kabels buitenom te laten lopen (dat ziet er nogal als een "ranzige" oplossing uit). Dus ze gewoon meer buigen nog, of verlies ik daarmee teveel "stroming" van het water?

Verwijderd

CyberAmp schreef op 12 september 2004 @ 22:22:

A- omdat het niet plakt

Anders ga je even tegen alle ervaringen hier in...

Het mem omhulsel is ook geen plastic btw. AS zelf plakt niet nee, vandaar dus de seconden lijm ;) Het beste is adhesive. Een handige tweaker krijgt dat er ook weer af. En die sinks zijn goed, de helft hier gebruikt ze....

• flipjevandejam
Ik heb hier alleen AS 5 en geen adhesive en met secondenlijm gaan klooien lijkt me niet echt ideaal. Ik denk dat ik het maar bij de constructie van ferry hou.

Verwijderd

flipjevandejam schreef op 14 september 2004 @ 12:33:
Ik heb hier alleen AS 5 en geen adhesive en met secondenlijm gaan klooien lijkt me niet echt ideaal. Ik denk dat ik het maar bij de constructie van ferry hou.
Jep, dat is zeker een hele mooie manier :) 100% omkeerbaar zonder al teveel moeite.

• MeMoRy
't is wel offtopic, maar:
1. Moet ik tussen de gpu en het blokje wel AS 5 doen?
2. Is het mogelijk om het blokjes zoals op het plaatje te plaatsen, maar dan niet de kabels buitenom te laten lopen (dat ziet er nogal als een "ranzige" oplossing uit). Dus ze gewoon meer buigen nog, of verlies ik daarmee teveel "stroming" van het water?
1) tuurlijk! Daar is het voor. (Pas bij phase-change of peltier koelingen werkt AS5 niet meer)
2) Ik neem aan dat je met 'het blokjes' het waterkoelblok bedoelt en ja: het kan het blok toch gewoon 180 graden draaien! :P

Bij buigen moet je idd erg uitkijken, niet alleen is het slecht voor je waterflow, maar ook voor je waterpomp!! (Je hebt speciale hoek-stukjes)

• flipjevandejam
MeMoRy schreef op 14 september 2004 @ 17:05:
't is wel offtopic, maar:

[...]

Bij buigen moet je idd erg uitkijken, niet alleen is het slecht voor je waterflow, maar ook voor je waterpomp!! (Je hebt speciale hoek-stukjes)
Ik bedoelde idd het waterkoelblok van de GPU, ik heb nl er nl een voor bij Aquarius 2 set, van thermaltake. De volgende: Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.nu/images/A1983.jpg

Zou ik deze dus ook 90° naar links kunnen draaien zodat de slangen niet over de koperen blokjes lopen? Ik vraag me af of ik dus die bocht kan maken met die slangen.

Edit: Hmm, ik zit nu naar het plaatje te kijken, maar dat dus niet door de manier van bevestigen, dus kan ik de geheugenchippies boven het waterblok niet koelen (aan de "voorkant", alleen aan de achterkant dus). Of ik zou het waterblok 180° moeten draaien, maar dat gaat denk ik niet werken met de slangen.

Hopelijk volg je het nog ;).

[ Voor 25% gewijzigd door flipjevandejam op 14-09-2004 17:27 ]

Pagina: 1