Toon posts:

HD Crash kan ook andere HD beschadigen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een groot probleem, ik heb al wat topics doorzocht over het redden van data op een gecrashte HD en daar kon ik in eerste instantie ook wel wat mee...maar ineens veranderde de situatie en hield alles op.

Om te beginnen zal ik de indeling van m'n HD maar ff geven:

Schijf 1: Maxtor 40 GB

* Windows 98 (bootpartitie) - 2 GB
* Backup - 18 GB
* Windows XP - 20 GB

Schijf 2: Maxtor 20 GB

* Data

Dit lijkt een dag dat alles mislukt en dat je zegt "hoe is het mogelijk!". . Toevallig was ik vandaag net een oude PC aan het herinrichten om te gebruiken voor opslag en backup van bestanden... zomaar, om evt. m'n ghost images erop te kunnen zetten. Ik had m'n "eigen" PC net als altijd even aanstaan en die speelde wat muziek.

Ik ff naar beneden, kom ik terug bij m'n eigen PC... scherm op zwart, beweeg de muis in de veronderstelling dat het gewoon de monitor is die in stand by staat. Gaat m'n PC ineens rebooten.... Data Error.

"Dat is lekker" dacht ik, na zo'n crash kan ik het denk ik wel vergeten dat ik ooit nog iets van m'n data terug zal zien. Maar goed, ik had nog een vrij exclusieve recovery tool achter de hand die ik ooit eens ontvangen heb, dus ik dacht "laat ik het daar eens mee proberen", tenslotte weet je het maar nooit. Ik had nog altijd een Dataschijf die te benaderen is en waar ik genoeg data heen kon schrijven om iig de belangrijkste bestanden te redden..

De tool stond op CD, dus ik moest ff rebooten met CD ondersteuning... wordt ineens m'n 2e HD ook niet meer herkend en zelfs m'n CD speler wordt niet gezien via een windows 98 bootflop met MSCDX CD ondersteuning.

Ik zal maar niet vragen of er iemand ervaring heeft met deze serie van problemen, want dat zal wel niet, wat zou ik nog kunnen doen? :{

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2004 18:07 ]

Verwijderd

BIOS al gereset? En gooi alles uit je pc dat je even niet nodig hebt.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Overgeklokt?
Voeding probleem?
Andere IDE kabel proberen?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
De BIOS heb ik nog niet gereset... dat zou ik kunnen proberen. Ik moet zowiezo nog wat stappen doorlopen want ik heb m'n PC nog niet open gehad. Voordat ik daarmee wilde beginnen wilde ik hier eerst ff informeren over ervaringen met dit soort problemen die misschien evt. softwarematig zijn op te lossen. :)
limoentje schreef op 12 september 2004 @ 18:11:
Overgeklokt?
Voeding probleem?
Andere IDE kabel proberen?
Hij is niet overgeklokt en de voeding doet het ook nog uitstekend.. een andere IDE kabel probeer ik zo ff. Ik heb er voor de duidelijkheid nog geen andere problemen mee gehad, hij draait al 3 jaar perfect.

1 detail vergeten te noemen, de eerste schijf maakte "tik" geluiden, alsof er een knikker op ijzer stuitert. Ik denk dat ik wel kan aannemen dat hij volledig dood is :{?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2004 18:14 ]

Verwijderd

Hd's al getest in ander systeem? Geheugen zou je ook nog kunnen testen. Als een dos footflop niets meer ziet (cdrom/hd's) is volgens mij iets met het mobo.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2004 18:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok.. ik ben geloof ik een stap verder

Ik heb de HD er even uitgehaald, op de kop gehouden en vervolgens licht geschud (heen en weer gedraaid). Dit was een oplossing van een user in een ander HD crash topic, volgens hem was het 't laatste redmiddel om nog iets van leven in het ding te krijgen. Nu worden beide schijven weer herkend in het BIOS maar krijg ik de melding "Primary disk failed" bij het opstarten.

Ik dacht er aan om nu weer met een windows 98 opstartflop te proberen de CD te activeren, vervolgens het recovery programma te draaien en de gegevens op de Data schijf te zetten. Direct kopieeren kan ik wel vergeten omdat er geen Driveletter meer herkend wordt voor de partities op de eerste HD.

Is dit een goeie 2e stap zijn of weten jullie een betere? Dit zou namelijk weleens een laatste kans kunnen zijn om het een en ander te redden. :{

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2004 18:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gegevens redden is onmogelijk lijkt het, de schijf wordt wel herkend in het BIOS maar hij valt niet te benaderen door zowel FDISK als Partition Recovery. Ik heb de schijf in een andere PC gehad en die herkende 'm al niet eens in de BIOS.

m.a.w. ik denk dat ik maar eens ga uitzoeken of ik nog enige vorm van garantie heb..

Verwijderd

Je kunt ook de printplaat vervangen (tenzij de motor of de platters kapot zijn). Dan heb je de data met wat geluk nog terug.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-03 22:56
Zijn alle twee de schijven nu de fout in gegaan of is er nog maar één schijf die "kapot" is. Als het ze alle twee zijn is er iets met je computer gebeurt(hoge spanning o.i.d.) en is zeer waarschijnlijk iets op de printplaat kapot gegaan. In de FAQ staat wel iets over uitwisseling van printplaten. (Er van uit gegaan dat de hard disken helemaal niet meer aan de praat te krijgen zijn op een andere comp.) Als één hard disk niet werkt, zou ik eerst de hele HD overkopieren op een andere disk(ranish partition manager), dan kun je veilig aan die harde schijf knoeien, zonder dat het orgineel verpest kan worden, zeker aangezien die waarschijnlijk er binnenkort helemaal ermee ophoudt.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties tot zover!
Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 21:11:
Je kunt ook de printplaat vervangen (tenzij de motor of de platters kapot zijn). Dan heb je de data met wat geluk nog terug.
ik ga de faq daar eens ff over lezen...
h.edink schreef op 12 september 2004 @ 21:25:
Zijn alle twee de schijven nu de fout in gegaan of is er nog maar één schijf die "kapot" is. Als het ze alle twee zijn is er iets met je computer gebeurt(hoge spanning o.i.d.) en is zeer waarschijnlijk iets op de printplaat kapot gegaan. In de FAQ staat wel iets over uitwisseling van printplaten. (Er van uit gegaan dat de hard disken helemaal niet meer aan de praat te krijgen zijn op een andere comp.)
De 2 schijven waren even verdwenen in het BIOS waardoor ik het ergste vreesde, maar ze waren ineens "beide" terug nadat ik de opstart schijf even op z'n kop geschud heb.

De eerste schijf wordt wel herkend door de BIOS, maar deze is met geen mogelijk te benaderen. De 2e disk is gewoon te bereiken via DOS en alle data staat er ook nog op, dus ik heb "gelukkig" maar 1 defecte.
Als één hard disk niet werkt, zou ik eerst de hele HD overkopieren op een andere disk(ranish partition manager), dan kun je veilig aan die harde schijf knoeien, zonder dat het orgineel verpest kan worden, zeker aangezien die waarschijnlijk er binnenkort helemaal ermee ophoudt.
Kan Partition Manager schijven benaderen die in de Bios wel gezien worden maar in z'n totaal niet meer herkend worden door FDisk of een DOS programma als Active Partition Recovery? :)

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2004 22:38 . Reden: ff quotes toegevoegd ]

Verwijderd

Tip: op marktplaats en dergelijke sites worden regelmatig defecte harde schijven aangeboden waarvan de printplaat in sommige gevallen nog wel goed is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Maxtor al gemaild en ze ze reageerden een dag erna. Het kan een automatisch mailtje zijn maar het leek persoonlijk omdat het wat meer op details in ging. De tools die ze voorstelden zoals Powermax en wat recovery tools konden de schijf fysiek niet detecteren.

daarnaast heb ik de defect lijkende schijf nog in een ander systeem geprobeerd en daar was 't hetzelfde verhaal. Een werkende HD deed het prima in m'n eigen systeem, dus het probleem met rotte IDE kabels en IDE controllers op het moederbord lijkt uitgesloten :)

met printplaat verwisselen wacht ik nog wel ff tot ik weer reactie krijg van Maxtor, anders vervalt de kans dat ik evt. een nieuwe HD krijg zowiezo.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2004 23:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, deze kan denk ik wel dicht

Ik heb het probleem met de automatische mailgenerator van Maxtor besproken en ik kan 'm opsturen. Intussen is m'n PC voorzien van een nieuwe 120 GB HD, de omgeruilde ga ik gebruiken voor een ander systeem.. als backup ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 21:24 ]

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 18:12:
1 detail vergeten te noemen, de eerste schijf maakte "tik" geluiden, alsof er een knikker op ijzer stuitert. Ik denk dat ik wel kan aannemen dat hij volledig dood is :{?
Jah. Is een bekend probleem bij mij. Had ook een schijf van Maxtor gehad, 10gb, maakte het geluid alsof er een knikker op het laminaat bleef stuiteren.
Hier kan je een aantal geluiden luisteren:
Wat is er mis met mijn HDD? HDD geluiden..
Hd.wav is waarschijnlijk ook jou geluid (was tie ook van mij :( ).

Anyway, toch netjes van Maxtor.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 weken geleden m'n oude schijf verstuurd en vandaag een gloednieuwe schijf uit ierland ontvangen, erg goeie service van Maxtor! :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 23:23 ]

Pagina: 1