HomeRecording and Multitracking

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 09:11
Ik ben bezig me te verdiepen in homerecording en heb veel topics hier en op een ander forum gelezen. Alleen is er 1 ding dat ik nergens kan vinden en wel heel erg graag wil in mijn eigen studio en ik vraag me af wat ervoor nodig is.

Wat ik wil is dus via een mengpaneel alle spullen aansluiten (gitaar versterkers, bas versterker, drum mics, zang mics etc.) (in totaal ongeveer 12 inputs). Dan het via het mengpaneel de computer insturen om op te nemen. MAAR:

Als ik meerdere dingen tegelijk opneem wil ik wel dat ze als verschillende tracks worden opgenomen. Daarna wil ik het in de computer kunnen edditen (verschuiven, faden, effects etc.). En ik wil dus als ik het na de tijd afspeel dat ik WEL via hetzelfde mengpaneel de apparte tracks kan edditen (volume, muten, eq etc.)

Wat zijn hiervoor de beste mogelijkheden?

ps. Waar is de homerecording topic gebleven? Daar was toch een groot topic voor hier? :?

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Hangt er vanaf wat voor spulletjes jij hebt op dit moment. Wat voor mengpaneel heb je en wat voor geluidskaart?

Als je het dubbele van die 12 kanalen op je mixer hebt, dus 24 minimaal en dan uiteraard ook 12 analoge uitgangen op je geluidskaart kun je zonder om te hoeven patchen alle sporen direct vanuit je pc apart in je mixer krijgen.
Om alles per spoor op te kunnen nemen zul je óf een kaart met 12 analoge inputs moeten hebben óf de sporen omstebeurt (of in groepjes van twee ofzo) moeten opnemen.

Ik vraag me alleen wel af waarom je het editen en mixen op een externe mixer zou willen doen, daar zijn in de pc met software ontelbaar meer mogelijkheden voor plus dat je dan in het digitale domein blijft en het zonder enige overbodige conversie digitaal op cd kan branden.

• CoiLive
Ik ben niet zo'n voorstander van op de computer de schuifjes omhoog gooien, hoewel de mogelijkheden wel meer en beter worden. Ok, als ik ervan uit ga dat ik het mixen zelf op de computer ga doen. Hoe krijg ik dan alsnog de tracks appart in de computer zonder het appart op te nemen (soms is het wel lekker om bijvoorbeeld 2 mensen tegelijk te laten zingen en toch 2 apparte tracks te hebben om het goed af te mixen).

Dan heb ik dus een geluidskaart nodig met 12 inputs en een mixer met 12 inputs en 12 outputs.

Bestaan er geen mixers die 12 ins en outs hebben, rechtsstreeks de computer in en dat de tracks dan toch nog via de mixer te regelen zijn? Wordt dan waarschijnlijk wel een digitale mixer of workstation ofzo.

Ik ben dus gewoon nog flink aan het rondzoeken. Op het moment heb ik nog helemaal niks zelfs geen geld (maar daar is altijd aan te komen natuurlijk). Iemand nog ideeen?
-Wat voor eens geluidskaart (met 12 inputs (of meer), het mag ook wel 8 zijn, maar liever 12 omdat je toch met flink wat drummics zit)
-Wat voor een mixer om mijn doel te halen?
De rest zoals monitoren en randapperatuur is geen probleem, daar kom ik zelf nog wel uit ;)

Persoonlijk vind ik het wel het fijnste om de knoppen "echt" te kunnen bedienen, zal wel nostalgie zijn ofzo. Als je muziek maakt moet het wel echt aanvoelen, ik heb het niet zo heel erg op computers eigenlijk.

Verwijderd

FiZz schreef op 12 september 2004 @ 18:10:
Ik ben niet zo'n voorstander van op de computer de schuifjes omhoog gooien, hoewel de mogelijkheden wel meer en beter worden. Ok, als ik ervan uit ga dat ik het mixen zelf op de computer ga doen. Hoe krijg ik dan alsnog de tracks appart in de computer zonder het appart op te nemen (soms is het wel lekker om bijvoorbeeld 2 mensen tegelijk te laten zingen en toch 2 apparte tracks te hebben om het goed af te mixen).

Dan heb ik dus een geluidskaart nodig met 12 inputs en een mixer met 12 inputs en 12 outputs.

Bestaan er geen mixers die 12 ins en outs hebben, rechtsstreeks de computer in en dat de tracks dan toch nog via de mixer te regelen zijn? Wordt dan waarschijnlijk wel een digitale mixer of workstation ofzo.

Ik ben dus gewoon nog flink aan het rondzoeken. Op het moment heb ik nog helemaal niks zelfs geen geld (maar daar is altijd aan te komen natuurlijk). Iemand nog ideeen?
-Wat voor eens geluidskaart (met 12 inputs (of meer), het mag ook wel 8 zijn, maar liever 12 omdat je toch met flink wat drummics zit)
-Wat voor een mixer om mijn doel te halen?
De rest zoals monitoren en randapperatuur is geen probleem, daar kom ik zelf nog wel uit ;)

Persoonlijk vind ik het wel het fijnste om de knoppen "echt" te kunnen bedienen, zal wel nostalgie zijn ofzo. Als je muziek maakt moet het wel echt aanvoelen, ik heb het niet zo heel erg op computers eigenlijk.
heb je ook aan een midicontroller gedacht?

http://www.evolution.co.uk/company/news_ucc33e.htm

deze heb ik zelf en ben er uitermate tevreden over, vooral de verschillende overlays zijn perfect.

er zijn ook andere merken hoor

http://www.doepfer.de/home_e.htm

en natuurlijk de duurdere merken.. maar denk niet dat dit interessant voor je is.

voor audiokaart kan je kijken naar de m-audio delta 1010
http://www.midiman.com/products/en_us/Delta1010-main.html

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2004 19:26 ]

• CoiLive
Heb helemaal niet aan een midi controler gedacht eigenlijk. Ik zag ze wel op de website van feedback en had even globaal gekeken. Als ik het goed begrijp dat kan ik dus zo'n midi mengpaneel aan de computer hangen, de fader linken aan de computer mixer die op het beeldscherm staat en zo alles regelen :? Zo jah, dan is dat opzich ook best wel een optie jah. Moet ik er alleen wel 1 hebben met 12 kanalen.

Hoewel ik er wel steeds meer aan zit te denken om alles op 8 kanalen te gaan zetten, want het verschil in prijs tussen een 8 kanalen en 12 is met alle apperatuur nogal groot, en het hoeft geen professionele studio te worden maar een homestudio. Zolang de opname kwaliteit maar goed is.

Die dingen van M-audio is trouwens echt lekker jah, ik heb ze wel eens vaker bekeken. Maar ik vraag het nog even voor de zekerheid. Met zo'n M-audio kaart dus je dus wel meerdere instrumenten tegelijk opnemen op verschillende tracks he?

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:07
Heb je al eens overwogen een HD-recorder te kopen, en dan wel een met fatsoendelijke software zodat je het geheel als multitrack opname kan overzetten naar de PC?
Ik weet zo snel geen merk met dat soort software maar ik weet 100% zeker dat het bestaat :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• SoLiS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-03 08:33
Ik denk dat de Yamaha 01x wel wat voor je is. Dat is een digitaal mengpaneel dat je ook kan gebruiken als controller voor je multitrack software. Bovendien is het ook gelijk een geluidskaart. Hier staat veel info over dit apparaat: http://www.01xray.com

Kijk anders ook eens op http://www.synthforum.nl, daar hebben ze wat meer verstand van dit soort zaken dan hier op GOT.

[ Voor 7% gewijzigd door SoLiS op 12-09-2004 20:44 ]

• CoiLive
Ik zat zo eens rond the kijken bij de midi controlers en toen vond ik eigenlijk wel wat moois.
Yamaha 01x

Dit is dus een controler en mixer in 1. Het lijkt me verdomdes handig. Wat denken jullie ervan? Iemand met ervaring?

Ik ga nog even verder kijken naar dit soort producten. Het is misschien een beetje prijzig, maar dan zit er wel erg veel bij. En het is allemaal ook nog eens erg compact.

ps. Moet je eens voor de gein naar het demo filmpje kijken van die 0X1! Ziet er zo wel heel erg makkelijk uit (maar dat heb je wel vaker met demo filmpjes he ;))

edit: SoLiS was me dus net voor (8>

[ Voor 16% gewijzigd door CoiLive op 12-09-2004 22:19 ]

• CoiLive
Nog even een snelle vraag tussendoor:
Denken jullie dat er animo is voor een goede ruimte voor bandjes om hun muziek (denk voornamelijk demo's) op te nemen? Het zal wel niet helemaal professioneel worden, maar als het een beetje loopt wordt het zeker wel uitgebreid natuurlijk.

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Je hoeft natuurlijk geen 12 faders te hebben op een midi controller, je kunt namelijk gewoon de fader toewijzen aan een track (neem ik aan, ik heb er zelf geen).
Ik denk dat je echt moet afstappen van het idee dat je alles persé 'grafisch' moet doen, dus via een analoge mixer. Als je live aan het werk bent snap ik dat dat handiger is, maar met opnames, waar je dus meer tijd voor alles hebt en de opname en mix kan scheiden, heb je met een software oplossing gewoon voor een paar honder € waar je volledig analoog tienduizenden € aan kwijt zou zijn.

Geluidskaart met twaalf of meer inputs is inderdaad lastig, die 01x ziet er dan erg handig uit. Wat je ook zou moeten doen is eens naar de produkten van RME kijken, ik heb zelf ook zo'n kaart en het is echt goed professioneel spul met veel uitbreidingsmogelijkheden en alle type aansluitingen die je maar kan bedenken.

• CoiLive
TheLemon schreef op 12 september 2004 @ 22:06:
Je hoeft natuurlijk geen 12 faders te hebben op een midi controller, je kunt namelijk gewoon de fader toewijzen aan een track (neem ik aan, ik heb er zelf geen).
Ik denk dat je echt moet afstappen van het idee dat je alles persé 'grafisch' moet doen, dus via een analoge mixer. Als je live aan het werk bent snap ik dat dat handiger is, maar met opnames, waar je dus meer tijd voor alles hebt en de opname en mix kan scheiden, heb je met een software oplossing gewoon voor een paar honder € waar je volledig analoog tienduizenden € aan kwijt zou zijn.
Ik zit inderdaad al te kijken naar meer met de computer doen, wat met zo'n midi controler inderdaad wel heel erg makkelijk lijkt. Ik wou graag alles analoog doen omdat ik niet de heletijd met de muis aan fadertjes wil zitten. Zo'n midi controler lost dat dus allemaal op.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

yamaha 01x is inderdaad een leuke.. ik heb een behringer prutsdingetje die de computer kan besturen met motor faders.. erg leuk ding..zeker voor ' das kleines betrag' :)

MOTU heeft geloof ik ook aardige dingen. Op synthforum heeft '><i' er een staan.. klinkt erg goed.

success

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• CoiLive
Wat ik nu denk te kopen is:

• Yamaha 01X EURO 1.599,00
• Tannoy Reveal (monitor speakers a 299,-) EURO 598,00
• Microphones (different types for recording)
o Shure PG DMK 6 (drums) (kables inc.) EURO 449.00
o Shure SM 58 (vocals) (2x a 119,-) EURO 238,00
o Shure SM 57 (instruments,drums) (3x a 109,-) EURO 327,00
o Stands KNM 210/91 (2x a 39,-) EURO 78,00
• Kabels (5x mic kabels + andere kabels) EURO 150,00

Een kant en klare computer, die ik natuurlijk goedkoper kan krijgen als ik het zelf samenstel (het gaat even om het idee)
• DTMPC Cre8 (computer) EURO 1.449,00

Dan kom ik uit op een totaal van: 4888,00 euro's

En dan heb ik dus echt de basics. Heeft iemand nog tips van dingen die echt een must zijn om "rock/alternative" muziek op te nemen (want dat is een beetje de doelgroep die ik wil gaan "helpen") Dan wel te bedenken dat ik van de mensen die komen opnemen vraag om hun eigen versterkers mee te nemen, want ze hebben natuurlijk hun eigen sound. Ik heb zelf ook een bass en gitaar versterker en zit eraan te denken om in een later stadium echt goede gitaar en basversterkers te kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door CoiLive op 13-09-2004 01:19 ]

Pagina: 1