Toon posts:

Dell Optilpex GX150 start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Heb sinds kort een Dell en nu wil die niet meer opstarten. Had hem gisteren aan laten staan omdat ik iets aan het downloaden was. Hij is volgens mij in slaapstand gegaan (onder W98SE) en hij is nu met geen mogelijkheid meer op te starten.
Daarmee bedoel ik dat er stroom op het systeem staat, maar mijn harddisks niet starten, mijn monitor niet aangaat, ik geen error-geluiden hoor. Hij doet totaal niets dus, nada.

Als ik stroom op het systeem zet (dmv. het aanknopje) dan begint de ventilator van mijn voeding en van de processor te draaien. Op het moederbord zelf brandt er ook een LED (oranje) en er beginnen ook LEDs op het een printplaatje achter het 'aanknopje' branden.

Op dat printplaatje branden de:
HDD_LED groen
ESUP_LED groen
PWR_LED oranje

Ik kan het systeem weer uitzetten door het 'aanknopje' enkele seconden in te drukken.

Ik heb zelf getracht via de DELL site wat wijs te worden maar dat is me niet gelukt. Zelf heb ik het geheugen uit het systeem gehaald, de Hard-disks ontkoppeld, de originele videokaart (eigenlijk is het meer een printplaatje met geheugen..) maar ik krijg geen respons van het systeem.

Is het een softwarematig (W98SE) probleem of denken jullie dat mijn moederbord dood is??? Als mijn MOBO dood zou zijn zou ik toch ook niet het systeem aan en uit kunnen zetten door het bedieningsknopje??

systeem is als volgt:
Dell OPtiplex GX150
PIII 1 GIG
2X harddisk (1x 10, 1x 4)
1x CDRW
1x CD-ROM
128 MB Dell memory
32 MB Nvidia videokaart met TV-out (van Asus)
De rest is onboard (NIC, AUDIO)
Graag zie ik jullie feedback.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2004 15:56 . Reden: systeemeigenschappen erbij gezet ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

trek de stekker er eens uit, houd vervolgens de powerbutton 15 sec ingedrukt en kijk of hij dan wel wil booten.

een dood mobo is mogelijk. Maar controleer effe of hij wel postbeeps geeft of niet.

Verwijderd

Als je de stekker er even uittrekt, en er vervolgens weer indoet, gaat je PC dan automatisch aan en is hij niet meer normaal uit te krijgen? Met "niet meer normaal uit te krijgen" bedoel ik dat een druk op de uitknop niet werkt (6 seconden ingedrukt houden werkt dan weer wel).

Ik had eenzelfde probleem, ik kon het oplossen door alle niet-essentiele hardware eruit te halen, en alles er één voor één weer in te doen. Bij mij bleek uiteindelijk een geheugen module defect.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2004 18:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Hij geeft absoluut geen enkel leventeken in de vorm van postbeeps danwel enig harddisk of CD-Rom activiteit. Sterker nog er zit geen power op de CD-Roms.

Als ik de stekker uit de PC haal en hem er dan weer in doe dan start hij niet automatisch, ik kan hem wel aan de praat krijgen door gewoon op het startknopje te drukken.

Vervolgens gebeurt er dus niks en kan ik hem pas uit krijgen door 6 seconden lang diezelfde startknop ingedrukt te houden....

Ik had ook al geprobeerd het batterij'tje op het moederbord eruit te halen en te booten en ook nog om die batterij ruim een uur eriut te laten en dan te booten... gebeurde dus ook niks.

Ik heb thuis nog een voeding liggen, die zal ik overigens ook proberen.

Wordt vervolgd.

Ik heb die andere voeding geprobeerd maar geen verschil. Door al dat proberen sloegen de harddisk daarnet wel voor even aan en was er harddisk activiteit. Mijn CR-Roms die hadden stroom (kon ik open en dicht doen) maar geen signaal naar mijn monitor. Dus dan schiet ik nog steeds niets op want ik kan niet eens in de BIOS....

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2004 20:46 . Reden: Laatste poging toegevoegd ]

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Je moet gewoon de helpdesk van Dell bellen. Ze zullen je helpen de fout te vinden. Omdat er waarschijnlijk geen garantie meer op zit krijg je geen nieuwe onderdelen. Maar ze halen wel de fout naar boven voor je. En dat kost nix.
btw zitten er 4 ledjes achterop de PC? Ik weet niet vanaf welk model ze er op zitten maar die geven aan wat er mis is. Dat kun je dan weer opzoeken op de Dell site.
Vul je service tag (saat op de sticker) eens in daar op die site, kun je gelijk zien of je nog garantie hebt. Wij hebben 5 jaar op onze Dells en een gx150 is nog geen 5 jaar oud....

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Je hebt gelijk wat betreft de Helpdeks van Dell natuurlijk. Ik wil(de) zelf een poging wagen om het zelf zsm. op te lossen.

Ik ben er nog steeds niet uit en als ik geen verdere tips binnenkrijg zal ik inderdaad de helpdesk moeten bellen van Dell. :'(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 22:54:
Hoi,

Je hebt gelijk wat betreft de Helpdeks van Dell natuurlijk. Ik wil(de) zelf een poging wagen om het zelf zsm. op te lossen.

Ik ben er nog steeds niet uit en als ik geen verdere tips binnenkrijg zal ik inderdaad de helpdesk moeten bellen van Dell. :'(
En heb je al wat hardware uit kunnen sluiten? Doet de PC nog steeds niets als je beide HDD's, CD-writer, CD-ROM, videokaart (mits on-board video) & FDD hebt losgekoppeld of eruit hebt gehaald?

Wat bij mij ook weleens heeft gewerkt nadat een PC helemaal niets meer deed, is het ding gewoon even een dag met rust laten. Gewoon even de stekker eruit en 24 uur laten rusten. Heel vreemd misschien, maar het heeft weleens gewerkt bij mij :)

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik stop er voor vandaag mee... Ik heb een sollicitatiegesprek morgen..... :r

Ik kan er pas dinsdag avond of woensdag weer mee aan de slag.

Wordt vervolgd ! ;(

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je die andere voeding al geprobeerd?
NIET DOEN voordat je de pinout hebt gecontroleerd. Dell voedingen KUNNEN namelijk afwijken van standaard ATX met als gevolg dat je je bord ZEKER om zeep helpt als je er een standaard ATX invrot :P.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:14
Dag allemaal,

Heb sinds kort een Dell en nu wil die niet meer opstarten
niet vervelend bedoeld maar er staat sinds kort.
Garantie???????

Aanrader van mijn kant is dus echt niet aankomen en terug brengen. Daarvoor koop je toch een dell (voor de garantie)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

P!!! 1GHz is nou niet bepaald van "sinds kort" ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dag Allemaal,

Ik heb vandaag wat tijd gehad om het problem verder te onderzoeken. Ik heb het volgende gedaan:

* Alle componenten die aan het moederbord worden gekoppeld (IDE en dergelijke) in een ander systeem geprobeerd en alles werkte daarop normaal; dus geheugen, videokaart, CD-Roms, en ook de harde schijven.

Nou moet ik zeggen dat ik de harde schijven als 'slave' op het andere systeem heb gehangen.

Terugkomend op de voeding; de connector van de Dell en die andere voeding zijn in dezelfde kleur volgorde BEHALVE dat de Dell voeding 1 witte draad mist die ik op de andere (standaard)voeding wel heb. Zal dit dan kwaad kunnen??

Ik heb het moederbord nu bijna een dag los liggen met ook de batterij eruit gehaald...

Ik heb niet de processor op een ander MOBO kunnen testen maar ik zou het erg vreemd vinden als die juist kaduuk zou zijn. Toch??
Pagina: 1