Gebruiken de 9000pro en de 9200 evenveel power als de mx440?

Pagina: 1
Acties:

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Mijn broer heeft een compaq deskpro staan met een 145 Watt compaq voeding erin. De hoeveelheid watt die hier staat werkt bij compaq dus anders dan bij andere merken. Je kunt het bijv. niet vergelijken met een Antec 145Watt.

De specs van de pc zijn:
Pentium 3 1000mhz.
384mb pc133
20Gig 5400rpm Maxtor hdd.
4mb onboard vga
Cd-rom speler
Diskettedrive

Nu moet hier dus een nieuwe videokaart in (voor spellen als Age of mythology's, Red alert, en wat racezooi.)
Ik heb er reeds een TI4200 128mb in uitgeprobeerd maar die trok de voeding niet. Een Gforce mx440 64mb van mn buurjongen draaide wel vlekkeloos.
Nu vind ik die mx440 iets aan de magere kant presteren. Dus wilde ik er liever een Radeon 9000pro 128mb of een Radeon 9200 (non pro / non se) 128mb in hangen, (ik kan ze allebei voor zo'n 50 Euro krijgen. De mx440 kost 40 Euro).

Nu is mijn vraag niet welke van de 2 beter presteert (ongeveer gelijkwaardig maar wel beter dan de mx440).
Ik wil graag weten of de bovenstaande ATI kaarten veel meer voedingpower nodig hebben dan de mx440. Als de Gforce TI4200 niet draait met deze voeding (vervangen is geen optie, het is een desktop pc, daar past geen andere voeding in), maar de mx440 wel, zal de voeding dan de 9000pro of de 9200 trekken?

Alvast bedankt.

• UltraR-pc
Helemaal niemand? :'(

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik denk dat die het wel kan trekken, een radeon 9000 trekt niet zo heel veel.

Anderzijds mocht je compaq voeding het toch niet trekken, dan kun je overwegen om een 2e voeding in je pc erbij te doen en daar dan je hd's op aan te sluiten.

(ik weet namelijk dat compaqs aparte aansluitingen op het moederbord hebben)

Voeding vervangen is idd geen optie, maar 1 erbij natuurlijk wel.

Tweakers Discord

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 17:06
Je zou kunnen zeggen dat beide kaarten passief gekoeld worden, dus zullen de verschillen niet veel zijn. Maar enig hard bewijs heb ik niet. En wat is veel? 10 watt meer? 20?

• UltraR-pc
Ok, bedankt, maar weten jullie toevallig het verschil in stroomgebruik tussen enerzijds de Ti4200 en anderzijds de genoemde radeon kaarten. Liggen die radeons tussen de ti4200 en de mx440 in. Of gebruiken ze ongeveer evenveel als de mx440 of ti4200?

• UltraR-pc
tweakduke schreef op 13 september 2004 @ 15:55:
Ik denk dat die het wel kan trekken, een radeon 9000 trekt niet zo heel veel.

Anderzijds mocht je compaq voeding het toch niet trekken, dan kun je overwegen om een 2e voeding in je pc erbij te doen en daar dan je hd's op aan te sluiten.

(ik weet namelijk dat compaqs aparte aansluitingen op het moederbord hebben)

Voeding vervangen is idd geen optie, maar 1 erbij natuurlijk wel.
Tja, waar zou ik die voeding dan moeten laten? Ik kan hem toch moeilijk gewoon los in de kast leggen ofzo? Daar is trouwens ook nauwelijks ruimte voor.

Verwijderd

De hoeveelheid watt die hier staat werkt bij compaq dus anders dan bij andere merken.
Watt = Watt ;)

En ook een Compaq voeding is vervangbaar - let wel op eventueel afwijkende pinout. Zie ook: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

Post anders eens wat meer info over die voeding (modelnummer, soort connectors, kleur bedrading [pin-voor-pin], foto's etc.) als je die wilt vervangen voor een goedkope standaard [desktop] ATX voeding en meer zekerheid wilt of dat wel kan.
het is een desktop pc, daar past geen andere voeding in
Welke maten heeft de voeding? Foto's?

Verder ontopic: je kunt videokaarten niet zo makkelijk onderling vergelijken. Ten eerste geven kaartenmakers niet de waardes op van hun producten. Ten tweede belast niet elke 60W kaart de afzonderlijke spanningslijnen (3.3V, 5V en 12V) evenveel.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 16:17 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 16:11:

[...]
Welke maten heeft de voeding? Foto's?

Verder ontopic: je kunt videokaarten niet zo makkelijk onderling vergelijken. Ten eerste geven kaartenmakers niet de waardes op van hun producten. Ten tweede belast niet elke 60W kaart de afzonderlijke spanningslijnen (3.3V, 5V en 12V) evenveel.
De compaq voedingen hebben meestal een afwijkend formaat, daardoor past een andere voeding zowiezo al niet in de kast.
UltraR-pc schreef op 13 september 2004 @ 16:10:
[...]

Tja, waar zou ik die voeding dan moeten laten? Ik kan hem toch moeilijk gewoon los in de kast leggen ofzo? Daar is trouwens ook nauwelijks ruimte voor.
Tjah voor de oplossing zul je wellicht gewoon creatief moeten zijn... Het is gewoon een dilemma met compaq voedingen :'(

Tweakers Discord

• UltraR-pc
De maten van de compaq voeding:
8cm breed, 12cm hoog en 15 cm diep.

Ik kan het dus echt vergeten dat er een andere voeding in past. De aansluitingen zijn verder wel hetzelfde. Ik denk trouwens dat ik maar gewoon een mx440 voor mn broer erin zet. Daar weet ik tenmiste zeker van dat de voeding het trekt.
Maar ik heb toch echt het idee dat een radeon 9200 of een 9000pro toch nooit veel meer van de voeding zal vragen dan een mx440.
De ti4200 staat bekend als een stroomzuiper maar dat kan je van ATI kaarten toch niet zeggen?

Verwijderd

De compaq voedingen hebben meestal een afwijkend formaat, daardoor past een andere voeding zowiezo al niet in de kast.
Er zijn ook speciale desktop ATX voedingen (en anders wel van honderden andere fabrikanten die hun eigen standaard gemaakt hebben), die passen gewoon in een Compaq kast (en zijn gratis op te halen bij je lokale afvalcontainer) ;)

Kwestie blijft wel om de pinout te checken / om te zetten - maar dat is een kleine moeite.
8cm breed, 12cm hoog en 15 cm diep.
Dat is kleiner als normaal ATX (86mm x 140mm x 150mm) maar 12cm is wel een standaardhoogte voor veel desktopkasten.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 16:43 ]

• UltraR-pc
Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 16:38:
[...]
Er zijn ook speciale desktop ATX voedingen (en anders wel van honderden andere fabrikanten die hun eigen standaard gemaakt hebben), die passen gewoon in een Compaq kast (en zijn gratis op te halen bij je lokale afvalcontainer) ;)

Kwestie blijft wel om de pinout te checken / om te zetten - maar dat is een kleine moeite.

[...]
Dat is kleiner als normaal ATX (86mm x 140mm x 150mm) maar 12cm is wel een standaardhoogte voor veel desktopkasten.
Klopt, de voeding is kleiner dan normaal. Maar daar gaat het niet om. Feit is dat een standaard voeding er dus niet in past.
Maar om terug te komen op mijn eigenlijke vraag. Er moet toch wel ongeveer te zeggen zijn hoeveel stroom de genoemde radeon kaarten verbruiken in vergelijking met de mx440 en de ti4200 (meer of minder)?

• twitt
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ok, ik heb zelf 2 jaar lang met een Compaq Deskpro EXD PIII-1000 gewerkt, en hierin heb ik zelf een Ati radeon 9100 gezet.
Dit draaide allemaal stabiel.

Alleen is een radeon 9100 gebaseerd op de 8500, en de 9000 en 9200 zijn dat niet/wel?

Ik hoop dat je er wat aan hebt

Amd 2000+ Mobile @ 2500Mhz (250x10) / Shuttle AN35N Ultra 400 / Adata Vitesta DDR500

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08 10:32
Wat nou helemaal matig is, is dat de meeste OEM's niet toestaan dat je je voeding vervangt, tenminste, er staat bij mij een stickertje op met, "void warranty if removed", dus dan zit je met een probleem als je een videokaart erin doet die te veel van je voeding eist, want je kan geen betere voeding erin zetten, zucht...dilemma 8)7

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Verwijderd

garantie is toch al weg bij zo'n ouwe pc...

btw ik denk dat hier wel een nieuwe voeding in kan... waarom? ik heb laatst een nieuwe voeding gezet in een compac duron 1000 mhz.. ik heb toen ook op de website van compac gekeken en daar stond dat het zelfde type ook uit was gegeven met de p3... ze liggen kwa tyd enzo niet ver uit elkaar... gaat wel werken denk ik.

MAAR conteroleer toch maar eerst de pinout ;)
Pagina: 1