Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Web safe colors nog gebruiken of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 311 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ericck
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 23:15
Is er eigenlijk nog een noodzaak van het gebruiken van Web Safe Colors?

Met andere woorden: kan ik kleurtje #D92319 (niet Web Safe) gewoon zonder problemen gebruiken op een website of kan ik dan beter gaan voor bijvoorbeeld #CC3333 die wél Web Safe is.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Tegenwoordig houdt niemand hier rekening mee omdat er steeds meer nieuwe PC's komen enzo. Het aandeel in de "nieuwe" browsers wordt ook groter en wie werkt er nou nog met 255 kleuren :? :p....

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Dat ligt helemaal aan je doelgroep :)

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 21:40

Not Pingu

Dumbass ex machina

@Erkens: ik denk dat er nog maar weinig doelgroepen zijn waarin een aanzienlijk deel met een kleurendiepte van 256 of minder werkt.

Als je pagina eenvoudig is kun je er best rekening mee houden. Maar wil je foto's e.d. op je pagina zetten, of je moet de huisstijl van een bedrijf doorvoeren, dan zijn web safe colors gewoon niet meer te doen.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Gunp01nt schreef op 12 september 2004 @ 16:06:
@Erkens: ik denk dat er nog maar weinig doelgroepen zijn waarin een aanzienlijk deel met een kleurendiepte van 256 of minder werkt.
Het websafe palet bestaat uit 216 kleuren ;) En van deze kleuren is de weergave (zo goed als) hetzelfde op alle systemen.
En er zijn nog genoeg mensen die met 256 kleuren werken, vooral de oudere PC's of mensen die niet weten hoe het ingesteld moet worden. Dus er zijn zat doelgroepen te vinden waarbij je er rekening mee moet houden.
Als je pagina eenvoudig is kun je er best rekening mee houden. Maar wil je foto's e.d. op je pagina zetten, of je moet de huisstijl van een bedrijf doorvoeren, dan zijn web safe colors gewoon niet meer te doen.
foto's hebben vaak een palet mee opgeslagen waardoor dat goed gaat, heb je dan minder kleuren dan zie je ook gewoon minder kleuren, maar van die 216 kleuren weet je zeker dat ze beschikbaar zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Erkens op 12-09-2004 16:12 ]

• Not Pingu

Not Pingu

Dumbass ex machina

Erkens schreef op 12 september 2004 @ 16:11:
[...]

Het websafe palet bestaat uit 216 kleuren
Maar je kunt in je OS de kleurdiepte niet op 216 instellen ;)
foto's hebben vaak een palet mee opgeslagen waardoor dat goed gaat, heb je dan minder kleuren dan zie je ook gewoon minder kleuren, maar van die 216 kleuren weet je zeker dat ze beschikbaar zijn.
een full colour foto die wordt weergegeven met een 216-kleuren palet, daarvan zou ik persoonlijk niet willen zeggen dat het 'goed gaat' :) Ziet er gewoon lelijk uit.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dit is nou de reden dat ik meestal kleurnamen gebruik in plaats van hex codes. Dan weet ik zeker dat ik web safe bezig ben, ook al zal 95% van alle bezoeker van mijn sites gewoon full color aan kunnen. We zorgen toch ook allemaal dat onze sites in alle browsers hetzelfde uitzien? Zelfde vergelijking volgens mij. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• ericck
In mijn geval is het verschil tussen de web safe color en de andere kleur niet wereldschokkend groot, dan kan ik dus beter voor veilige kleur kiezen.
Uiteraard ben je van het probleem af als je even een 1 bij 1 pixel plaatje maakt en daar de kleur in zet die je nodig hebt...

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Gunp01nt schreef op 12 september 2004 @ 16:19:
[...]

Maar je kunt in je OS de kleurdiepte niet op 216 instellen ;)
lezen is moeilijk he ;)
Erkens schreef op 12 september 2004 @ 16:11:
Het websafe palet bestaat uit 216 kleuren ;) En van deze kleuren is de weergave (zo goed als) hetzelfde op alle systemen.
Niet alleen lezen wat je wilt lezen svp.
een full colour foto die wordt weergegeven met een 216-kleuren palet, daarvan zou ik persoonlijk niet willen zeggen dat het 'goed gaat' :) Ziet er gewoon lelijk uit.
zodra je met foto's gaat werken is er niks aan de hand en hebben de mensen gewoon pech, dat weet je van te voren, wat ik bedoel is dat je je site voor je doelgroep zo goed mogelijk moet maken. Dus als je met oudere PC's te maken hebt bijvoorbeeld, bijvoorbeeld ouderen of gezinnen met weinig inkomen) dat je dan je kleuren zo veilig mogelijk kiest.

Verwijderd

NMe84 schreef op 12 september 2004 @ 16:23:
Dit is nou de reden dat ik meestal kleurnamen gebruik in plaats van hex codes. Dan weet ik zeker dat ik web safe bezig ben, ook al zal 95% van alle bezoeker van mijn sites gewoon full color aan kunnen. We zorgen toch ook allemaal dat onze sites in alle browsers hetzelfde uitzien? Zelfde vergelijking volgens mij. :)
Fout gedacht. Niet alle kleuren met een "naam" zijn websafe. Feitelijk zijn alleen kleuren waarvan elk kanaal (R, G of B) decimaal een veelvoud is van 51 websafe. Dat komt neer op kleuren die je met 3 tekens kunt opgeven, en waarvan elk teken 0, 3, 6, 9, C of F is.

En nee, we zorgen niet dat de site er in elke browser exact hetzelfde uitziet. We zorgen dat de site er in elke browser goed genoeg uitziet.
ericck schreef op 12 september 2004 @ 16:25:
In mijn geval is het verschil tussen de web safe color en de andere kleur niet wereldschokkend groot, dan kan ik dus beter voor veilige kleur kiezen.
Uiteraard ben je van het probleem af als je even een 1 bij 1 pixel plaatje maakt en daar de kleur in zet die je nodig hebt...
Ik weet niet wat je hier bedoelt. De tijd dat we zulke 1-pixel plaatjes nodig hadden is al lang voorbij. Er is immers CSS.

Verwijderd

Als je een website ontwikkeld alwaar mensen drivers voor hun videokaart kunnen downloaden is het wel handig om in je design rekening te houden met de minder beschikbare kleuren.

Een fansite voor games op het Windows platform, een bedrijvensite alwaar via Group Policy maar een beperkt aantal browsers/instellingen gebruikt wordt of een publieke site waar allerlei multiplatform bezoekers komen hebben ieder hun eigen doelgroep en dus ook ieder hun beperkingen.

http://www.google.nl/sear...16+websafe+websnap+colors

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2004 14:30 ]

• Not Pingu

Not Pingu

Dumbass ex machina

offtopic:
@Erkens:
sorry hoor, maar wat is het probleem nou? volgens mij begrijp je me verkeerd :)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Gunp01nt schreef op 12 september 2004 @ 16:55:
offtopic:
@Erkens:
sorry hoor, maar wat is het probleem nou? volgens mij begrijp je me verkeerd :)
Jij quote een klein stukje en gaat daarop reageren, wat niet handig is want als je even verder leest dan begrijp je wat mijn punt is. Waarom zou ik je verkeerd begrijpen?

• Johnny
  • Laatst online: 16:34

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Een bijna een jaar geleden zijn web-safe kleuren al dood verklaard.
[rml][ ALG] Websafe is dead...now show me some funky colors![/rml]

Tenzij je zeker weet dat er een redelijk aantal mensen ze echt nodig hebben (bijvoorbeeld een driver website) is het niet nodig om er rekening mee te houden.

Ik heb er nooit rekening mee gehouden en heb er nog nooit iemand over gehoord.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

als je doelgroep ook pda's en telefoons omvat zou je eventueel rekening kunnen houden met de mindere kleurdiepte ervan, voor pc's is die doodverklaring wel ok denk ik

• Not Pingu

Not Pingu

Dumbass ex machina

Maar gelukkig hebben de meeste mobiele apparaten een kleurenpalet van 4096 of meer kleuren. Daar kun je alweer een stuk beter mee uit de voeten.

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Is het niet zo dat een client die een kleur niet kan weergeven zelf een kleur in de buurt kiest? Dan lijkt het me geen probleem.

Overigens, de moderne PDA's van nu hebben ook al 16-bits kleuren.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• ericck
Is het niet zo dat een client die een kleur niet kan weergeven zelf een kleur in de buurt kiest? Dan lijkt het me geen probleem.
Dan zit je dus wel met kleurverschillen. De site wordt niet exact zo weergegeven zoals jij hem hebt bedoeld. Dat kan dus betekenen dat bijvoorbeeld een GIFje een andere kleur heeft dan je background, wat heel lelijk kan zijn.

• bluesbrother
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 14:21

bluesbrother

Blues Rocks!!!

Beste Tweakers,
Ik heb de oplossing voor alle kleurproblemen.
Ik heb een tooltje gevonden waarmee je prachtig kleuren kan uitkiezen.
Websafe of niet.

ColorImpact

Vooral de optie "color composer" is een aanrader.

Het is misschien een beetje offtopic maar ik denk dat men er wat aan kan hebben aangezien ik half kleurenblind ben en er ook een lange tijd mee heb zitten klooien.

succes.

Bluesbrother 8)

Wil je je pizza in 4 of 8 stukken? .......Doe maar in 4, 8 krijg ik niet op.

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 15:01

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

* XangadiX is niet zo heel erg onder de indruk van dat programma,

Illustrator of photoshop kan dat iets beter en voor de mensen die het echt nodig hebben is er nog steeds de tabel

offtopic:
hey bluesbrother, welkom op tweakers, ik ga er van uit dat je de faq al gelezen hebt en anders moet je dat even doen; maar tweakers groeten elkaar dus niet omdat je dan bezig kunt blijven; in deze thread alleen al zou ik dan 12 mensen moeten groeten. Om diezelfde reden signeren we onze posts ook niet; daarbij weten we al wie je bent dat staat links

[ Voor 3% gewijzigd door XangadiX op 19-09-2004 13:15 ]

Stoer; Marduq

• ericck
Als we toch erg offtopic gaan. Ik heb ooit een site gezien waar je schema's met kleuren die bij elkaar passen kon bekijken. Weet iemand zo'n soort site te vinden?

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ericck schreef op 19 september 2004 @ 16:57:
Als we toch erg offtopic gaan. Ik heb ooit een site gezien waar je schema's met kleuren die bij elkaar passen kon bekijken. Weet iemand zo'n soort site te vinden?
http://color.twysted.net/

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:21

Zoefff

❤ 

Johnny schreef op 12 september 2004 @ 17:27:
Een bijna een jaar geleden zijn web-safe kleuren al dood verklaard.
[rml][ ALG] Websafe is dead...now show me some funky colors![/rml]

Tenzij je zeker weet dat er een redelijk aantal mensen ze echt nodig hebben (bijvoorbeeld een driver website) is het niet nodig om er rekening mee te houden.

Ik heb er nooit rekening mee gehouden en heb er nog nooit iemand over gehoord.
Ik heb dit topic een aantal weken geleden gelezen, en was het toe wel eens met het idee dat websafe colors eigenlijk verleden tijd zijn.

Nu zit ik echter op zo'n client-pc ding, alleen een terminal met een beeldscherm er op. Het zullen vast meer dan 256 kleuren zijn, maar er is maar een bepaald aantal kleuren dat ik hier kan zien. Met als gevolg dat sommige sites er best funky uit zien :P

Het blijft dus nog steeds iets om rekening mee te houden, omdat er best veel van deze terminals worden gebruikt. Hier op de TU @ EWI staat het er vol mee (waar overigens _niet_ mee te werken is, maar dat terzijde), en bijvoorbeeld bibliotheken en andere publieke plekken gebruiken ze ook vrij vaak.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1