Selectie laden&knippen in Illustrator?

Pagina: 1
Acties:

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
Ik kan redelijk goed omgaan met PS, maar illustrator is volledig nieuw voor mij.

Ik wil de vorm van letters (text) knippen uit een rechthoek (een soort inverted text dus, alles moet 1 kleur blijven). In PS zou ik dan gewoon de tekst omzetten naar pixels, de selectie laden, gaan naar de rechthoek layer en het daar uitknippen, en klaar is kees.
Maar nu wil ik exact hetzelfde bewerkstelligen in Illustrator, is dit mogelijk en zo ja hoe? (en nee, ik wil niet de layer uit PS kopieren naar Illustrator).

Verwijderd

De tekst selecteren -> Object > Expand.
Dan zowel de tekst als het vierkant selecteren en de 'pathfinder' openen. Dan 'front minus back' of effe stoeien met andere mogelijkheden.
Zo moet 't lukken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2004 15:14 ]

• Devilsown
Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 15:05:
De tekst selecteren -> Object > Expand.
Dan zowel de tekst als het vierkant selecteren en de 'pathfinder' openen. Dan 'front minus back' of effe stoeien met andere mogelijkheden.
Zo moet 't lukken.
Bedankt voor de input, maar ik kom er nog niet helemaal uit. :(

Als ik de tekst selecteer > object > expand > wordt alles blauw.
Dan selecteer ik onder layers beide betreffende layers en ga naar Pathfinder.
Daar zie ik geen front minus back, alleen minus back, maar geen enkele optie heeft enig effect op mijn rechthoek. Ook als ik de layers omwissel (zo dat de tekst layer onder de rechthoek layer staat). Enig idee wat ik fout doe?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik vraag me af of het wel Front minus Back is.
Er staan nog meer opties in die Pathfinder en volgens mij moet je iets hebben met Intersect. Kijk eens naar de icoontjes (heb hier Illu ff niet gestart) en kijk wat het meest logische zou zijn.

Wat je na het kiezen van die pathfinder nog wel moet doen is op dat paletje op de 'Apply' knop of dergelijke drukken. Dan knipt hij hem ook echt uit :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

"Subtract from shape area" schijnt de optie te heten (illustrator 10 hier).
Op het plaatje hieronder 2e icoontje van links, bovenste rij.

Afbeeldingslocatie: http://arch.pconline.com.cn/pcedu/sj/pm/vector/10206/pic/20020628-illustrator-image002.jpg

Nog wel even op expand drukken daarna. (Of alt-click op het icoontje).

• Devilsown
Het is gelukt, jullie zijn helden! :)
Pagina: 1