De uitdaging voor de linux freakz

Pagina: 1
Acties:

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 07:06

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Ik heb voor mij een oude 486 75 MHZ laptop liggen met 16 megjes aan ram. Ik druk er binnenkort een harddisk van 1 giga erin.. Nu wil ik linux op deze laptop zetten.

Alleen shell, Geen X erbij.

Alleen heeft die laptop geen CD-ROM en geen netwerkkaart.

De hulpmiddelen die ik heb zijn: 1 laplinkkabel. 1 serial kabel en een diskdrive en 1 pcmcia harddisk van 170 meg..

Alleen die pcmcia harddisk heeft een virus in de bootsector zitten , daarom heb ik dat ding al een jaar niet meer gebruikt. Dus ik weet dus niet om die het nog doet.

Dus kom maar op met de ideeën die jullie hebben om deze laptop weer helemaal "modern" te krijgen

* 4POX heeft geen zin om 100 keer een diskette te verwisselen

AKA Rinkel weblog

• Nowhere
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-07 10:24
HDD uit laptop sloopen

verloopstekker kopen van IDE naar laptop HDD aansluiting
Boot cd van Linux (suse?) op de hdd copieren

dan die installatie vanaf de HDD uitvoeren

Mogelijk prob. is de grootte van HDD (1 gig)

Hmzzz, mogen andere mensen mij ff mee helpen
dat weet ik namelijk ook nie

Ben geen linux expert

www.kuiphuis.nl

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
ik heb nog een 3com pcmcia kaart liggen. Alleen de kabel is daar van weg. Als ik nu zelf een kabel maak.. (als ik een tekening kan vinden) kan ik dan linux via een linux bootflop over het netwerk van een harddisk of het internet aftrekken.

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Je kunt idd via een net-bootdisk linux via een netwerk installen.

Ik heb ook een 3com pcmcia. Ik heb wel een kabel.. maar het kaartje doet het niet ;(

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Op vrijdag 29 december 2000 01:17 schreef [nielsonline] het volgende:
Je kunt idd via een net-bootdisk linux via een netwerk installen.

Ik heb ook een 3com pcmcia. Ik heb wel een kabel.. maar het kaartje doet het niet ;(
Wij moeten effe onderhandelen . Op het kaartje staat "ETHERLINK 3 lan pc card" (lees: 5c589d)

AKA Rinkel weblog

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
http://www.ldeo.columbia.edu/~gerhardb/linux/LINUXT4600.htm

Jakkes, Ik heb niet eens 50 diskette's :(

[TYPO]

AKA Rinkel weblog

• WasBak
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je kan toch ook vanaf ftp installeren? Pak je debian die kan je zo klein maken. Heb het zelf alleen nog nooit gedaan. :? Werkte je pcmcia kaartje trouwens?! :)

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
De netwerkkaart werkt. Alleen heb ik de kabel er niet van

AKA Rinkel weblog

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Hmm... ik heb nooit veel succes gehad met netwerk installaties, zeker niet met PCMCIA en bootdisks...

Ik zou kijken of je niet een grotere harde schijf kan regelen :)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Linux zonder netwerk is een beetje useless ja.

Maar bekijk vantevoren even of je de betreffende distro wel over het netwerk kan installen, sommige hebben minimaal 20 mb daarvoor nodig. :(

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Op vrijdag 29 december 2000 16:31 schreef maartena het volgende:
Hmm... ik heb nooit veel succes gehad met netwerk installaties, zeker niet met PCMCIA en bootdisks...

Ik zou kijken of je niet een grotere harde schijf kan regelen :)
Er zit nu 500 meg in. En ik heb nog een harddisk van 1000 meg.. Alleen weet ik niet of die het al doet..

meer ruimte heb ik niet

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

1) dos eropzetten
2) norton 5.0 erop zetten
3) norton 5.0 op een andere pc zetten
4) lpt1 kabeltje aansluiten
5) linken
6) overpompen met circa 100 a 200 Kbytes/sec
7) kopje koffie
8) linux installeren

of je HD in je andere computer zetten en van de installatie bestanden voorzien :)

Verwijderd

en als je geen lpt1 kabel hebt, kun je het met serieel doen, maar dat duurt veel langer (geen idee trouwens hoe lang)

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
En daarna de installatie bestanden verwijderen en een dos partitie.. ook een leuk idee. Twee besturing systemen op een laptop..

kan ik 4DOS ook weer eens opzoeken..

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

je kan het toch gewoon via nfs doen :? op als je toch een netwerk kaar hebt maak je even van je gewonen pc een ftp server (als je er geen linux op hebt dan) anders nfs dat rulez echt!!...heb eens 10 clients tegelijk geinst met nfs (was wel suse toen ik die tijd maarja)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Op zaterdag 30 december 2000 20:03 schreef Gila het volgende:
je kan het toch gewoon via nfs doen :? op als je toch een netwerk kaar hebt
Die heeft 'ie dus juist niet, even beter lezen!

Wat je kunt doen, is een nulmodem kabel bouwen (of misschien heb je zo'n ding nog wel 'van vroeger' :)

daarmee kun je 2 serieele poorten verbinden en met 115k2 (maximaal, alleen als je een nieuwe UART chip hebt, de 16550A, anders max. 38k4 wat heel traag is) bitjes versturen. Dan gewoon een nachtje aanzetten en alles laten kopieeren met gewone terminal-programma's die met Z-modem protocol zooi over de seriele lijn kunnen sturen.

Voor Windows is standaard Hyperterminal meegeleverd, onder DOS, wat je zou kunnen gebruiken op de laptop om het effe tijdelijk op een DOS-partitie te zetten heb je bv. Communique of onder Linux als je zelf een bootflop maakt en goed bent in zelf floppies wijzigen zou je 'minicom' kunnen gebruiken.

N.B. Dit is niet de meest ideale oplossing, maar nog altijd wel beter dan de 100 floppies. Zelf heb ik hiermee een keer win98 op een oude laptop gezet.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Op zondag 31 december 2000 01:35 schreef Wilke het volgende:

[..]
Die heeft 'ie dus juist niet, even beter lezen!

Wat je kunt doen, is een nulmodem kabel bouwen (of misschien heb je zo'n ding nog wel 'van vroeger' :)

daarmee kun je 2 serieele poorten verbinden en met 115k2 (maximaal, alleen als je een nieuwe UART chip hebt, de 16550A, anders max. 38k4 wat heel traag is) bitjes versturen. Dan gewoon een nachtje aanzetten en alles laten kopieeren met gewone terminal-programma's die met Z-modem protocol zooi over de seriele lijn kunnen sturen.

Voor Windows is standaard Hyperterminal meegeleverd, onder DOS, wat je zou kunnen gebruiken op de laptop om het effe tijdelijk op een DOS-partitie te zetten heb je bv. Communique of onder Linux als je zelf een bootflop maakt en goed bent in zelf floppies wijzigen zou je 'minicom' kunnen gebruiken.

N.B. Dit is niet de meest ideale oplossing, maar nog altijd wel beter dan de 100 floppies. Zelf heb ik hiermee een keer win98 op een oude laptop gezet.
Ik heb ook een laplink kabel.. Die doe 6 MB per seconde.. Ik zal vandaag effe kijken of ik die 500 meg harddisk eruit kan krijgen en daar een 1 giga voor in de plaats kan krijgen..

Dan gooi ik er dos622 + wn3.11 erop en redhat 6.0 zonder xwindowz

dan is die laptop weer helemaal bij de tijd

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Ok.. ik heb niet zoveel verstand van linux maar ik zou het zo proberen:
1.laptop opstarten met dos-bootflop en harddisk partitioneren.
2.paralelle kabel aansluiten tussen pc en laptop
3.fx.exe laden (fastlynx.. één bestandje) op beide computers
4. benodigde linuxbestanden overpompen (misschien heeft iemand een idee what je voor een minimale linux-install nodig hebt)
5. installatie draaien van Linux

btw.. er zijn volgens mij ook linux-distri's die op één of meerdere floppen passen.

Verwijderd

zoek een kennis met een zipdrive :)

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
De laptop moest toen weer terug naar zijn baasje , Maar ik heb nu een eigen oude laptop..

http://www.e-tech.nu/producten/pcmcia_pcmcia10.htm

Ik wil die netwerk graag gaan gebruiken voor de laptop, Dus een ftp installatie doen. Maar wie weet of een pcmcia netwerk kaartje automatisch wordt gepakt door de installatie diskette en of dat type van bovenstaande link wordt gepakt..

* 4POX heeft nog steeds geen kabeltje voor zijn 3com kaartje

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1