ik heb sinds kort linux fedora op men pc staat, die binnenkort men win2K server moet gaan vervangen. wat heb ik gedaan.
fedora beperkt geinstalleert (2 cd versie die ik bij een boekje kreeg)
ftp server geinstalleerd met yum install vsftp.
de conf file aan gepast zodat locale users in kunnen loggen.
ook heb ik samba geconfigureert zodat hij goed opgenomen word ik men windows netwerk. wel de schrijf rechten aangepast anders heb ik nog niets aan.
als ik nu met PuTTY inlog gaat alles goed.
ik heb een gebruiker aangemaakt. met adduser testuser
als ik vervolgens wil inloggen vraagt hij om een wachtword.
en dit is dus het probleem. ook als ik op de locale pc kijk, zie ik een wacht van 5 letters maar ik heb geen idee wat het zou zijn. ook zijn de wacht woorden lokaal geblokkeert. ik wil de gebruikers ook graag lidmaken van de groep adm via de terminal.
omdat de server zometeen zonder tobo,muis en beeldscherm draait. moet ik alles via de terminal kunnen doen. zoals het starten van vsftpd, maar met welke commancos gaat dit.
ik hoop dat jullie mij kunen helpen
fedora beperkt geinstalleert (2 cd versie die ik bij een boekje kreeg)
ftp server geinstalleerd met yum install vsftp.
de conf file aan gepast zodat locale users in kunnen loggen.
ook heb ik samba geconfigureert zodat hij goed opgenomen word ik men windows netwerk. wel de schrijf rechten aangepast anders heb ik nog niets aan.
als ik nu met PuTTY inlog gaat alles goed.
ik heb een gebruiker aangemaakt. met adduser testuser
als ik vervolgens wil inloggen vraagt hij om een wachtword.
en dit is dus het probleem. ook als ik op de locale pc kijk, zie ik een wacht van 5 letters maar ik heb geen idee wat het zou zijn. ook zijn de wacht woorden lokaal geblokkeert. ik wil de gebruikers ook graag lidmaken van de groep adm via de terminal.
omdat de server zometeen zonder tobo,muis en beeldscherm draait. moet ik alles via de terminal kunnen doen. zoals het starten van vsftpd, maar met welke commancos gaat dit.
ik hoop dat jullie mij kunen helpen
https://f1nerd.nl