fedora core 2 remote user aan maken

Pagina: 1
Acties:
  • 20 views sinds 30-01-2008

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:10
ik heb sinds kort linux fedora op men pc staat, die binnenkort men win2K server moet gaan vervangen. wat heb ik gedaan.
fedora beperkt geinstalleert (2 cd versie die ik bij een boekje kreeg)
ftp server geinstalleerd met yum install vsftp.
de conf file aan gepast zodat locale users in kunnen loggen.
ook heb ik samba geconfigureert zodat hij goed opgenomen word ik men windows netwerk. wel de schrijf rechten aangepast anders heb ik nog niets aan.

als ik nu met PuTTY inlog gaat alles goed.
ik heb een gebruiker aangemaakt. met adduser testuser
als ik vervolgens wil inloggen vraagt hij om een wachtword.
en dit is dus het probleem. ook als ik op de locale pc kijk, zie ik een wacht van 5 letters maar ik heb geen idee wat het zou zijn. ook zijn de wacht woorden lokaal geblokkeert. ik wil de gebruikers ook graag lidmaken van de groep adm via de terminal.

omdat de server zometeen zonder tobo,muis en beeldscherm draait. moet ik alles via de terminal kunnen doen. zoals het starten van vsftpd, maar met welke commancos gaat dit.

ik hoop dat jullie mij kunen helpen

https://f1nerd.nl

Verwijderd

starten van een service is in fedora:
/etc/init.d/vsftpd start (of stop of restart of status bij de meeste services)

verder begrijp ik je probleem niet goed. Je hebt een testuser aangemaakt zonder paswoord. via telnet /ssh kan je inloggen maar niet rechtsreeks op de pc??

Hij vraagt wel een wachtwoord maar vul dan eens niets in?

Of zie ik iets over het hoofd hier?

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:10
dat starten van vsftpd gaat goed bedankt.

als ik een gebruikert aanmaak. dan typ ik (als root)
[root@hansslaapkamer root]# adduser testuser2
[root@hansslaapkamer root]# su testuser2
id: cannot find name for group ID 505

kan dus niets met zon account, wat toch wel jammer is.
hoe kan ik nou remote de account instellingen verandern

https://f1nerd.nl

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mjah, wat denk je zelf dat het probleem is? Je hebt een gebruiker toegevoegd, zonder passwd, maar je wil er naar su-en en dat werkt niet... Waarom geef je de gebruiker niet gewoon een password met passwd testuser2 ? Daarbij denk ik dat je nog maar eens goed de man page van adduser e.d. door moet nemen, dan kom je al een stuk verder. Omdat dit basiskennis is die van je verwacht wordt gooi ik hem dicht.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Dit topic is gesloten.