Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL]Schema's tekenen hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb hier momenteel een printje liggen om via de printerpoort relais te schakelen dit is zo'n vierkantjes printplaatje van velleman een heel geklooi, nu omdat deze print nog uitgebreid moet worden en het gewoon niet meer overzichtelijk is op dit printje (te hard gesmost enz..) wou ik m'n printplaat zelf gaan etsen, nu dat etsen is niet zo'n probleem maar ik moet eerst het printje tekenen, en dat kan ik niet, nu wou ik vragen of iemand van jullie dit voro mij zou willen doen?

het gaat om dit schema dat moet worden gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/lpt/motor-relais-v3.gif

het relais is een dubbelpolig zettler relais

je mag steeds contact opnemen via msn: msn@pcmodders.be

alvast bedankt!!!!

pcmodders

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 14:02:
Beste,

Ik heb hier momenteel een printje liggen om via de printerpoort relais te schakelen dit is zo'n vierkantjes printplaatje van velleman een heel geklooi, nu omdat deze print nog uitgebreid moet worden en het gewoon niet meer overzichtelijk is op dit printje (te hard gesmost enz..) wou ik m'n printplaat zelf gaan etsen, nu dat etsen is niet zo'n probleem maar ik moet eerst het printje tekenen, en dat kan ik niet, nu wou ik vragen of iemand van jullie dit voro mij zou willen doen?

het gaat om dit schema dat moet worden gemaakt:

[afbeelding]
Wat is er leuker dan alles zelf te doen... Ik zou gewoon de Light Edition van Eagle downloaden. Als je de tutorials volgt (die zat te vinden zijn) kun je mooi een schakeling invoeren en dan Eagle zelf het printje laten uitdokteren.

Te downloaden op: http://www.cadsoftusa.com/download.htm

Dit lijkt mij de beste oplossing. Ik gebruik het ook en het bevalt me prima. Of iemand moet natuurlijk al zo'n layout klaar hebben liggen...

Succes ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Electronical op 12-09-2004 14:18 ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Verwijderd

Topicstarter
ik heb deze vormiddag met eagle zitten proberen, maar ik rkijg maar geen componenten op het printje, steeds anders schermen die opengaan enz..

Verwijderd

Topicstarter
Het is me gelukt om coponenten toe te voegen, maar een groot probleem, hij kent geen diode 1N4002 en geen weerstanden van 4700 of hoe stel ik dat in?

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 15:48

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Als je de standaard shape's gebruik zou het gewoon moeten lukken.
bij het etsen maakt het namelijk geen fluit uit of je nouw een 4,7 of een 200 weerstand pakt, De shape Resistor (oid.) zou dus gewoon moeten werken, en ook voor de standaard diod's zijn er wel shapes.

• Electronical
Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 14:59:
Het is me gelukt om coponenten toe te voegen, maar een groot probleem, hij kent geen diode 1N4002 en geen weerstanden van 4700 of hoe stel ik dat in?
De waarde van de componenten maken voor Eagle niet zoveel uit, als je na het etsen maar weet welk component waar moet en welke waarde die heeft. Er zijn voor die componenten allemaal standaardvormen.

Verwijderd

Kies voor die diode een shape die er op lijkt (= dezelfde steek heeft), 't zelfde geldt voor die R's. Overigens gaat 't een stuk sneller om m.b.v. een Edding viltstift even rechtstreeks op het printje te tekenen, zeker voor zo weinig componenten. Als je dat een beetje nauwkeurig doet ziet dat er best strak uit.

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar ik wil een relais van zettler toevoegen, dat gaat nu toch nie zomaar dat moet toch dezelfde zijn? anders komt dat toch niet uit met die gaatjes?

• Electronical
Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 15:17:
Ja maar ik wil een relais van zettler toevoegen, dat gaat nu toch nie zomaar dat moet toch dezelfde zijn? anders komt dat toch niet uit met die gaatjes?
Als je het raster kent waarin die pinnetjes gezet zijn, dan kan je toch zelf gaten maken in het layout-venster op de plaatsen waar het volgens het gatenraster moet zijn. Of maak zelf zo'n component, er zijn zat tuts over. Owja, en anders (zoals hierboven als staat) gewoon met een permanent marker die gaatjes zelf op het koper tekenen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het gaatjesraster van het relais gevonden: Afbeeldingslocatie: http://www.zettler.com/pdfs/830fp.gif

nu snap i kniet echt goed hoe ik die gatjes in eagle moet zetten?

hoe groot is zo'n ruitje? want als ik dat weet dan kan ik de 'grid' wel opzetten. maar ja.

Verwijderd

Zo'n ruitje is 1/10", 2,54mm dus.

• Electronical
Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 15:36:
Zo'n ruitje is 1/10", 2,54mm dus.
En dan zet je het raster van Eagle ook op 2,54mm en dan maak je gewoon zo'n groen vlakje (met Via) en die verbindt je dan weer met Wire...
Vrij makkelijk dus... Succes! ;)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het klinkt misschien lullig, maar kan je voor zo'n simpel printje niet beter een stukje experimenteerprint pakken? Het zijn maar 4 componentjes en 8 aansluitpinnen.

Maar als je toch volgens een echt printje willen werken kan je gewoon wat prutsen, kijken welke shapes overeen komen (je zou zelfs de shape van een weerstandje kunnen gebruiken voor de 4004 (de diode, zelfde als 4002 maar voor hogere spanning, ik denk dat die wel in de list staat)) en dat op papier uitprinten en kijken of je de componenten er precies met de pinnen op kan leggen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb het op zo'n printje van velleman staan momenteel (met van die eilandjes) , maar nu moet ik nog steeds een transistor vervangen omdat ie kapot is, en als ik dat nu nog ga doen dan zit ik er helemaal door, want er is heftig op gemorst, door dikwijls opnieuw te solderen etc... daarom nog maar is eenmaal deftig maken, er moet ook een 6de keer die schakeling bij. Wee tiemand toevallig hoe je 6* hetzelfde in eagle onder elkaar zet???

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-11 15:29

Cassettebandje

SA-C90 TDK

selekteren (gestippelde vierkantje)
cut (die schaar)
ff klikken in het midden van die groep
paste (die dinges naast de schaar)

en dan klikken waar je het wilt hebben

• _Mithrandir
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-11-2024

_Mithrandir

tOOt TooT

Ik heb nog wel ergens Orcad thuis liggen. Daar kun je ook heel aardig printjes mee tekenen en circuits mee ontwerpen. Alleen daar moet je denk ik wel even mee oefenen voordat je het door hebt.

At dawn on the fifth day look to the east

Verwijderd

Dit is een gratis layout proggramma'tje (tot 200 pennen) http://www.baas.nl/layo1pcb/uk/downloads.htm
Redelijk makkelijk te bedienen.

Verwijderd

Daar maak je perfecte layouts mee, ik gebruik niet anders.
Prog is wel een beetje buggy, maar daar is mee te leven.
Pagina: 1