BIOS instellen?

Pagina: 1
Acties:
  • 89 views sinds 30-01-2008

• bluppfisk
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hallo,

ik heb een laptopje maar de BIOS Setup daarvan is best beperkt. Ik kan bijvoorbeeld geen BIOS shadowing instellen, noch S.M.A.R.T enablen, ik kan niet aan de bus snelheid van de chipset etc etc...

Hoe kan ik deze instellingen toch bereiken? Bestaat er ergens een tool waarmee je uit Windows of gelijk wat je BIOS kunt tweaken en verborgen settings kunt instellen?

Dank!
S

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Goedendag,

Wat voor laptop gaat het om, welk merk, type en al dat soort dingen.
Niet elke laptop heeft mogelijkheden voor snelheid instellen en smart statussen weer te geven.

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:35

UTM

Mischien op zoek gaan naar een andere bios :?. Verder is het mischien wel handig om te vermelden welke bios je hebt, en wat voor een laptop. Anders wordt het zo gokken ;)

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

met een programma als modbin kun je een aardig eindje je bios induiken en
adressleutels, bootlogo's, defaultinstellingen etc. wijzigen. Sommige opties zijn echter gelockt door BIOS R&D en dan wordt het een stukje lastiger......plus dat het wel handig is om te weten wat je doet als je je bios wil gaan modificeren. je bios is nl. de fundering voor je HAL en OS-laag....

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• bluppfisk
  • Niet online
Het is een laptop die ik gekocht heb van iemand die zelf wat laptops ineen prutst :/

De kans dat ik in de zak gezet ben, lijkt me vrij groot maar toch. Volgens SiSoft Sandra is dit een American Megatrends Inc. BIOS, op een moederbord van onbekende manufacturer en met VIA Chipset... Bovendien steekt er een AMD 2500+ op, als dat ook een clue kan geven. Ik probeer ondertussen modbin even uit.

Cheers so far, meer suggesties zijn welkom!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:13
er zal op de onderkant van de laptop toch wel een merk zitten?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Waarom moet je die instellingen zo nodig wijzigen? Lijkt me niet dat er erg veel voordeel mee te behalen valt, zeker niet op een laptop.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• bluppfisk
  • Niet online
Nou, als ik mijn BIOS flash naar een nieuwe versie blijkt mijn CPU speed plots maar 850 meer te bedragen ipv 1900... Dit ligt duidelijk aan de bus snelheid die verminderd is door de flash. Maar er is geen optie in het menu waar ik dit kan wijzigen. Alsook een aantal dingen die ik niet nodig heb.

Er zit geen merk op, nee...

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Het probleem met je CPU speed: met welke tool meet je dat?
Overigens denk ik dat dat gewoon een prob is met (niet geinstalleerde?) speedstep / powermanagement alike software :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:13
offtopic:
wow..
dit is voor mij de eerste keer dat ik hoor dat er laptops in omloop zijn die niet helemaal ondergespammed zijn door de fabrikant..
je kan toch niet zelf een laptop bouwen met een losse case,scherm en mobo oid?

• bluppfisk
  • Niet online
Hij gebruikt blijkbaar een soort case van sky computer europe, maar vult m zelf op met allerlei spul. Anyway, er staat geen merk op.

Ik heb het gemeten met SiSoft Sandra en voor de flash was het 1900 mhz, nu nog 864 mhz. Dus er is zeker een instelling, alleen niet bereikbaar.

edit: ik kan dus wel load high performance settings doen en m dan terug op 1900 mhz krijgen, maar ik zou graag toch aan de andere settings kunnen. Bijv. als er bij ´t opstarten staat: SMART capable but disabled, vind ik ´t vervelend dat ik daar geen controle over heb... Ook al wil ik ´t niet per sé instellen. Dat moet je als computerfreak toch wel verstaan? :D

[ Voor 41% gewijzigd door bluppfisk op 12-09-2004 13:59 ]

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-07 09:51

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Hennie-M schreef op 12 september 2004 @ 13:53:
offtopic:
wow..
dit is voor mij de eerste keer dat ik hoor dat er laptops in omloop zijn die niet helemaal ondergespammed zijn door de fabrikant..
je kan toch niet zelf een laptop bouwen met een losse case,scherm en mobo oid?
Check Promedion daar kun je behalve scherm en mobo verder alles zelf in mekaar prutsen doen wij ook op het werk.. :)

alternativ

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
bluppfisk schreef op 12 september 2004 @ 13:43:
Het is een laptop die ik gekocht heb van iemand die zelf wat laptops ineen prutst :/

De kans dat ik in de zak gezet ben, lijkt me vrij groot maar toch. Volgens SiSoft Sandra is dit een American Megatrends Inc. BIOS, op een moederbord van onbekende manufacturer en met VIA Chipset... Bovendien steekt er een AMD 2500+ op, als dat ook een clue kan geven. Ik probeer ondertussen modbin even uit.
Er zijn een aantal standaard fabrikanten voor noname computers.
Soms zit er onder de batterij nog wel wat informatie. 
Je kan ook even een foto posten, dat scheelt een hoop.

Als je het geheugen kan vervangen dan is dat soms een aardig begin. Slecht geheugen veroorzaakt vaak plotselinge hangers.

Senile! Senile Oekaki

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Als je CPU speed langzamer is, dan is dat bijna zeker je Power Management van je AMD. Ik heb een jaar geleden een Asus laptop voor m'n ouders gekocht met een Mobile Athlon en die gaf soms ook een lagere snelheid aan (ook bij 'eigenschappen' van Deze Computer); puur door het PM ... mogelijk moet je even rommelen met de Power Schemes of een speciaal PM tooltje downloaden ...

SMART staat vaak uit omdat de gebruikte laptop HDD het dan niet ondersteunt ... dan heb je die optie natuurlijk ook niet ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• bluppfisk
  • Niet online
Er hangt helemaal niets, ik wil alleen mijn BIOS inkunnen. Het voelt vervelend om geen controle te hebben over bepaalde instellingen, ken je dat gevoel dan niet? vast wel! :D

Al wat er onderaan staat (niets onder de batterij trouwens) is: Personal Computer Model no. N251C1 en daarmee is de kous af... Enfin, ik ben al blij dat ik terug op 1900 mhz kan werken dankzij de load default settings, maar toch wil ik controle over de rest. Bijvoorbeeld, mijn bios is niet shadowed, iets wat ik toch graag zou willen instellen.

edit: en zoals ik juist schreef, SMART is wel ondersteund, maar kan ik niet aanzetten in de BIOS. De PM staat niet aan, dus ik krijg weldegelijk volledige speed.

[ Voor 14% gewijzigd door bluppfisk op 12-09-2004 14:11 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom op zeg, we hebben geen glazen bol :o

In het PMG Beleid staat niet voor niets dat je volledige specs moet geven. Weet je ze niet :? Zoek dat dan VOOR het posten uit. Bovendien hebben we een aparte subforum voor Complete Systemen en Laptops - graag on-forum blijven...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.