Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Knipperend controle LED-je Neon verlichting, schakeling

Pagina: 1
Acties:
  • 382 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:46

Santford

FP PowerMod
Topicstarter
[EL] Knipperend controle LED-je Neon verlichting, schakeling

Ik heb een neonbuis (op een accu aangesloten) met een schakelaar om 'm aan/uit te zetten, nou wou ik graag een soort controle LED-je maken die knippert als de neon aan staat en gewoon uit is als de neon ook uit is;

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/kok.fam/huidige%20situatie.JPG

Ik wil dus graag een schakeling maken die ik tussen deze stroomkring kan solderen, maar heb geen idee hoe je een LED-je laat knipperen en de voltages/spanning die je nodig heb om de LED te laten branden.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen _/-\o_ ,

• IceClub
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07 23:32
Bij de Conrad hebben ze daar wel een oplossing voor gewoon parallel er over heen zetten

12V knipper LED

Verwijderd

Die linkjes doen het nooit...

Je kan een LEDje op verschillende manieren laten knipperen, dit is er een met de 555, het bekende timerICtje.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new7/knipperledje.PNG

• walstroom
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-10 15:24
Een gewoon knipperledje is veel invoudiger. Weerstand van 1000 ohm ermee in serie en het geheel parallel aan de neon.

AMD Phenom 3,6Ghz, MSI K9A2, 4 x Corsair CM2X2048-8500C5, 1TB Hitachi Raid 0, 160GB Hitachi Raid 1, 1.5 TB WD data, Geforce 9600GT 1 GB, Xilence 550W.

• IceClub
Ja ik zie het, anders moet maar effe met dit Artikelnummer bij conrad zoeken 173452

is van het ledje van 12v en knipperen

Verwijderd

walstroom schreef op 12 september 2004 @ 02:04:
Een gewoon knipperledje is veel invoudiger. Weerstand van 1000 ohm ermee in serie en het geheel parallel aan de neon.
TS vraagt een schakeling, dus TS krijgt een schakeling.....

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:12

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 03:11:
TS vraagt een schakeling, dus TS krijgt een schakeling.....
Bovendien kun je met de 555 ook de knipperfrequentie regelen :)

Je kunt overigens ook een 741 (of wederom 555) gebruiken voor een zaagtand golf om je led aan te sturen. In dat geval heb je fading op je ledje. Je kunt natuurlijk ook gewoon de standaard 555 schakeling gebruiken (blokgolf) en dan een klein elcootje over de led+weerstand zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Exirion op 12-09-2004 03:16 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:50
walstroom schreef op 12 september 2004 @ 02:04:
Euhm dat is echt GEEN knipperledje hoor...
een weerstandje voor een ledje begrensd alleen de stroom. meer niet!!

They who buy the dip, deserves the rip.

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:34

dj_dysaster

Stoom \o/

Hij bedoelde als je een knipperledje koopt, en dan er een 1000 ohm weerstand mee in serie zet ;) .

• Santford

Santford

FP PowerMod
Topicstarter
Allemaal bedankt voor jullie snelle reacties :*)

Ik vroeg idd om een schakeling maar wist niet dat er ook LED-jes waren die van zichzelf al gingen knipperen, ik ga voor het knipperLED-je in serie met een 1000 Ohm weerstand, dat is de makkelijkste oplossing en kan je ook makkelijker wegwerken, al ga ik denk ik nog wel eens de schakeling bouwen gewoon omdat ik het leuk vind om te proberen en zoiets te maken met onderdelen die ik nog nooit heb gebruikt,

nogmaals bedankt, ik zal ff een foto posten als ik het heb ingebouwd >:)

• IceClub
dan kan iets niet helemaal volgen maar waarom gebruiken jullie dan die 1000ohm voor?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

omdat een led 12 volt niet zo fijn vind :)

• IceClub
dat snap ik maar waaorm zal led plus weerstand gebruiken als je ook een led van 12v en knipperen kan gebruiken

Verwijderd

Ik denk omdat je _altijd_ een weerstand moet hebben, staat ook in de FAQ......correct me if i´m wrong ;)

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-11 20:06

GigaTexel_BE

AMD MP²

zie search :)

elke led heeft een maximale stroom die er door mag lopen (op te zoeken in datasheets), wordt de stroom hoger dan gaat het ledje stuk
die stroom moet je dus begrenzen met een weerstand voor de led :)

Siesteem Spekkies!

Verwijderd

Bij een knipperLEDje geschikt voor 12V zal het weerstandje overbodig zijn, anders was het LEDje niet geschikt voor 12V..

• LightningWave
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-11 16:20
ey, goed idee om hier te vragen he niels. _/-\o_

Bedankt allemaal ook namens mij, was namelijk bedoeld voor me scoot zodat ik niet voor verassingen kom te staan zoals laatst dat me neon nog aanstond toen ik langs politie auto reed :(

PS, werkt deze schakeling ook gewoon op accu?

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

dat gesnol over weerstandjes :?

ik heb hier een rood 12v knipperledje liggen en die kan direct op je scooter/auto wat dan ook 12v uitspuugt accu aangesloten worden

heeft ooit op m'n scooter gezeten omdat ik geen geld had voor een alarm.. wel voor een ledje :)

• LightningWave
haha, ook goed idee.

Gaat je accu niet leeg dan als ledje lang aanstaat, want soms wordt scooter week niet gebruikt.

Maar waar had je die ledjes besteld dan? (die van 12 volt dus)

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

LightningWave schreef op 13 september 2004 @ 15:28:
haha, ook goed idee.

Gaat je accu niet leeg dan als ledje lang aanstaat, want soms wordt scooter week niet gebruikt.

Accu gaat veel sneller leeg door CCFL dan door knipper-LED ;)

En idd. een 12 volt knipper-LED heeft GEEN weerstand nodig want alles zit al in het LEDje gebouwd.

• Xevox
  • Laatst online: 25-07-2022
Nls87 schreef op 12 september 2004 @ 11:08:
Allemaal bedankt voor jullie snelle reacties :*)

Ik vroeg idd om een schakeling maar wist niet dat er ook LED-jes waren die van zichzelf al gingen knipperen, ik ga voor het knipperLED-je in serie met een 1000 Ohm weerstand, dat is de makkelijkste oplossing en kan je ook makkelijker wegwerken, al ga ik denk ik nog wel eens de schakeling bouwen gewoon omdat ik het leuk vind om te proberen en zoiets te maken met onderdelen die ik nog nooit heb gebruikt,

nogmaals bedankt, ik zal ff een foto posten als ik het heb ingebouwd >:)
heb je er 1 nodig? dan lijkt et me niet echt handig om die te gaan bestellen bij conrad oid ;) (verzendkosten enzo) ik kan je er wel even 1 op sturen ik heb Oranje en Geel (of als je in Nijmegen woont kan je hem halen ;) )

BramBoterham

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
haha, ook goed idee.

Dat ledje staat alleen aan als je CCFL aanstaat he :)

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:24

KnOeFz

no comment...

haha, ook goed idee.

Dat soort knipperende ledjes met ingebouwde weerstand hebben ze ook bij Halfords en andere auto materialen handels... Wel duur voor een ledje...
Oorspronkelijk bedoeld om een alarm mee te simuleren 8)7 Zitten ze wel meteen in een mooi houdertje om hem te monteren.

[ Voor 23% gewijzigd door KnOeFz op 13-09-2004 19:38 . Reden: link naar Halfords toegevoegd ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Knipper-LED's die op 5 volt werken krijg je bijvoorbeeld bij Farnell. Ze kosten iets van 1/2 euro ofzo. En met de juiste weerstand kunnen ze zo op 12 volt.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bij World-Led.com hebben ze bijv. deze:
5mm Orange blinking

Color: Orange
Lens Color: Orange diffused
Viewing angle: 120 degree
intensity @ 20mA: 10 mcd
Forward Voltage: 3.0 - 6.0 Volt
Forward Current: 20 mA
Wave Length: n.a.
(zie Other op de site). Ik denk trouwens dat 1000 ohm nogal veel is aangezien de Led op 3 a 6 volt werkt. Dit komt dus niet op een weerstand van resp. 470 en 300 ohm (voor op 12 v aan te sluiten)

• Santford

Santford

FP PowerMod
Topicstarter
LJ LIGHTNING schreef op 13 september 2004 @ 17:09:
[...]

heb je er 1 nodig? dan lijkt et me niet echt handig om die te gaan bestellen bij conrad oid ;) (verzendkosten enzo) ik kan je er wel even 1 op sturen ik heb Oranje en Geel (of als je in Nijmegen woont kan je hem halen ;) )
Als dat zou kunnen dat zou mooi zijn idd :*), hehe ik woon een heel eind uit de buurt van nijmegen, bij conrad moet je al 8 euro toeslag betalen (buiten de verzendkosten) omdat je voor een te klein bedrag bestelt (ik was al aan het vragen of anderen nog iets van conrad wilden, maar niemand had iets nodig helaas), zou je me ff kunnen emailen want jouw adres kon ik niet in je profiel vinden (de mijne heb ik ff in me profiel gezet).

Alvast Bedankt!!!

• LightningWave
Hallo, hier even een update.

Ik heb dinsdag bij Smorenberg (een kleine electro zaak in de buurt) een knipperledje + ledhouder + een weerstandje gehaald voor maar liefst € 2,50 :P

Daarna woensdag avond met niels (Nls87) ingebouwd in me scoot en ging tot mijn grote verbazing ook nog zonder me scooter te slopen :+

Zie hier het resultaat, bekijk ook ff het filmpje :Y)
Afbeeldingslocatie: http://www.lightningwave.com/led%20ingebouwd.JPG

MOVIE
Neon Warning LED

• Xevox
  • Laatst online: 25-07-2022
Nls87 schreef op 14 september 2004 @ 13:01:
[...]

Als dat zou kunnen dat zou mooi zijn idd :*), hehe ik woon een heel eind uit de buurt van nijmegen, bij conrad moet je al 8 euro toeslag betalen (buiten de verzendkosten) omdat je voor een te klein bedrag bestelt (ik was al aan het vragen of anderen nog iets van conrad wilden, maar niemand had iets nodig helaas), zou je me ff kunnen emailen want jouw adres kon ik niet in je profiel vinden (de mijne heb ik ff in me profiel gezet).

Alvast Bedankt!!!
zie brievenbus morgen ;)

BramBoterham

Pagina: 1