Dual Celeron 500Mhz of Single PIII 600 voor servertje

Pagina: 1
Acties:

• Holybuck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-06 02:04
Ik wil een servertje inrichten en heb de volgende spullen tot mijn beschikking:

- 2 * A-open BigTower (1tje van 6 jaar oud en 1tje van 4 jaar oud)
- Abit BP6 moederbord met 2 Celeron 500Mhz procs
- AOpen AX6BC-EZ moederbord met PIII - 600Mhz
- 40Gb Hdd U133
- 1*256 en 2*128 Mb PC100 geheugen
- Lite-On CD brander
- Promise Ultra133 kaartje
- lowprofile videokaartjes (stuk of wat, zowel AGP als PCI)
- diverse netwerkkaartjes

Ik wil het apparaat inrichten als mailserver, 'downloadserver' en fileserver (extra backup van de office bestandjes)

Ik zal waarschijnlijk nog wel een 120Gb hdd'tje aanschaffen (de 40Gb is al weer 4 jaar oud en voor backup heb ik toch liever een nieuw apparaatje) en wellicht een USB 2.0 kaartje om mijn externe hd op aan te sluiten.

Het PIII systeem heb ik vorig jaar 'retired' en gebruikte ik tot een maand geleden als downloadpc'tje. Mijn harddisk is overleden dus ik moet toch op nieuw aan de gang.

Ik heb geen ervaring met het BP6 moederbord (was ergens 'over' en is in mijn rommelkast beland) en ben nu benieuwd of ik het best er een dual celeron of een single PIII systeem van kan gaan maken.

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:11
ik heb nu ook ervaring met een dual PII400MHz systeem en kan je vertellen dat je dan toch veel soepeler kunt werken met voldoende mem erin.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Die BP6 is een fijn bord en als server met dual celeron nog steeds een prima ding imho, denk dat dat leuker is als server dan die p3 ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:28
Kan je niet een 2e P3 600 scoren? Heb je dual p3 600, beter dan single 600 of dual celly 500 B)

• maupie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 19:21
BobR13 schreef op 11 september 2004 @ 22:57:
Kan je niet een 2e P3 600 scoren? Heb je dual p3 600, beter dan single 600 of dual celly 500 B)
Ken jij het BP6 mobo-tje wel??? Daar past standaart geen P3 op.

Ik heb er zelf een gehad, wereld bord. Ik raad je wel aan om er lekker veel geheugen in te proppen. Dan ben je lekker het heertje met zo'n servertje

Mooi is een woord van 3 letters .......AMD

Verwijderd

Ik zal dan in iedergeval wel de bus snelheid opvoeren van de cerclon (66mhz). Waarom schaf je niet twee Tualtin P3's 1,33Ghz. Die hebbe 512kb cache en zijn ook nog er goed over te cloken.

Op mijn singel taulatin p3 overgekloce + radeon 8500 kon ik zelfs nog UT 2004 perfect spelen op 1024 * 768. Het zijn dus erge goede cpu's die Tualtin core.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
maupie schreef op 11 september 2004 @ 23:05:
[...]

Ken jij het BP6 mobo-tje wel??? Daar past standaart geen P3 op.

Ik heb er zelf een gehad, wereld bord. Ik raad je wel aan om er lekker veel geheugen in te proppen. Dan ben je lekker het heertje met zo'n servertje
bp6 is toch slot1 :? en p3 600mhz is ook slot1

ergo: dat zou toch moeten werken toch ( :? )

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

single p3

zie echt het nut van een dual celly niet in, die dingen hebben echt geen power

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2004 23:09 ]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
zwelgje schreef op 11 september 2004 @ 23:08:
[...]

bp6 is toch slot1 :? en p3 600mhz is ook slot1

ergo: dat zou toch moeten werken toch ( :? )
als de FSB ondersteund word wel ja, en voltage. Dus zou zeggen kijk op de site van abit en je weet het.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Verwijderd schreef op 11 september 2004 @ 23:06:
Ik zal dan in iedergeval wel de bus snelheid opvoeren van de cerclon (66mhz). Waarom schaf je niet twee Tualtin P3's 1,33Ghz. Die hebbe 512kb cache en zijn ook nog er goed over te cloken.
1) Dan heeft hij ook nog "effe" een dual tualatin bord nodig die 1) niet makkelijk te krijgen zijn en 2) redelijk prijzig
en 2) Voor dual heb je in geval van de tualatin p3's de P3-s versie nodig, gezien de andere niet in dual werkt (nee, bestaat ook geen mod voor helaas, sowiezo heeft de niet p3-s niet de 512kb cache). Ook deze cpu's zijn niet makkelijk te krijgen, noch erg goedkoop. Hij zou zelfs goedkoper uit zijn, en makkelijker komen aan een dual P4 Xeon systeem op een PC-DL. Verdiep je voortaan aub eerst in de materie, voor je "goedbedoelde" adviezen gaat geven.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een BP6 is een Dual Socket370 mobo specifiek voor de PPGA Celerons (De FCPGA/FCPGA2 P!!!'s worden dus al helemaal niet ondersteund). Abit haalde met dit mobo Intel's uitspraak dat de PII Celeron niet kon SMP'en keihard onderuit. Het fantastische moederbord opende de poorten voor diegenen die zo goedkoop mogelijk willen Duallen. En had veel succes. Er is zelfs een website aan gewijd: www.bp6.com. Als je goed rondkijkt zul je er tutorials vinden hoe je mbv een soldeerbout en wat draadjes de BP6 klaar kunt maken voor de FCPGA Pentium!!!. Als je dat een beetje eng vindt, dan zou ik het op de Celerons houden en deze gewoon tot op het limiet overklokken :)

Voor een simpel servertje is een Pentium 166 al snel zat. Maar ben je een geek, gebruik dan die BP6 ;)

[ Voor 17% gewijzigd door BalusC op 11-09-2004 23:15 ]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 09:16
Beide systeem zijn meer dan snel genoeg voor wat jij er mee wil gaan doen. Maar zo'n dual celly is natuurlijk wel veel stoerder :P.

Verder:
- P3-600 heeft een hele 100Mhz bus voor zichzelf, die dual celly moeten een 66Mhz bus delen. Dus programma's die zwaar leunen op bandbreedte zullen een stuk trager gaan (theoretisch).
- Dual systeem verbruikt meer energie (=€)
- Cellytjes van die tijd waren mega over te klokken.

tvw

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07 12:24

Spikey

Making the web accessible!

Ik heb zelf een single celeron 400@500 als servertje..

draait als mailserver, fileserver en apache,php,mysql,perl bak
werkt perfect. die single is op zich ruim zat als server denk ik, maar een dual bak is natuurlijk wel iets stoerder ;)
ik zou persoonlijk voor de dual gaan. Gooi er een redelijke hoeveelheid memory in en je kunt 'm voor allerlei dingen gebruiken..

wel OS ben je van plan erop te gooien eigenlijk?

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

• Holybuck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-06 02:04
Allereerst dank voor alle adviezen en suggesties! _/-\o_
Als je goed rondkijkt zul je er tutorials vinden hoe je mbv een soldeerbout en wat draadjes de BP6 klaar kunt maken voor de FCPGA Pentium!!!. Als je dat een beetje eng vindt, dan zou ik het op de Celerons houden en deze gewoon tot op het limiet overklokken
Ik en een soldeerbout zijn geen lekker stel... Kan ik net zo goed meteen het BP6 bord in de kraakwagen smijten :o

Ik wil eigenlijk kijken of ik die celerons zonder processorfan kan koelen, dus ik zal ze waarschijnlijk eerder underclocken dan overclocken. De processorfans maken een ongelovelijk kabaal (die van de PIII is nog erger trouwens) dus wanneer passief niet werkt moet ik geld uit gaan geven aan andere fans en ik was juist van plan (afgezien van wat diskruimte) om geen geld uit te geven...
Gooi er een redelijke hoeveelheid memory in en je kunt 'm voor allerlei dingen gebruiken..

wel OS ben je van plan erop te gooien eigenlijk?
Ik heb nog 512Mb (256 en 2* 128) liggen. Dat zou voldoende moeten zijn. Het bord ondersteund zowiezo niet meer dan 768Mb. Helaas heb ik nog geen systeem gevonden wat mijn 512mb PC 133 reepje ondersteund (heb ik een keer gekregen van een vriendje uit Taiwan). Dit zit nu in pc'tje waar het als 128Mb herkend wordt en werkt :(

In eerste instantie zal ik er Win2K Advanced Server opzetten. Wanneer het systeem dan een tijdje stabiel gewerkt heeft ga ik met Linux aan de gang. Dan weet ik tenminste dat het aan mij ligt wanneer het niet werkt >:)
Pagina: 1