iPod batterij vervangen.

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Onlangs is dus mijn ouwe 1G iPod toch wel redelijk overleden. De batterij kon na weken opladen nog net voldoende opbrengen om ffies te stellen dat 'ie low batterij was en dat was 'm. Toch zonde want sja, ooit heb ik er 550 euro voor betaald. Inmiddels heb ik wel gevonden hoe 'ie op te lappen valt en dat wil ik dan wel weer delen. Eigenlijk heel simpel en erg snel uitgevoerd.

Allereerst heb ik gezocht naar zo'n Li-Ion batterij en kwam uit op de site van www.mdsbattery.co.uk, het voordeel van deze site is dat ze ook in Europa bezorgen, iets wat anderen niet zovaak doen. Daar verkopen ze zowat alle batterijen dus ook voor ipod (ouwe en nieuwe). Daar heb ik dus Deze batterij besteld en via de creditcard afgerekend. Een week later lag deze gewoon keurig bezorgt op de deurmat. 3G batterij

Wel, dan moet je dus je iPod open zien te krijgen. Op andere sites staan enkele plaatjes die ik heb gebruikt als handleiding. Je zult idd moeten beginnen met het loswrikken van de metalen backplate. Dat gaat eenvoudig als je begint bij de firewire-poort en daar een schroevendraaier tussen stopt. Indien je enige ruimte hebt, kan je deze lang de naad voorzichtig van de firewire af bewegen.

Afbeeldingslocatie: http://ipodminibattery.com/images/2nd_gen_ipod_battery_replacement/ipodinstall5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://ipodminibattery.com/images/2nd_gen_ipod_battery_replacement/ipodinstall3.jpg
Al bij de eerste cm kan je al enige opening forceren, maar je zult zien dat je om de 1.5 cm een klip tegenkomt. Ze geven allemaal, behalve de laatste makkelijk mee. Voor de laatste zal je de opening zover mogelijk moeten openzetten en met een kleine schroevedraaier de laatste opening moeten forceren... dan gaat 'ie in z'n geheel gelijk open.
Afbeeldingslocatie: http://ipodminibattery.com/images/2nd_gen_ipod_battery_replacement/ipodinstall4.jpg

Wel, toen de klep eenmaal loswas was het een kwestie van de batterij losmaken van de HDD. Gewoon een schroevedraaier ertussen en met beleid zorgen dat de lijm ophoudt. Binnen no time laat 'ie los. Let er wel op dat je de kunststof kussentjes laat zitten, dat er lijm opzat is leuk, maar het zorgt er ook voor dat je nieuwe batterij niet loszit in je iPod.
Afbeeldingslocatie: http://ipodminibattery.com/images/2nd_gen_ipod_battery_replacement/ipodinstall2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://ipodminibattery.com/images/2nd_gen_ipod_battery_replacement/ipodinstall1.jpg
Als laatste gewoon de powerkabel lostrekken. De ouwe lege batterij is uiteraard chemisch afval en kon weg. De nieuwe batterij heb ik in omgekeerde volgorde weer erin gepropt (kabel vastmaken, tegen kussentjes aanduwen en de klep dicht). Voor mij was het een kwestie van de batterij ffies lang op te laden en nu doet de Ipod 1G het weer zoals 'ie ooit van start is gegaan.

Misschien dat er meer mensen met een ouwe iPod zitten.

Voor de dieplinks ben ik deze site wel dankbaar; ook hun hulp kon ik goed gebruiken.
Beetje hulpsite

PS, op de batterij staat overigens de product... Sony. Daarmee is voor mij iig duidelijk dat Apple echt niet express onzinbatterijen inbouwt maar dat 'ie dingen wel eens opraken. Zowel Apple als Sony geloven niet in troep.

[edit]
En enkele jaren later is er ook een manual voor de 4G :)
http://braunoni.student.utwente.nl/ipodupgrade/4G_high.mov

[ Voor 7% gewijzigd door Delerium op 27-02-2006 22:12 ]

Verwijderd

zo das handig dan kan je als de baterij op is gewoon weer vrolijk verder gaan na veravnging als je een beetje goed met je iPod omgaat kan je hem tientalle jaren gebruiken.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2004 22:09 ]

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Sony vind ik btw aardig troep maken soms, maar dat terzijde.

Ik heb ook eens iets gelezen over accu's met hogere capaciteit, die hebben ze daar niet of wel ?
En hoeveel heeft 't je gekost incl verzenden e.d. als ik vragen mag ?

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Nice work :)
Als m'n mini ooit op raak dan ga ik dat ook doen. Mist ik niet verleid wordt door de aller nieuwste iPod van dan. :p
Beschadig je trouwens niet snel de zeikanten van je iPod met een schroevendraaier?

Assume there are no rules and it's one big free for all

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:42

Exirion

Gadgetfetisjist

Ecteinascidin schreef op 11 september 2004 @ 21:43:
PS, op de batterij staat overigens de product... Sony. Daarmee is voor mij iig duidelijk dat Apple echt niet express onzinbatterijen inbouwt maar dat 'ie dingen wel eens opraken. Zowel Apple als Sony geloven niet in troep.
Dat er Sony's in de iPod zitten wist ik al toen de iPod net geintroduceerd was want er was toen iemand die 'nudies' van de iPod op internet had gezet. Sony heeft enorm goeie accu's die ze bijvoorbeeld voor hun meer-dan-honder-uur-op-een-accu-spelen walkmans en tientallen-uren-spelen-minidiscspelers gebruiken.

Na 2 jaar speelt mijn 1G iPod (10GB) nogsteeds prima. De capaciteit is wel afgenomen maar hij is verre van versleten :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 07:31

sjaakaq

It might get loud

Tja...helaas dat dit met een 3G iPod niet kan...zeer weinig ruimte om überhaupt ergens een schroevemndraaier tussen te krijgen...

leoaq.fm // Jeune Loop

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 21:49

DoD Cerberus

blabla!

leokennis schreef op 16 september 2004 @ 12:55:
Tja...helaas dat dit met een 3G iPod niet kan...zeer weinig ruimte om überhaupt ergens een schroevemndraaier tussen te krijgen...
t kan met iedere iPod, alleen met de nieuwere modellen gaat t iets moeilijker, maar t kan wel degelijk...

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

Verwijderd

leokennis schreef op 16 september 2004 @ 12:55:
ik heb ergens gelezen dat je de 3gen onbeschadigd kan openen met plectrum's voor je gitaar.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 09:41
Ik denk eigenlijk wel met elk stukje hard plastic dat niet al te puntig is. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Sage op 16-09-2004 23:26 ]

kleurbleur.nl

• Joe-star
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Het ziet er wel erg link uit...

• Bigs
  • Niet online
Exirion schreef op 16 september 2004 @ 11:34:
[...]

Dat er Sony's in de iPod zitten wist ik al toen de iPod net geintroduceerd was want er was toen iemand die 'nudies' van de iPod op internet had gezet. Sony heeft enorm goeie accu's die ze bijvoorbeeld voor hun meer-dan-honder-uur-op-een-accu-spelen walkmans en tientallen-uren-spelen-minidiscspelers gebruiken.

Na 2 jaar speelt mijn 1G iPod (10GB) nogsteeds prima. De capaciteit is wel afgenomen maar hij is verre van versleten :)
Sony accu's zijn inderdaad alles behalve slecht. Mijn MZ-R35 minidisc deed echt een eeuwigheid op de Li-Ion accu en na jaren doet hij het eigenlijk nog steeds (zelfde geldt voor een walkman met van die platte kauwgum accu's).

Ik vind Sony producten kwalitatief gezien trouwens altijd wel in orde en de garantie is ook prima in orde is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielZ
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-10-2024

NielZ

Casual

Hydraulik-Phunk schreef op 15 september 2004 @ 23:20:
Ik heb ook eens iets gelezen over accu's met hogere capaciteit, die hebben ze daar niet of wel ?
Ik las net toevallig een uurtje geleden dit nieuwsberichtje op de MacFreak website... 70% meer vermogen voor een accu van $39. :)
Hier is 'ie te koop, heb zo snel nog niet kunnen vinden of ze 'm ook in NL bezorgen.
Edit: net ff gekeken, bij de betaalopties kun je ook Netherlands aangeven.

Volgens de website is de standaard iPod accu 1350 mAh, en de nieuwe battery 2100 mAh. Aardig (theoretisch) verschil dus. :)

[ Voor 10% gewijzigd door NielZ op 17-09-2004 13:50 ]

Mage Powerrr \o/ | Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:42

Exirion

Gadgetfetisjist

Bigs schreef op 16 september 2004 @ 23:42:
Sony accu's zijn inderdaad alles behalve slecht. Mijn MZ-R35 minidisc deed echt een eeuwigheid op de Li-Ion accu en na jaren doet hij het eigenlijk nog steeds (zelfde geldt voor een walkman met van die platte kauwgum accu's).
Beetje offtopic, maar ik heb ook nog zo'n MZ-R35 liggen. Een blauwe :) Hij ligt al 4 jaar stof te happen en is nu 6 jaar oud. Ik heb 'm 1,5 jaar geleden ofzo een keer opgeladen en nu geeft de accu indicator nogsteeds iets van 50% aan en hij speelt prima als ik op Play druk :D

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
NielZ schreef op 17 september 2004 @ 13:46:
[...]

Ik las net toevallig een uurtje geleden dit nieuwsberichtje op de MacFreak website... 70% meer vermogen voor een accu van $39. :)
Hier is 'ie te koop, heb zo snel nog niet kunnen vinden of ze 'm ook in NL bezorgen.
Edit: net ff gekeken, bij de betaalopties kun je ook Netherlands aangeven.

Volgens de website is de standaard iPod accu 1350 mAh, en de nieuwe battery 2100 mAh. Aardig (theoretisch) verschil dus. :)
Toch zou ik daar mee oppassen. Dat is hetzelfde verhaal als met die merkloze batterijen voor GSMs. Meer capaciteit, maar daardoor bijvoorbeeld geen bescherming meer tegen oververhitting. Aangezien een iPod vooral in disk mode toch nog best warm kan worden lijkt het me niet echt verstandig om dan risico's te gaan nemen. Die plaatjes van ontplofte GSMs zagen er namelijk niet echt lekker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online
Ik vraag me ook af hoe ze dat voor elkaar krijgen. Meer Energie per batterij is dus meer Energie per gewicht batterij. Indien er 70% meer inzit, moet de interne structuur ook 70% meer kunnen leveren. Aangezien de huidige generatie batterijen IMHO al de meest compacte en hoogwaardige structuur levert, moet er toch ergens een soort trade-off bestaan. Dunnere isolatie misschien (waarmee de kans op doorfikken inderdaad aanzienlijk wordt)?

Hoe dan ook, deze iPod was weer als nieuw. Batterij kostte iets van 28 pond incl transport, dus zeg 40-45 euro. Ook het openmaken was, hoe eng het ook lijkt, redelijk snel en simpel gepiept.
Ik geef zo toe dat het lichten van het metaal idd de plastic behuizing beschadigde... maar dat was aan de rand. Zodra je 'm dichtklikt, gaat die rand zo 2 mm extra over het plastic, dus zie je er echt niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ecteinascidin schreef op 17 september 2004 @ 16:04:
Ik vraag me ook af hoe ze dat voor elkaar krijgen. Meer Energie per batterij is dus meer Energie per gewicht batterij. Indien er 70% meer inzit, moet de interne structuur ook 70% meer kunnen leveren. Aangezien de huidige generatie batterijen IMHO al de meest compacte en hoogwaardige structuur levert, moet er toch ergens een soort trade-off bestaan. Dunnere isolatie misschien (waarmee de kans op doorfikken inderdaad aanzienlijk wordt)?
dat is niet helemaal waar wat je zegt. Het licht er namelijk aan uit welke chemicaliën de batterij bestaat (reductor en oxidator), en de concentratie van deze stoffen. Dus het is heel goed mogelijk accu's hogere capaciteiten te geven. En isolatie is moeilijk dun te maken. Want isolatie is namelijk een deel van het chemische proces van de batterij, dus als de isolatie dunner zo zijn, zou de batterij zelfs minder lang meegaan!! Daarom kan een batterij ook gaan lekken, dit gebeurt als het isolatie (reductor) "op" is. Maar goed, een lesje batterij 8)7
on-topic weer

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2004 19:56 ]

• iRob
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:53
Openwrikken doe ik altijd met een oud bankpasje of iets dergelijks (bij gsm's bedoel ik dan)

Er zijn speciale kits te bestellen voor het openen van Siemens toestellen, ik denk dat deze ook wel handig zijn voor bij een iPod.
Pagina: 1