[XP] Ziet HDD van 20MB niet*

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-04 13:31
Een kennis van me had een oude PC met daarin een PC van 20MB (MB, that's right, geen GB :P ). Nu is die PC gecrasht, en wil hij de data van de HDD hebben. Zodoende vroeg hij aan mij of ik dit kon doen. Ik kreeg dus een IDE HDD van 20MB en een usb-stick en op de USB stick moet dan de data komen.

Dus ik heb op de HCC clubmiddag de HDD in een Win98 bak gehangen en daarin werd de HDD herkent en ik kon erin browsen en doen wat ik wou. Ik denk, dat is makkelijk. HDD thuis in me mainrig met XP erop, data overpompen en klaar :*) . Maar zo makkelijk was het niet, WinXP ziet de HDD wel maar ik kan hem niet accessen. Krijg de vraag of ik hem wil formatten, wat ik niet wil.

Dus ik heb deze vraag door de GoT search gehaalt en door google heen, heb de IO en opslag-FAQ er op nageslagen en wat progjes geprobeerd, maar de ene loopt vast bij het accessen van de HDD en de andere ziet de schijf niet.

Ik had een idee, ik scharrel een oude HDD op, gooi er 98 op, kopieer de data van de schijf naar de andere schijf, boot in XP, haal de data van de 98-schijf en gooi die op de USB stick (volg je het nog?) . Maar bij het starten van de 98-setup is er zo'n introschermpje waarop je op Doorgaan klikt, dan loopt er een metertje vol tot 100% maar dan gebeurt er niets meer. Dus, ik zit met 2 vragen:

1. Is er een andere manier om de data van de HDD te halen?
2. Wat moet ik doen om de 98 setup verder te laten gaan? Ik weet dat het iets was van fdisk \mbr oid maar dat werkt niet. Dat is nou weer echt zoiets waarvan ik denk "zucht, en daarom gebruiken we 98 niet meer..."

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Scan de harde schijf eens met GetDataBack, of een ander data recovery tooltje. Waarschijnlijk kan deze er wel data vanaf trekken. En dat is zo gedaan als het maar 20MB is.

[ Voor 3% gewijzigd door Genghis Khan op 11-09-2004 21:03 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:45

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Lijkt er op dat het een ander bestandssysteem is dan FAT/16/32 of NTFS? Misschien kun je er achter komen door eigenschappen van de schijf te kiezen?

Kun je wat zien in schijfbeheer? Te vinden in configscherm, systeembeheer, computerbeheer.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Prutz0r schreef op 11 september 2004 @ 21:05:
Lijkt er op dat het een ander bestandssysteem is dan FAT/16/32 of NTFS? Misschien kun je er achter komen door eigenschappen van de schijf te kiezen?

Kun je wat zien in schijfbeheer? Te vinden in configscherm, systeembeheer, computerbeheer.
Win98 lust alleen FAT16 of FAT32 en daar werkte het wel?

🖥️ | 🚗

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

The Widow Maker schreef op 11 september 2004 @ 21:00:
Dus ik heb deze vraag door de GoT search gehaalt en door google heen, heb de IO en opslag-FAQ er op nageslagen en wat progjes geprobeerd, maar de ene loopt vast bij het accessen van de HDD en de andere ziet de schijf niet.
Wélke progjes heb je geprobeerd :?

• Widow
Prutz0r schreef op 11 september 2004 @ 21:05:

Raar, de HDD heeft volgens schijfbeheer geen bestands-systeem :?
BalusC schreef op 11 september 2004 @ 21:13:
[...]
Wélke progjes heb je geprobeerd :?
GetDataBack (loopt vast)
Restoration (ziet HDD niet)
Scaven (ziet hdd niet)
TestDisk, dit programma loopt vast

• Wokkel1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-03 18:20
Ik denk dat het gewoon de limitatie van het NTFS bestandssysteem is.

• PD2JK
  • Laatst online: 22:45

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wokkel1982 schreef op 11 september 2004 @ 21:18:
Het is dus (volgens de topicstarter) gewoon een FAT schijf. Wat dus gewoon moet werken in XP. M'n huistuinkeuken 128MB USB pen is ook FAT. ;)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wokkel1982 schreef op 11 september 2004 @ 21:18:
Nouja, als de HDD op Win98 prima werkt, staat er dus geen NTFS op.
Start je PC eens op in DOS (zie bootdisks.com) en probeer daar je HDD te benaderen.

Overigens, je BIOS (tijdens het opstarten van je PC) ziet de harde schijf wel?

🌞🍃

• Widow
DataBeest schreef op 11 september 2004 @ 21:23:

Nouja, als de HDD op Win98 prima werkt, staat er dus geen NTFS op.
Start je PC eens op in DOS (zie bootdisks.com) en probeer daar je HDD te benaderen.

Overigens, je BIOS (tijdens het opstarten van je PC) ziet de harde schijf wel?
DOS kan de HDD niet zien, alleen mijn FAT schijven. De HDD word wel in het BIOS herkent.

• Widow
omdat het nu na 2 uur proberen met ontrack nog steeds niet werkt, zou ik graag antwoord willen op mijn 2e vraag: Wat moet ik doen om de 98 setup verder te laten gaan? Loopt namelijk vast bij het intro-schermpje, de balk loopt vol tot 100% en daarna gebeurt er niet meer :r. Ik weet dat het iets was van fdisk \mbr oid maar dat werkt niet.

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

Je hebt denk ik een probleem met het aantal cylinders en sectoren en het aantal heads. het nieuwe systeem neemt wat optimaal is en het oude systeem gebruikt wat er in zijn (beperkte) tabel staat.

daarom is ie in de ene wel leesbaar en in de ander niet. probeer alle details van dat oude systeem zijn HD specs te achterhalen en gebruik dezelfde specs op je nieuwe systeem.

met al die slimme nieuwe borden heb ik dit probleem al tijden niet meer gezien..

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-03 15:35

Slein

NERD

En als je eerst win98 installeert, en pas als dat gelukt is de 20MB HDD erin hangt? (Of probeer je dat al en kan ik niet lezen? Sorry in dat geval. :))

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

• Joen
  • Laatst online: 28-04 16:04
Het is "fdisk /mbr" (slash andere kant op). ;)
Je krijgt alleen een melding als het commando fout gaat, niet als het goed gaat.

Helpt dat nog niet? Dan toch maar een andere Windows 98 CD-rom pakken of desnoods voor even Windows ME opgooien of zo misschien?

Verwijderd

Je kan beter een windows 95 installatie maken. Installeer 98 evt. op een echte normale maar minimale pc met vga driver. kopieer dan dat hele bestandssysteem op een tijdelijke disk.

OPVALLEND: rond 22u nog wat viel tweakers.net weg, hadden anderen dat ook? datum: 11sep2004?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2004 23:40 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Iki heb destijds ook eens geprobeerd om een 20mb schijf in een pentium te hangen. Dat ding werd er retetraag van. Komt omdat de IDE de snelheid van de traagste schijf oppikt. Ik denk dat XP daarover valt, misschien omdat de schijf niet snel genoeg herkend wordt door XP en hij hem dus ziet als een ongeformatteerde disk :?

Evt oplosingen:
- HDD in een PC met netwerkkaart + iets alla Knoppix of bootdisk met netwerkondersteuning en overgooien naar je eigen PC.
- Ding in de PC stoppen waar je wel kon browsen, hele zaakje in een zipje en naar jezelf FTP'en (wel ff FTP opzetten indien noodzakelijk ;) )

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Slein
  • Laatst online: 31-03 15:35

Slein

NERD

Pas trouwens vreselijk op met die data recovery tooltjes, het is niet denkbeeldig dat je daarmee je data naar kingdom come knalt. Het lijkt me ook niet nodig als die harddisk al gewerkt heeft onder win98.

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

• SvMp
  • Niet online
1. Is er een andere manier om de data van de HDD te halen?
A. Met een Linux boot CD (Knoppix werd hierboven al genoemd). Voordeel: Linux kan uitstekend met USB sticks overweg.

B. Met een DOS-opstart schijf. Data kopieeren naar een partitie waar DOS bij kan.

[ Voor 12% gewijzigd door SvMp op 12-09-2004 01:02 ]

• Joen
Je kan natuurlijk ook je geheugenstick op die Windows 98 PC aansluiten waarop de harde schijf wèl werkt. ;)
Niet vergeten even drivers mee te nemen. ;) :P

• TafkaT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-05 20:33
Wordt de hdd niet verkeerd herkend in de bios, oid? Probeer hem op een zo traag mogelijke stand te forceren (PIO?), met alle optimalisaties uitgeschakeld (LBA?)

Geen garanties dat het nut heeft, maar het was een gedachte die ik erbij kreeg.

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Kun je niet gewoon onder dos een image trekken van die disk met Ghost. En dan dat image weer uitlezen met ghost explorer?

Ghost2003 schrijft namelijk ook gewoon images weg naar ntfs schijven.

[ Voor 24% gewijzigd door max op 12-09-2004 02:17 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-05 20:15

Jimbolino

troep.com

Dit heb ik ook gehad met een 100mb schijf uit een 386, die wou het ook niet doen onder windows 2000

Ik denk dat het komt omdat ie geformateerd is als Fat/12 ofzo

als je een beetje dos kennis hebt moet dit allemaal niet zon groot probleem zijn...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24

Thandor

SilverStreak

Jimbolino schreef op 12 september 2004 @ 02:20:
Dit heb ik ook gehad met een 100mb schijf uit een 386, die wou het ook niet doen onder windows 2000

Ik denk dat het komt omdat ie geformateerd is als Fat/12 ofzo

als je een beetje dos kennis hebt moet dit allemaal niet zon groot probleem zijn...
Floppy's (Zowel 3,5" als 5,25") worden door Windows 2000 met een FAT12 bestandssysteem beschreven. Hij zou de hardeschijven met FAT12 dan toch ook moeten lezen.
FAT12 ondersteunt schijven die een grootte hebben van maximaal 32Mb :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Joen
Ik heb wel van FAT16 en e FAT32 gehoord, maar FAT12... :?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

JeroenM_tbs schreef op 12 september 2004 @ 12:27:
Ik heb wel van FAT16 en e FAT32 gehoord, maar FAT12... :?
FAT12 zijn diskettes, maar tegenwoordig is dat ook FAT16 geloof ik.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-04 16:00

SiGNe

Ook hoi!

Wordt de schijf eigenlijk wel herkent in het BIOS?

Niet?
[Specs]

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:13
SiGNe schreef op 12 september 2004 @ 12:34:
Wordt de schijf eigenlijk wel herkent in het BIOS?
The Widow Maker schreef op 11 september 2004 @ 22:11:
[...]

DOS kan de HDD niet zien, alleen mijn FAT schijven. De HDD word wel in het BIOS herkent.
:X

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Voer eens in plaats van autodetect de native cylinder/head/sector info in de setup in. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat automatische herkening bij oudere (niet-LBA) schijven niet correct werkt.
Pagina: 1