dual cpu systemen, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
ik wil in de nabije toekomst mijn bestaande mobo en zooi als server bombarderen.
hardstikke leuk zal je denken (inderdaad) maar ik wil er graag een dual cpu systeem voor terug in verband met de vele dingen die ik tegelijk doe. (divx, fileserver,gameserver, en nog wat zooi)

nu ben ik al wat op speurtocht gegaan voor wat de voor en nadelen zijn, maar
mijn vragen worden niet echt beantwoord, dus bij deze:

heeft 2 cpu's met HT/800fsb zin of zonde van de centen? (maakt in principe 4 cores)

overklokken = wat zijn de problemen/verschillen/voordelen?

heb ik genoeg aan 400watt q tech psu? of toch maar een 500 enermaxje

ps: behuizing = en blijft een _/-\o_ lian li pc-75 _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 11-09-2004 22:58 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Zin heeft het zeker, en een 400watt q-tech gaat het
1. niet trekken
2. heeft hoogst waarschijnlijk niet de aansluiting die je nodig hebt (dual cpu mobo's hebben vaak 24 pins ATX, kan ik verkeerd hebben ;))

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04 12:22
Buiten dat, overklokken met server bordjes werkt niet ;)
Ik weet niet of er wel oc dual mobo's zijn maar ik dacht van niet ;)

301SQN

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:50
Je neemt een enorm mooi systeem, en hangt daar een elcheapo k*tvoeding van qtek in?????

Die 400 Qtek watts is misschien 280 ECHTE watts, om nog maar niet over de stabiliteit te spreken.

Neem dus zeker die enermax (of vergelijkbaar), je wilt je dure spul niet riskeren op een frituuractie door een elcheapo wibra-voedingkje te gebruiken.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Bedenk eerst goed hoeveel en welke games/programma's je wilt hosten en voor hoeveel personen. Ik ken namelijk iemand met een 1 cpu celeron server van 2ghz die een aantal games op de server heeft draaien tegelijk, zonder enige problemen, terwijl dat ding ook nog eens als webserver wordt gebruikt. Een dual HT 3.4ghz systeem om alleen maar 1 quake 3 gameserver op te draaien en om je mail enzo mee op te halen is een beetje zonde :+

[ Voor 4% gewijzigd door GambitRS op 11-09-2004 20:45 ]

MechWarrior || Monsters Game

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-08 15:43
Ik zou iig een betere voeding kopen. Zou zonde zijn asl die Q tec je dual cpu uitfikt :P Maarre ik denk dat dat overklokken niet echt goed gaat werken op je dual cpu bordje. Je klokt namelijk 2 cpu's tegelijk over.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

ten eerste vind je nog geen twee intels op 800FSB die je met zijn tweeen op een plank kwijt kunt.....
Tsja de P4 EE is een MP gallatincore op 800 mhz maar ja....

wil je gebruik kunnen maken van 2 fysieke x 2 logische cpu's zul je ook een geschikt os moeten kiezen die dat volledig support. (linux/2003 server bijv.)

wil je hier echt volop van genieten is het aan te raden om een plank met PCI-X te nemen om van lekkere retesnelle 64-bit SCSIRAID te kunnen genieten......
maar zo wordt het wel een errug prijzige alleskunner........

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• cold
  • Niet online
dat athlon MP bord van MSI clockt lekker met 2 gemodde athlonXP processors bij een vriend van mij
gaat van een 2400+ naar een 2800+ (2X dual ;)

2x MT v3 | EMS v149 VNS v119 BMS v113 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | M5Stack RS485 | AstraMeter as virtual CT002

Verwijderd

geforceddq schreef op 11 september 2004 @ 20:40:
Buiten dat, overklokken met server bordjes werkt niet ;)
Ik heb ergens gelezen over het oc-en van xeons op een asus DL - bord (875 chipset). Scheen te kunnen . . .

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
die q tech had ik nog liggen (vorige enermax exit door bliksem).
en ja ik weet dat q tec zooi is, maar for the time being....
hij zit met een P3 2.4@3.1 toch aan zijn max...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• cold
  • Niet online
neem een dual opteon als je daar het geld voor hebt ik heb geen idee of die te overclocken zijn maar opteons schalen enorm goed in multie processorr systemen

2x MT v3 | EMS v149 VNS v119 BMS v113 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | M5Stack RS485 | AstraMeter as virtual CT002

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

the_virus schreef op 11 september 2004 @ 20:45:
....
hij zit met een P3 2.4@3.1 toch aan zijn max...
lekkere P!!! is dat.....tualatin was en is een goeie core maaruh...........

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:20
Met o.a. de Asus PC-DL kun je prima overclocken. Wil je goedkoop een snel overclocked dual systeem, neem dan twee Xeon's 2.4 (iig M0 stepping) en zet deze op zo'n bord met een FSB van 800 en je hebt een snel el-cheapo dual 3.2GHz Xeon doos. Zie o.a. Xeons op 800MHz Busspeed (PC-DL deluxe) en [rml][ Ervaringen] Dual Xeon workstations - Deel 3[/rml] (laatste posting gaat ook over een overclocked Asus bord).

Garanties zijn er natuurlijk niet, dat je 3.2GHz/FSB800 haalt met voor FSB533 gevalideerde cpu's en chipsets. Wacht anders op de Nocona's plus bijbehorende borden (kost dan allemaal wel meer natuurlijk) of overweeg een dual Opteron (kun je helaas niet mee overclocken, daar zijn nog geen geschikte borden voor).

Doe die 400W Q-tech weg en neem iets beters met 24 en 8 pins stekkers (zeker wanneer je ook nog eens gaat overclocken).

Of het allemaal zin heeft, zie de vele dual cpu topics en natuurlijk PMG FAQ - SMP FAQ

[edit]Wil je nog meer ervaringen m.b.t. tot Xeon overclocken, check dan het forum van 2cpu.com, daar lopen enorm lange threads over een paar borden waar je mee kunt overclocken (staat erg veel crap in maar tussendoor ook veel nuttige tips & ervaringen)

[ Voor 11% gewijzigd door Abbadon op 11-09-2004 20:56 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-08 22:46

BLN

DJSmiley schreef op 11 september 2004 @ 20:42:
Je neemt een enorm mooi systeem, en hangt daar een elcheapo k*tvoeding van qtek in?????

Die 400 Qtek watts is misschien 280 ECHTE watts, om nog maar niet over de stabiliteit te spreken.

Neem dus zeker die enermax (of vergelijkbaar), je wilt je dure spul niet riskeren op een frituuractie door een elcheapo wibra-voedingkje te gebruiken.
Dat is natuurlijk een beetje flamen. Die Qtec voedingen leveren echt wel een goede hoeveelheid vermogen. Het is alleen een beetje scheef verspreid over de verschillende voltages, en hij zal bij volle belasting niet zo stabiel zijn als een (veel duurdere) enermax. Ik heb zelf een 400 watt Qtec dualfan voeding en heb daar totaal geen op of aanmerkingen op. Alle waar naar z'n geld zeg maar.

If it ain't broken, don't fix it

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
het zou al leuk zijn als ik 2x 3ghz kan o/c'en richting de 3.6 of zo (1.2ghz winst!)
maar de hoofreden is dat ik verstokte gamer ben (lees: ikke net een waterblokkie voor mijn 6800 ultra besteld).
en ik tegelijkertijd graag een divxje maak, wat in het geval van de divx een dag of veel kan duren, plus het feit dat de 6800 momenteel "cpu limited" is.
ps: ikke draai al winxp+suse

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 09:53

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

games maken bijna geen gebruik van dual cpu en hoger, op enkele uitzonderingen na.

ma ma ma ma ma macron one

• cold
  • Niet online
MaxBurn schreef op 11 september 2004 @ 20:59:
games maken bijna geen gebruik van dual cpu en hoger, op enkele uitzonderingen na.
hij wil ook divx maken en gamen tegelijk :)

alleen is een dual opteon geen betere optie overclockt dan wel niet maar een Athlon 64 en dus ook een opteon zijn zeer snel in games
en verder haal je een hoger rendement uit je dual opstyelling met een opteon

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
MaxBurn schreef op 11 september 2004 @ 20:59:
dat weet ik, en daarom wil ik er ook nog 1 bij, zodat ik 1 cpu heb voor games en 1 voor zooi, je kan met windows tegenwoordig ook een proces toewijzen naar 1 of meerdere cpu/s
snappie, en als ik niks doe met de pc (lees: shekkie draaien) kan ik alle cpu's naar divx en seti gooien

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

the_virus schreef op 11 september 2004 @ 20:34:
heeft 2 cpu's met HT/800fsb zin of zonde van de centen? (maakt in principe 4 cores)
HT maakt van een enkele P4 niet automatisch een dual-core CPU :+ Lees eens wat vaker hardware-info pagina's op www.tweakers.net enzo :)

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
BalusC schreef op 11 september 2004 @ 21:07:
[...]
HT maakt van een enkele P4 niet automatisch een dual-core CPU :+ Lees eens wat vaker hardware-info pagina's op www.tweakers.net enzo :)
maar het staat wel leuk in je prestaties schermpje >:) (windows denkt dat je 4 cores hebt...)
en standaard p4's zijn een tikkie goedkoper dan opterons en itaniums....

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 11-09-2004 21:09 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ik zit zo rond te neuzen naar prijzen voor de xeons, maar die krijg je ook niet voor onder de 250 pleuro.

ikke even zoeken naar mobo's die normale p4's kunnen hebben...
750 pleuro voor mobo+cpu is een beetje mijn totale bugetverkl*ten.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
the_virus schreef op 11 september 2004 @ 21:20:
ik zit zo rond te neuzen naar prijzen voor de xeons, maar die krijg je ook niet voor onder de 250 pleuro.

ikke even zoeken naar mobo's die normale p4's kunnen hebben...
750 pleuro voor mobo+cpu is een beetje mijn totale bugetverkl*ten.
he als je power wil dan moet je ook flink in de buidel tasten en niet opkijken van die prijzen :)

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
750 pleuro = meer dan 1500 gulden (ja mag niet meer)
500 pleuro is genoeg voor een nieuw mobo+cpu denk je niet, het is en blijft een spelletje(s pc)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
the_virus schreef op 11 september 2004 @ 22:14:
750 pleuro = meer dan 1500 gulden (ja mag niet meer)
500 pleuro is genoeg voor een nieuw mobo+cpu denk je niet, het is en blijft een spelletje(s pc)
jah maar die spelletjes pc moet toch heel wat werk voor jouw tegelijkertijd verichten. En 750 euro is voor een dual cpu systeem wel aardig weinig naar mijn weten. Misschien kan je zelf nog wat bijleggen. a 250 euro.

• Remy
  • Laatst online: 24-07 06:21

Remy

I usually get 100% accuracy

the_virus: noem het alsjeblieft gewoon euro, pleuro staat zo kinderachtig. Verder, zoals metal14 zegt: voor Xeons zal je premium price moeten betalen, of gewoon voor een normale P4-setup moeten gaan. Leuk dat je wil overklokken met een dikke dual, maar de negatieve punten daarvan zijn vaak veel groter dan de positieve punten :)

LinkedIn
Instagram

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

Als ik jou zo hoor, zou ik gewoon een mooie Athlon64 3400+ of zo kopen, heb je veel meer aan :)

Als voeding kan ik je bdw een Tagan 480W'er aanraden, als je toch vastbesloten bent een dual CPU systeem te halen. Nog geen 100 eurootjes, en even goed of zelfs beter dan die Enermax troep, welke 50% duurder zijn :)

Voor 750 euro krijg je geen dual CPU systeem. Als je een echt goed dual systeem wilt, ben je per CPU al minimaal 300 euro kwijt, en dan komt er nog een mooie dual plank én vaak ook registered geheugen bij kijken.

[ Voor 70% gewijzigd door X-G op 11-09-2004 22:40 ]

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

Verwijderd

Dual is echt dikke onzin voor wat jij ermee wil. Overklokken ermee gaat niet op een enkele plank na (Asus dual AMD plankje kan geloof ik overklokken).

Edit:
Lezen Fewture.. |:(

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2004 22:37 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

the_virus schreef op 11 september 2004 @ 21:09:
(windows denkt dat je 4 cores hebt...)
Dat denkt Windows helemaal niet ;)

Fewture: Xeon's zijn multiplier down-unlocked. Het wordt leuk wanneer je Xeon's@533 op een 800MHz QDR-capabel bord prikt :)

[ Voor 27% gewijzigd door BalusC op 11-09-2004 22:43 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
1e:
oc'en is een wens GEEN eis.
2e:
mijn doel momenteel is om 1 pc te maken die zoveel kan al dat ik er tegenaan gooi,
zonder naar een 2e pc toe toe moeten gaan.
3e:
ik wil geen standaard pc'tje (vraag maar aan mijn lian)
4e:
staat leuk op het buro.

• Remy
  • Laatst online: 24-07 06:21

Remy

I usually get 100% accuracy

the_virus schreef op 11 september 2004 @ 22:53:
1e:
oc'en is een wens GEEN eis.
...
Dan mag deze wel naar PMG, want het heeft zo niks meer met Die-Hard Overclocking en Cooling te maken.

Move DOC > PMG dus :)

LinkedIn
Instagram

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

En hier gelden dan weer andere policies mbt "Welke moet ik nemen?" vragen :) Ik heb namelijk niet het idee dat de topicstarter zich überhaupt ook maar inzet voor zijn keuze. Ik zie namelijk geen mogelijkheden en afwegingen in de topicstart terug. Enkel "zijn deze goed? zo niet wat moet ik anders nemen?". En da's nou net niet de bedoeling ;) Zie dus de FAQ van dit subforum onder "Welke processor/mobo/geheugen moet ik nemen?" B)

Verder quote ik Abbadon nog eens, hij geeft een hoop nuttige informatie:
Abbadon schreef op 11 september 2004 @ 20:53:
Met o.a. de Asus PC-DL kun je prima overclocken. Wil je goedkoop een snel overclocked dual systeem, neem dan twee Xeon's 2.4 (iig M0 stepping) en zet deze op zo'n bord met een FSB van 800 en je hebt een snel el-cheapo dual 3.2GHz Xeon doos. Zie o.a. Xeons op 800MHz Busspeed (PC-DL deluxe) en [rml][ Ervaringen] Dual Xeon workstations - Deel 3[/rml] (laatste posting gaat ook over een overclocked Asus bord).

Garanties zijn er natuurlijk niet, dat je 3.2GHz/FSB800 haalt met voor FSB533 gevalideerde cpu's en chipsets. Wacht anders op de Nocona's plus bijbehorende borden (kost dan allemaal wel meer natuurlijk) of overweeg een dual Opteron (kun je helaas niet mee overclocken, daar zijn nog geen geschikte borden voor).

Doe die 400W Q-tech weg en neem iets beters met 24 en 8 pins stekkers (zeker wanneer je ook nog eens gaat overclocken).

Of het allemaal zin heeft, zie de vele dual cpu topics en natuurlijk PMG FAQ - SMP FAQ

[edit]Wil je nog meer ervaringen m.b.t. tot Xeon overclocken, check dan het forum van 2cpu.com, daar lopen enorm lange threads over een paar borden waar je mee kunt overclocken (staat erg veel crap in maar tussendoor ook veel nuttige tips & ervaringen)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.