Ik heb problemen gezien met verschillende serieel-converters, zowel PCMCIA als USB.
Voor mijn werk heb ik ze nodig, maar de door mijn werkgever beschikbaar gestelde werkt op veel apparatuur niet, en het werk pas echt dringend toen een blinde collega gedwongen werd zijn oude laptop (met 2 echte seriele poorten) om te ruilen voor een nieuwe (zonder). Zijn seriele braille-leesregel werkte totaal niet, een speciaal voor hem aangeschafte 2-poorts PCMCIA-versie ook niet. Een USB braille-leesregel aanschaffen was niet zo'n leuke optie, die dingen zitten >> € 10.000
Ik had ondertussen een 2-poorts USB->serieel converter USB2COM aangeschaft (bij een web-winkel in Engeland), wat een ongelooflijke knol is, maar die werkte wel probleemloos, dus toen was ik tijdelijk mijne kwijt (en deed ik mijn terminal-access maar weer via een eigen 486@17 MHz laptopje met monochroom display). Het heeft toen weer meer dan een maand gekost voordat we weer door de procedure heen waren om bij een web-winkel (dit keer in Duitsland) zo'n ding te regelen.
Ik heb toen ook onderzocht waar het probleem lag, en dat is vrij duidelijk : de standaard voor RS-232 stelt dat alles tussen 1.5 en 30 V (+/-) gezien moet worden als signaal, 15 V is de "norm". De probleem-gevallen hadden een ruis van boven de 1.5 V, terwijl het signaal laag was. Als dan de andere kant een seriele poort heeft die zich goed aan de standaard houdt, ziet deze een constante stroom van data op zich afkomen, zonder dat die er echt is. Dat 486 laptopje zag aan de poort voor de braille-leesregel gewoon een grote brei van input, zodat het logisch was de de braiile-leesregel daar zijn specifieke protocol niet uit terug kon lezen.
Het is dus goed mogelijk dat de vertraging die wordt geconstateerd wordt veroorzaakt door voortdurende hertransmissies (zoiets als druk netwerk-verkeer proberen te krijgen tussen een half-duplex en een full-duplex Ethernet-poort).
[
Voor 8% gewijzigd door
mvdejong op 12-09-2004 10:53
]