Toon posts:

Win XP niet te wisselen van systeem, Win '98 wel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vreemde titel? Zeker, maar hij past bij de vreemde situatie waar ik mij in bevindt.
Voor de computer van mijn ouders heb ik een nieuwe harde schijf gekocht, een Maxtor van 40Gb. Deze moet als C: schijf met Windows XP prof. gaan fungeren naast nog twee Maxtor schijven van 15Gb. Momenteel draait de computer op Windows 98 op een van deze 15Gb. schijven.

Ik ben begonnen met Windows 98 te updaten met Win XP, maar na het installeren van de benodigde bestanden en het herstarten van de computer loopt de computer vast op het zwarte scherm met het witte knipperende streepje links boven.

Nu heb ik de twee 15Gb. schijven los gekoppeld en de nieuwe 40 Gb. als enige hd in het systeem gehangen om daar Windos Xp professional op te installeren. Ik laat de computer booten van de CD-ROM en begin de installatie. Alle benodigde bestanden worden geinstalleerd en dan loopt hij weer vast op bovengenoemde scherm.

Mijnlaatste optie is om de 40Gb. schijf in mijn eigen systeem te hangen en daar Win XP er op te installeren. Na dit gedaan te hebben en getest te hebben hang ik 'm er weer bij de computer van mijn ouders in, hij start op, scant de schijven, boot van HDD, .......en loopt vast met het boven genoemde scherm met het witte streepje. En soms gaat zelfs de monitor uit en is de computer niet meer te resetten.
Koppel ik de 15Gb. schijf met Win 98 er nu i.p.v. de 40Gb. weer aan dan doet deze het weer gewoon.

Conclusie: ik weet het niet meer.

specs van de computer zijn:
Abit KT7 RAID
AMD K7 1,3 Ghz.
512MB SDRAM 133
2x 15 Gb Maxtor 7200rpm HD
Point of vieuw nVidia GF4 TI4200 128MB
Soundblaster live 5.1
LG DVD speler
Lite-on CD writer

Een lang verhaal, maar ik probeer zo duidelijk mogelijk alles uit te leggen. :?

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

instaleer de raid-drivers eens tijdens xp install..f6 ofzo :?

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 17:04
Het klikt alsof de partities niet actief worden gemaakt. Ik weet dat het eigenlijk niet hoeft, maar maak eens een partitie met fdisk. En maak die actief. Installeer dan eens winxp op fat32 dus zonder weiziginen selecteren, kan toch ook dacht ik?

Als hij dan draait kan je de schijf altijd nog converten naar ntfs.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de onboard RAID functie uit gezet en ook de BIOS CMOS al gereset.

• Hephaistus
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06-2025
@losha: wat heeft dat met raid controller te maken???

ben je zeker dat da hard disk van 40gb als bootdisk in het bios stond aangeduid
want moest dat niet zijn dan kan hij er ook niet van boten hé. (en zou er iets "missing ntldr" moeten staan)

Maak ook dat je uw master slave configuratie juist is ( daarmee bedoel ik dat de jumpers goed zitten op de harddisks)

[ Voor 4% gewijzigd door Hephaistus op 11-09-2004 17:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
De 40Gb. schijf staat op master stand en hangt nu als enige in het systeem op de IDE 1 stekker. Win XP heb ik bij mijn eigen computer er op geinstalleerd op NTFS en werkt. En hij loopt weer netjes vast!!??

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 september 2004 @ 17:28:
De 40Gb. schijf staat op master stand en hangt nu als enige in het systeem op de IDE 1 stekker. Win XP heb ik bij mijn eigen computer er op geinstalleerd op NTFS en werkt. En hij loopt weer netjes vast!!??
je kan helaas niet zomaar ff op 1 pc xp erop zetten en dan verwachten dat ie in een andere pc werkt, dit kan dus nooit

omdat de hardware van iedere pc verschillend is kan je niet zomaar de hd met os overzetten

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

kan met raid controller te maken hebben omdat de ide-controller mischien niet goed gezien word...98 boeit dat niet maar xp wel

ik kan hier ook 98 zo op mijn sata instaleren..met 2000 en xp moet je toch echt de drivers instaleren

TS meldde er niet bij op welke ide aansluiting de schijf zit/zat
heb hier met een kt7A ook zoeits gehad

[ Voor 31% gewijzigd door Losha op 11-09-2004 17:47 ]

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-05 19:41

iMars

Full time prutser

Heb je al naar de master/slave jumper settings gekeken?

Koop hier mijn P1 reader :)

Verwijderd

zet de snelle opstart in de bios eens uit zodat alle hardware grondig getest word bij het opstarten ,
het kan zijn dat het geheugen niet goed is ,

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:01
Ik pas even de topic titel aan zodat het iets duidelijker is :). De nt kernel is een stuk gevoeliger voor hardware changes dan de 95|98|ME 'kernel', daardoor komt het dat je win98 wel werkt.[/ME] Op support.microsoft.com staan diverse artikelen over het wisselen van een ide/sata/scsi controller, heb je deze als eens geprobeerd?

Anders kun je evt. overwegen om de xp klaar te zetten met een sysprep.

Verwijderd

Topicstarter
Het wisselen van systeem net de XP schijf is in deze maar bijzaak en was een noodoplossing van mij, welke dus ook niet werkte. Het onderwerp is en blijft dat ik Windows XP niet op het systeem van mijn ouders kan installeren. Want zelfs al hangt de schijf geformateerd en als enige in het het systeem loopt Win XP tijdens de installatie weer vast op dat zwarte scherm met het witte streepje links boven.

Alle schijven in dit verhaal sluit ik iedere keer aan op de main IDE en staan altijd als master geconfigureerd.

De onboard RAID functie staat uit geschakelt.

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn Topic naam weer terug verander in de originele titel, m.b.t. bovengenoemd verhaal?
Mensen interpreteren mijn vraag nu denk ik op de verkeerde manier.

Verwijderd

offtopic:
Nee, dat moet een mod dan doen, maar die wil dan vast dat je je probleem even opnieuw formuleert, gok ik.
Pagina: 1