Allereerst: het is niet nodig om eerst C te leren, en dan pas C++ of C#. Ik geloof niet zo in die 'stappenplannen' waarin mensen denken dat ze eerst een taal als C of PHP moeten leren en dan pas kunnen overstappen naar een andere taal.
Het is het belangrijkste dat je de denkwijze onder de knie hebt; het is ook te zien welke richting qua programmeren je wilt ingaan: embedded, Business development, ....
Mocht ik jou zijn, dan zou ik leren programmeren in een taal die makkelijk begrijpbaar is, en waar je ook Object Georienteerd mee kunt programmeren: Object Pascal, Java of C#.
De laatste is een taal die momenteel veel gevraagd wordt. Je moet wel weten dat die taal in een 'managed' omgeving draait. Dat wil zeggen dat een groot deel van het geheugenbeheer voor jou gedaan wordt (In Java is dat trouwens ook zo). Dat heeft z'n voordelen: je kan je beter toespitsen op je programmeerprobleem, maar het wil ook zeggen dat je misschien niet goed zult snappen wat er nu allemaal achter de schermen gebeurt.
Over de certificaten: als je de MS weg inslaat (.NET programmeren (C#, VB.NET)) dan kan je idd eens kijken naar de certificaten die curry al aangehaald heeft. Wil je eerder verder gaan in Java, dan moet je natuurlijk niet kijken naar de MS certificaten, maar moet je eens kijken wat Sun te bieden heeft qua opleidingen.
Echter, in het stadium waarin je je nu bevindt zou ik me nog niet druk maken over die opleidingen. Het is het belangrijkste dat je eerst het
programmeren zelf leert, en dat je de basics van de taal waarin je werkt snapt. Die certificaten (MCAD/MCSD) spitsen zich echt toe op al wat geavanceerdere topics (.NET remoting, webservices, ASP.NET/WinForms).
Ik zou zeggen: doe verder met wat je bezig bent: leer eerst eenvoudige dingen maken zodat je snapt waarmee je bezig bent. Maak je nog niet druk over de mooie User Interfaces, dat komt later wel. Zorg eerst dat je de basics leert van de taal, zorg dat je op een goeie / eenvoudige manier een probleem kunt oplossen, leer de basics van Object Oriented programming, etc.... Eens je dat gedaan hebt, kan je eens kijken naar de complexere dingen (Design patterns, ....) en die certificaten.
Tot slot: succes, en geef het niet direct op.

Als je problemen hebt, kan je natuurlijk hier altijd terecht. (Het is dan natuurlijk wel de bedoeling dat je laat zien wat je al geprobeerd hebt, duidelijk uitlegt wat je niet snapt, etc.... maar al die dingen staan natuurlijk mooi uitgelegd in de
P&W Quickstart.
[
Voor 8% gewijzigd door
whoami op 11-09-2004 19:17
]