Anoniem: 123265 schreef op 12 september 2004 @ 18:19:
Wie bepaalt welke eigenschappen goed of slecht zijn? Waar staat beschreven dat liegen te allen tijde slecht is en eerlijkheid altijd goed? Dat zijn geen vaste regels; daarover bestaan geen afspraken. Wij mensen zelf bepalen, mede door onze cultuur en maatschappij, wat wel en niet goed is. Maar daarmee is een eigenschap niet per definitie slecht of goed. Laat mensen in hun waarde. Accepteer de mensen zoals ze zijn, met al hun eigenschappen.
De woorden die we gebruiken om eigenschappen aan te duiden zijn verstandmatig bekeken beschrijvingen om iets begrijpbaar te maken.
Verstandmatig bekeken maakt dit de eigenschap niet per definitie slecht of goed.
Ik heb bv. bewondering voor eerlijkheid en voel afkeuring voor leugens.
Hoewel er geen objectieve maatstaf bestaat voel ik wel die bewondering of die afkeuring.
Wie zijn de mensen die afkeer ervaren voor eerlijkheid en bewondering voor leugens ?
Moet ik nu plots mijn mening veranderen omdat er geen objectieve maatstaf bestaat ?
Moet ik nu plots bewondering gaan hebben voor leugens en afkeer voor eerlijkheid omdat er geen objectieve maatstaf bestaat ?
Of moet ik nu mijn mening veranderen in : ik heb noch bewondering, noch afkeer voor leugens of eerlijkheid. Want er bestaat geen objectieve maatstaf.
Of moet ik zeggen : ik heb geen mening over goede en slechte eigenschappen want er is geen objectieve maatstaf.
Is het werkelijk de maatschappij, de cultuur die zorgt dat ik afkeer heb voor leugens en bewondering voor eerlijkheid ?
Of is die mening ook gebaseerd op ervaring ?
Koop maar eens iets bij een leugenaar en koop maar eens iets bij een eerlijk mens.
Ik zou ook eens willen zien bij wie leugenaars het liefst iets gaan kopen.
Stel je hebt een relatie met iemand en na een tijd blijkt dat die persoon jou bedriegt, beliegt en besteelt. Hoe lang ga jij die persoon accepteren met al zijn eigenschappen ? Hoelang zal die relatie duren ?
Of laat je huis eens bouwen door luie, nalatige mensen of door vlijtige, verantwoordingsbewuste mensen.
Fundamenteel objectief bekeken bestaan er geen goede en slechte eigenschappen.
Maar gevoelsmatig en intuïtief blijken bepaalde eigenschappen toch een veel grotere aantrekkingskracht en bewondering te oogsten.