Toon posts:

PC crashed regelmatig @ random

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

Ik heb een best wel giga probleem, en ik hoop dat er hier iemand is die mij kan helpen.

Systeem is:

- MSI K7T-Pro2A mobo
- AMD Thunderbird 650-1400 mhz, ingesteld op 1200 mhz (mobo max)
- 512 MB SDram geheugen
- MSI Geforce FX5600 graph. card.
- 160 GB HDD
- Win XP Pro

Probleem is dat volstrekt willekeurig mijn comp. er de brui aan geeft, geen b.s.o.d., geen waarschuwing, niks, gewoon van het ene moment op het andere een zwart scherm.

Monitor gedraagt zich alsof de pc uitgezet is, echter diverse ledjes (mobo, kb, usbpoort) blijven gewoon branden.

Voorheen zat er een Kyro2 grafische kaart in, maar een maat wist mij te vertellen dat dit niet samenging met mijn mobo, dus 1 jaar geleden of zo, een nieuwe kaart gestoken (de MSI dus) en inderdaad een paar maanden geen enkel probleem!

Toen begon het gedonder weer, een andere maat wist te vertellen dat het een hitte probleem was en heeft de processor teruggezet naar 650 mhz. en inderdaad een 3-tal weken geen enkel probleem meer gehad!

En in de zomer kreeg ik het dus weer (althans mijn computer) vastslaan terwijl ik een backup maak van mijn documenten (zo'n 4 x achter elkaar) grote moeite iedere keer om hem weer op te starten.

Een collega van me wist te vertellen dat het aan Win 2000 lag (mijn vorige besturingssysteem) en raadde me aan op Win XP Pro te installeren, zo gezeg zo gedaan, en inderdaad geen enkel probleem gedurende de hele zomer.

Tot vandaag dus, comp. is tot op dit moment al een x of 6 vastgeslagen, processor terug gezet naar 1200 mhz, en ik kan dit typen.

Dus wat is er mis met mijn computer! Gaarne reaktie.

Grtz,

Shinobi :(

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:14

Thandor

SilverStreak

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Alles geaard ? Kan je de voltlijnen zien in de bIOS?

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2004 14:43 ]

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:53
Verwijderd schreef op 11 september 2004 @ 14:43:
en als je dan toch bezig bent,lees de temps ook effe uit (met mbm5 ofzo) ;)

Verwijderd

Loop deze eens aandachtig na: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
en check je Windows eventlogs / spanningslijnen / condensatoren etc.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 september 2004 @ 14:43:
ff checke, ja alles is geaard, en voor de voltlijntjes duik ik straks het bios wel in.

Verwijderd

Topicstarter
arvidbeheerder schreef op 11 september 2004 @ 14:44:
[...]

en als je dan toch bezig bent,lees de temps ook effe uit (met mbm5 ofzo) ;)
Hoogste temp, die ik de afgelopen weken heb gehad is:

Idle (gewoon opgestart en niks meer doen)

CPU 35 graden
Case 37 graden

Stressed (Aquamark)

CPU 58 graden
Case 46 graden

Niet echt iets byzonders?

grtz,

Shinobi

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2004 15:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na nogmaals alles doorgelopen te hebben, en het hele mobo eens rustig op het gemak bekeken, kom ik er achter dat er 1 condensator tussen agp-slot en cpu-slot een heel klein stukje openstaat, de rest is allemaal netjes naar binnen gevouwen en dicht, maar deze staat iets meer dan een millimeter uit elkaar.

Aangezien er allemaal troep op lag (waarvan ik eerst dacht dat het de afdichting was) en ik dit voorzichtig met een poetsdoekje verwijdert heb, zag ik dus dat de condensator in frieten lag.

thx 4 alle tips,

nieuw mobo ga ik maar bestellen

grtz,

Shinobi 8)7

Verwijderd

tip: Nieuwe condensator(s) is goedkoper en met een 15W boutje nog wel te doen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 september 2004 @ 17:29:
tip: Nieuwe condensator(s) is goedkoper en met een 15W boutje nog wel te doen ;)
Yep, klopt, maar ik hou niet zo van het 'technische' gedeelte en dan moet ik ook nog een soldeerbout kopen :)

Verwijderd

Mja, als je het bordje meeneemt naar je lokale electronicazaak dan willen ze vast wel (evt. voor een kleine vergoeding) die condensators er gelijk voor je opzetten. En anders vul je jouw profiel @ GoT in met je mailadres/woonplaats en zet je in je signature "Zoekt een medetweaker die condensators kan solderen op moederbord" ;)

(doneren aan iemand die wel wil/kan solderen kan natuurlijk ook ;))

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2004 02:18 ]

Pagina: 1