Toon posts:

koelpasta verwijderen van northbridge

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een asus a7n8x deluxe, en heb de northbridge eraf gekregen door hem op te warmen met een haardroger.

Nu zit er veel "roos" spul op de chip. Mag ik dat ook verwijderen met hetzelfde spul voor mijn cpu te kuisen? Namelijk alcohol 96%? Of moet dat voor een chip iets anders zijn? Mag ik daar dan ook gewone artic silver op smeren of moet het ook weer speciale zijn?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Er zijn wel aparte middeltjes om koelpasta te verwijderen. ArctiClean : nieuws: Schoonmaakmiddel voor koelpasta uitgeprobeerd of Akasa TIM Clean. Dat laatste spul heb ik zelf en werkt heel aardig.

Verder kan je op je northbridge dezelfde koelpasta smeren als op je CPU, als je de heatsink van je northbridge met pennen vastzet. Op een aantal moederborden (vooral oudere) "zweeft" de heatsink, dan zit ie vastgeplakt met warmtegeleidende lijm. Maar dat is op de a7n8x afaik niet het geval :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
Dus eigenlijk mag ik wel alcohol 96% gebruiken om de resterende koelpasta weg te vegen?

Ik heb al altijd acohol 96% gebruikt om de core van mijn CPU te poetsen, en dat is al altijd goed gegaan, maar de chip van de northbridge heeft een ander oppervlak dan een cpu, dus misschien brand die alcohol daarin ofzo, daarmee dat ik het hier vroeg

• dynax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-08 20:41
Ik ben ook op zoek naar Arcticlean, maar kan dat spul nergens vinden.
Wie weet waar je het hier in Nederland kan krijgen?

mijn systeem.

• Kookgek
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb altijd makeup remover/aceton gebruikt voor het schoonmaken, werkt ook goed.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:26

mvds

Totally awesome!

Ik gebruik altijd gewoon alcohol en heb nooit problemen gehad ermee, dus ja... je kan het gewoon gebruiken.

Verwijderd

Benzine zal dan ook wel werken als aceton en alcohol ook goed werken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 september 2004 @ 17:50:
Benzine zal dan ook wel werken als aceton en alcohol ook goed werken.
Benzines staan erom bekend plastics aan te vreten (zei het langzaam). Ik weet niet precies wat de beschermlaag om de core is, maar ik zou het niet durven gokken.

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:36
aceton vreet anders als een gek aan plastic !

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:10

_Ernst_

Mark It Zero!

Ik doe het altijd met wat wasbenzine op een wattestaafje, zo raak je alleen de core en geen andere plastic dingen erom heen. Werkt altijd goed.

Last.fm

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:34
hier zijn echt zoooooooooooooooo veel onderwerpen over geweest...maar goed:
aceton vreet plastic weg, niet handig zo vlak bij je moederbord. Wasbenzine gaat het snelst, maar schijnt een laatje achter te laten, spiritus niet (maar meestal vind ik het na de wasbenzine wel weer leuk geweest met de chemicalien :))

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

wasbenzine werkt ook zeer goed

Verwijderd

als je het met wasbenzine doet blijft er dus een laagje achter he, niet de bedoeling

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:30

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Mwoh, ik gebruik ook altijd wasbenzine, het residu dat dat achterlaat is te verwaarlozen chemisch gezien. Praktisch gezien denk ik ook, want een schoongemaakte core die vervolgens met wat el cheapo Coolermaster paste behandeld is blijft altijd prima koel bij mij.

Ik ben niet zo van de dedicated, dure middeltjes ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Dr. Strangelove op 27-09-2004 18:40 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Wat ik altijd doe ik eerst met wasbenzine alles weghalen (dat poetst ouwe restanten veel makkelijker weg) even laten drogen en daarna nog even afnemen met alcohol. Wasbenzine laat namelijk een klein vettig laagje achter en alcohol niet.

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
als je - zoals ik - het schoonmaakt met alleen een stukkie keukenpapier, is dat niet goed dan (het gaat er altijd af bij mij)

moet ik hem dan toch nog extra schoonmake met spulletje ervoor :?

Verwijderd

Wattestaafje en terpentine.

Verwijderd

ik merk anders niets van dat zogenaamde laagje hoor, het zal idd wel te verwaarlozen zijn

Verwijderd

Ik doe het altijd met wasbenzine, maaruh hoe heeft de TS precies zijn NB los gekregen, dat lukt mij dus niet he :)
dat ding zit echt MUURvast ik durf het gewoon niet :/

Verwijderd

Gebruik altijd amoniak. (enigste wat ik inhuis heb) Ik weet niet of dit goed of slecht is,maar gezien ik er nog nooit over gelezen heb zal het wel niet de beste oplossing zijn. :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:47

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op 27 september 2004 @ 20:40:
Ik doe het altijd met wasbenzine, maaruh hoe heeft de TS precies zijn NB los gekregen, dat lukt mij dus niet he :)
dat ding zit echt MUURvast ik durf het gewoon niet :/
Op mijn EPoX zat hij met een "plakbaarkauwgom" vastgeplakt. Ik had er ook vrijveel moeite mee om het eraf te krijgen. De beste manier is gewoon het heatsink voorzichtig een beetje rondraaien en aan 1 kant een beetje optillen.
Doe dat allemaal wel voorzichtig, een uitschieter kan zo een paar weerstanden o.i.d. meenemen en dat ga je niet leuk vinden ;)

Afbeeldingslocatie: http://img80.exs.cx/img80/639/EPoX8RDANorthbridgeHeatsinkonderkant.jpg
Clickable!
Het "plakbaarkauwgom" onder mijn EPoX 8RDA Northbridge heatsink :)

[ Voor 14% gewijzigd door Thandor op 27-09-2004 20:54 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

is er ook spul dat koelpasta als t ware oplost of een beetje meer vloeibaar maakt, ik heb koelpasta ergens in die gaatjes van de printplaat onder de core van mn 9800 pro zitten :+ vidkaart is zo niks meer waard :) heb al geprobeerd met een stofzuiger eruit te zuigen, en vaak met spiritus en een tandenborstel geprobeerd schoon te maken, ook al eens geprobeerd de rotzooi eruit te poeren met een dunne naald, maar de naald is nog te dik voor die piepkleine gaatjes :S

zou wel leuk zijn als mn 9800 pro t weer ging doen :+

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:01
Oh, ik haal het er gewoon met een doekje af. Is dat niet zo slim dan?

_@/'

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:47

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op 27 september 2004 @ 22:19:
is er ook spul dat koelpasta als t ware oplost of een beetje meer vloeibaar maakt, ik heb koelpasta ergens in die gaatjes van de printplaat onder de core van mn 9800 pro zitten :+ vidkaart is zo niks meer waard :) heb al geprobeerd met een stofzuiger eruit te zuigen, en vaak met spiritus en een tandenborstel geprobeerd schoon te maken, ook al eens geprobeerd de rotzooi eruit te poeren met een dunne naald, maar de naald is nog te dik voor die piepkleine gaatjes :S

zou wel leuk zijn als mn 9800 pro t weer ging doen :+
Met luchtdruk misschien :?
Gewoon zo'n bus met lucht erin ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Thandor schreef op 28 september 2004 @ 09:59:
[...]

Met luchtdruk misschien :?
Gewoon zo'n bus met lucht erin ;)
tmoet naar eruit, niet erin ;) en stofzuiger heb k al geprobeerd :P

mssn een spulletje dat t lichtelijk oplost of vloeibaar maakt, dat t er zo uitdrupt of iig dat t er wél uitgaat als ik er een stofzuiger op zet :P :+

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2004 17:43 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:32

TheBorg

Resistance is futile.

Alweer een topic over koelpasta verwijderen :)

Meeste electronische meuk is aardig bestemd tegen chemische troep. Gewoon thinner eroverheen en de koelpasta verdwijnt als sneeuw voor de zon. Kijk wel uit bij plastic.

Verwijderd

nej kijk maar ff naar pic

Afbeeldingslocatie: http://marcus.gotdns.com/forum/images/upload/verneukte%209800pro.jpg

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 september 2004 @ 20:43:
Gebruik altijd amoniak. (enigste wat ik inhuis heb) Ik weet niet of dit goed of slecht is,maar gezien ik er nog nooit over gelezen heb zal het wel niet de beste oplossing zijn. :)
Holy fuck wie/wat is dat in je icon :D
als het IN de gaatjes zit maakt het toch niets uit? Daar zit de GPU op vastgesoldeerd en 1 gaatje zal dus voor 1 pennetje (contactpunt) zijn.
Als de met-koelpasta-gevulde-koeke.....gaatjes elkaar niet raken moet dat toch geen probleem zijn :?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2004 19:18 ]

Verwijderd

leg jij dat s uit aan die 1384 3dmarks en die stippen, strepen, krassen, etc in alle games ? :X

Verwijderd

ISOPROPYL....???

Verwijderd

ik denk dat hij IPA, of isopropanol (isopropyl alcohol) bedoelt.. Is inderdaad fijn spul, lost veel troep (vettigheid vooral) op en is niet gevaarlijk voor lakken en of plastic. Verder ook niet giftig zoals veel oplosmiddelen wel zijn.

ik gebruik het erg veel @ work.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 22:22:
ik denk dat hij IPA, of isopropanol (isopropyl alcohol) bedoelt.. Is inderdaad fijn spul, lost veel troep (vettigheid vooral) op en is niet gevaarlijk voor lakken en of plastic. Verder ook niet giftig zoals veel oplosmiddelen wel zijn.

ik gebruik het erg veel @ work.
is daar normaal aan te komen? :) wil t namelijk zeker proberen op mn toch al afgeschreven videokaartje :)

Verwijderd

ben bang van niet... maar ik zou gewoon 96% alchohol proberen. De uitwerking daarvan is ongeveer hetzelfde als van isopropanol, alleen iets minder krachtig (polairder).

96% alcohol is veilig voor je printplaat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 00:23:
ben bang van niet... maar ik zou gewoon 96% alchohol proberen. De uitwerking daarvan is ongeveer hetzelfde als van isopropanol, alleen iets minder krachtig (polairder).

96% alcohol is veilig voor je printplaat.
en hoe kom je aan 96% alcohol? :o kheb niet meer dan 40% (wodka) in huis :+

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:10

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 00:28:
[...]

en hoe kom je aan 96% alcohol? :o kheb niet meer dan 40% (wodka) in huis :+
Wodka lijkt me idd ook niet erg gezond voor je printplaat :+
Alcohol is dacht ik wel te krijgen bij een apotheek.

Last.fm

Verwijderd

Ik gebruik voor deze klusjes altijd 'Nail Remover' >:)

Jaja! bij mij werkt dit altijd... :*)

FW
Pagina: 1