Harddisk controller kapot

Pagina: 1
Acties:

• twiks
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01 12:50
Sinds gisteren heb ik problemen die in ieder geval OS onafhankelijk zijn (XP home SP2 en Debian 3.0), en die steeds erger lijken te worden. Na enige tijd gaat het harddisk lampje branden en gaat niet meer uit. Rechtsklikken op 'My Computer' om een lijst met drives te openen resulteerde meestal in een tijdelijke lockup die alleen te verhelpen was door Explorer opnieuw op te starten. De laatste uren bevriest het systeem ook regelmatig voor een seconde of twintig om daarna weer verder te gaan. Uitschakelen van een CD-brander (!) lijkt nu het locken te verhelpen, maar het harddisk lampje blijft branden.

Ik heb al Memtest86+ een nachtje laten draaien en Seatools m'n Barracuda IV 40 drive volledig laten controleren, zonder enig resultaat. Geen enkel tooltje kan ook maar iets vinden wat mis is.

Wat nu? Is het moederbord kapot? Het rare is dat ik wel alles kan doen en ik geen data kwijt ben.

• twiks
Uiteindelijk de stekker (Molex) uit de slave drive op de primary channel eruitgetrokken. Lijkt het probleem op te lossen, maar nu wordt de CD-writer (slave device op secondary channel) niet meer gevonden. Ik begrijp er niets meer van.

Verwijderd

Die had je toch uitgeschakeld?

Wissel de slave HD en de writer anders eens om. Zitten de jumpers goed?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2004 16:22 ]

• twiks
Het is het bekende verhaal: hardware werkt jarenlang goed, en houdt er dan blijkbaar of schijnbaar plotseling er mee op. Drives zitten er alle vier al minstens 2 jaar in zonder veranderingen.

Maar je hebt gelijk,ik zal eens masters en slaves omdraaien.

• twiks
En ik had inderdaad de werkende cd-writer uitgezet, maar nu ik hem weer aan wil zetten (in BIOS) wordt ie niet meer herkend.

• twiks
Als ik de IDE kabel uit de slave CD-writer trek dan flistst het 'disc' lampje even aan bij het booten (BIOS) dus is er spanning, etc, wat overeenkomt met de master DVD speler: lampje even aan en uit bij een cold boot. Met de IDE kabel geinstalleerd gebeurt er niets !!

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

Meestal heeft dit met je flatcables te maken. Vervang die maar eens.

Verwijderd

ff offtopic, maar als je zelf de laatste bent die gepost heeft in je topic, dan kun je gewoon de edit functie gebruiken, zo schop je je topic niet onnodig omhoog :)

Verder denk ik niet dat je controller op je mobo (want die bedoel je neem ik aan?) kapot is, want dat heb ik zelf ook nog gehad en dan start de hele pc gewoonweg niet meer op :)

• twiks
Ik kon het edit knopje zo gauw niet vinden ....

Ik geloof niet dat het de flatcables zijn, die heb ik namelijk twee jaar lang niet aangeraakt en ik denk dat ze niet aan sluitage onderhevig zijn. Trouwens de CD-R deed het prima totdat ik het device uitzette in de BIOS en daarna niet meer aan kon zetten (wordt niet herkend). De master DVD op dezelfde kabel doet het nog prima.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

geef eens wat info over bijvoorbeeld jouw mobo en dergelijke

Ik weet uit eigen ervaring dat de IDE controllers van ECS nog wel eens problemen geven heb dat zelfde probleem namenlijk hier ook gehad

computer voor alle werkzaamheden

• twiks
Specs:

Aopen AK77-133-Pro(A) KT266, AMD XP2400+, 512MB, ASUS 8200 (Gf3 Ti 200), Seagate Barracuda IV ST340016A 40 Gb (PM), WD AC29100 9.1Gb (PS), Toshiba 1212 DVD (SM), Philips CDRW400 (SS)

Symptomen:
1. Spanning op WD geeft constant brandend HD lampje.
2. CDRW doet niets absoluut niets, behalve als cable verwijderd is, 'disc in' lampje gaat dan kort aan en uit bij booten, doet verder niets. Wordt niet herkend in BIOS.
3. Probleem 1 of 2 zorgt in XP voor periode 'lock-ups' waarin niets gedaan kon worden (muis, toetsenbord), maar dat kan misschien ook aan software zoals virus scanners liggen ?

Gisteren deed alles het nog perfect, net als in de twee afgelopen jaren. Ik vind het moeilijk te geloven dat 2 apparaten het op 1 dag begeven ....

[ Voor 3% gewijzigd door twiks op 12-09-2004 00:16 ]

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Heb je misschien dingen als daemon tools of andere virtuele cd/dvd drivers geïnstalleerd?Dat kan soms ook tot zulke lockups leiden.
edit:
Nee, want hij doet het ook onder debian :X , oeps

[ Voor 20% gewijzigd door blobber op 12-09-2004 01:57 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• twiks
De drives werken weer, maar ik mag hangen als ik er iets van begrijp. Ik heb de WD weer aangesloten, en ik zie nu geen constant brandende HD lampjes meer. Maar nu kan de BIOS ook de CDRW vinden! Stekker uit de WD, weg CDRW. Hoe kan de aan- of afwezigheid van de primary slave nu de detectie van de secondary slave beinvloeden?

Er moet iets kapot zijn, maar wat?
Pagina: 1