Opstartproblemen ASUS P5AD2 De Luxe....

Pagina: 1
Acties:

• Hofmeester_abc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:28
Mijn P5AD2 Deluxe mobo vertoont kuren. Het is met tot nu toe niet gelukt dit op te lossen. Wat is er aan de hand?

1. Mobo geeft de volgende foutmelding bij opstarten: "System failed due to CPU overclocking"

Na een of twee herstarts start hij wel gewoon WINXP op.

Aangezien ik een nieuwe 3,2 GhZ PIV in de machine heb laten zetten, lijkt de overklokfoutmelding me niet juist. Ik heb daarom:

2. Nieuwe BIOS versie geflasht. Dit heeft het probleem niet geholpen. Sterker, nu krijg ik een opstartschermpje te zien dat eveneens meldt dat er problemen zijn ivm overklokken. Tevens medlt het CMOS problemen.

Het scherm geeft me twee keuzemogelijkheden: in setup aanpassingen doen, of met " standard settings" starten. Als ik dat doe, start de PC wel gewoon op.

Echter: sinds ik de nieuwe BIOS heb geinstalleerd maakt de FAN veel meer lawaai. Zo'n snerpend hoog toontje. Kennelijk krijgt deze de opdracht hard zijn best te doen.

Ben redelijk ten einde raad. Heeft iemand een suggestie?

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:58
Weet je wel zeker dat er een echte 3.2 in zit? Misschien zit er wel een 3.0 in die door de winkel is overklokt dmv bios instellingen. Als je de bios op standaard zet dan start je pc wel gewoon op zonder melding. Dit lijkt mij omdat de cpu dan wel goed herkent wordt zonder overklokking. Wat geeft je systeem als cpu-speed aan als je hem met standaard bios-instellingen opstart?

• Rolf_Schootman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-06 15:09
Ik heb dit ook gehad. Zet ff je bios op de failsave settings en probeer 'm daarna stap voor stap weer te finetunen.
Bij mij zat 't 'm geloof ik in de peg link en performance mode.

edit:

BTW, ik heb dus ook een P5AD2, mijn signature moet ik nodig een keer bijwerken ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Rolf_Schootman op 11-09-2004 11:00 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Ik heb een P4C800 - E deluxe welke dezelfde foutmelding zo nu en dan geeft. Ik begin het voermoeden te krijgen dat die melding voornamelijk optreedt na een botte uitzet actie zonder 'start - afsluiten' te gebruiken. Door op F1 of F2 te drukken gaat het opstarten gewoon door en heb ik geen problemen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Hofmeester_abc
Dank voor de reacties. De CPU geeft ook in de standaardsettings aan dat er een 3,2 Ghz proc in zit. Ik ga zondag even failsave proberen en finetunen. Ik zal het resultaat posten. Ik vermoed dat meerdere mensen dit probleem hebben of nog zullen krijgen naarmate dit mobo populairder wordt.

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-08 18:34
dit kreeg ik ook nadat ik het gehuegen had vervangen , en na 2 reboots en bios reset deedt hij het weer goed ..
volgens mij ligt het aan de asus mobo's

• Hofmeester_abc
Excuses voor de late reactie. Probleem nog steeds niet opgelost. Heb nu alle standaardsettings aangeklikt. Het blijft raadselachtig.

Verwijderd

Ik heb ook onlangs dit mobootje gekocht en krijg een vergelijkbare fout. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de PCI-Express ellende die ook op dit boordje zit aangezien ik geen enkel probleem heb als ik een oer-ouwe PCI-kaart in het systeem hang. Ik heb de forums op ASUS.COM afgezocht maar nog niets gevonden.

Bij mij blijft bij tijd en wijlen het scherm ook gewoon op zwart staan....

Even voor de volledigheid:
- P5AD2 Permium
- P4 530
- 1 Gb memory (twee reepjes van 512 in slot 1 en 3)
- 1 SATA disk van 200GB
- PCI-Express Saphire X300

Laatste bios gebruikt (gisteravond geflashed naar versie 1009).

Zijn er nog meer die problemen hebben met dit moederbord? En heeft er al iemand een oplossing? Of ligt het gewoon aan mijn grafische kaart? Of de combi?

Kortom weinig antwoorden en veel vragen....

• Hofmeester_abc
Heb zojuist wederom een nieuwe BIOS geflasht. Nog steeds geen verschil.

Weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn?

• BS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:55

BS

Ik heb ook div. problemen met dit MOBO gehad.

Na het vervangen van het geheugen waren alle problem bij mij over
En nadat ik mijn kaartlezer had vervangen ging mijn computer ook weer normaal uit.
Pagina: 1