Toon posts:

Routering sdsl via eigen firewall

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Tweede keer dat ik het verhaal intype. Ik hoop niet dat de vorige versie ook nog opduikt (waarschijnlijk na preview raam gesloten). Anyway..

Wij hebben een sdsl verbinding van xs4all met een efficient 5950 router/modem/gateway/thingie in gebruik genomen. De netwerkgegevens:

netwerk: xx.xx.xx.80
netmask: 255.255.255.240
ip efficient: xx.xx.xx.81
linux fw: xx.xx.xx.82

Ik wil tussen onze computers en de efficient router een linux firewall zetten. Zo lang ons lokale net gebruik maakt van een private range (192.168.xx.xx), lukt het mij om mbv masquerading 'op internet' te komen. Alle configuratie vindt dan plaats op de linux machine, de efficient weet niets van de computer in het local net.

Ik ben nog niet in staat geweest om met publieke ip's onze computers online te krijgen via de linux firewall.

De efficient heeft een ingebouwde switch en ik neem aan dat de router zo geconfigureerd staat dat xx.xx.xx.82 t/m xx.xx.xx.94 via de ingebouwde switch te bereiken zijn.

Hoe kan ik het verkeer het beste routeren?

Moet ik onze /28 subnetten in twee /29 netwerken? Hiermee verlies ik dan de helft van onze ip's wat uiteraard niet het meest gewensd is.

Ik heb iets gelezen over een bridge, maar snap niet helemaal of en hoe dat van toepassing is op onze situatie.

Moet ik statische routes aanmaken naar alle onze ip addressen op de efficient?

Moet ik de efficient en linux firewall zo configuren dat de efficient slechts als modem functioneert en de linux als router met xx.xx.xx.81?

Kortom een duidelijk geval van klok horen luiden.., etc.

Kunnen jullie mij een zetje in de rug geven? Als iemand mij kan vertellen welke richting ik op moet, dan kom ik waarschijnlijk een heel eind. Nu is mijn zoektocht door het woud van informatie en begrippen uitzichtloos.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:40

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Je andere topic staat in Networking..
Routering sdsl via eigen firewall

Lijkt mij dat je daar even verder gaat.

[ Voor 51% gewijzigd door Equator op 11-09-2004 08:59 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik zie dat je je topic in NT teruggevonden hebt, dus lijkt me handig om deze dan even te sluiten ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Dit topic is gesloten.