Toon posts:

Beste manier om de BIOS van een MSI te flashen

Pagina: 1
Acties:
  • 64 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wat is beter/veiliger: flashen in DOS of in Windows met MSI Live Update ? Ik heb geen DOS ervaring dus het moet niet te complex gaan worden. Live Update zoekt zelf de juiste bios en installeerd deze. Maar is dat wel veilig genoeg?

Verwijderd

nou...

ik vinst dat een bedrijf als MSI het zich niet kan veroorloven om rotzooi mee te leveren, doe maar met dat msi progje, dat gaat best

en bevalt het he niet kan je altijd nog op dos overstappen

+dat msi progje werkt goed hoor

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

* M.I.G. heeft nooit problemen gehad met die live update

suc6

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DOS.
Imho de beste manier om te flashen, booten naar puur dos, geen drivers laden en zo flashen. weet je zeker dat je bak niet gaat hangen tijdens het flashen.

* TERW_DAN heeft een knakehekel aan die windowsflash progs. 1 hiccup van je OS en je kunt weer rare toeren uit gaan halen met je bios.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik deed het altijd in dos (wat huiverig voor windows progjes), maar sinds mn nieuwe MSI mobo doe ik het gewoon via windows. Is nog nooit fout gegaan. Zet alleen voor de zekerheid alle overbodige progjes even uit (vraagt ie volgens mij ook al uit zichzelf) en dan kan er weinig mis gaan.

Via dos is overigens ook heel simpel:
1. Diskette bootable maken (kan eenvoudig in windows XP)
2. Bios file + flashprogje downloaden (zit meestal in 1 zipfile) en kopieren naar diskette
3. Opstarten van die bootdisk. Als je dan een bootmenuutje krijgt kiezen voor save mode (F5), zodat ie geen drivers laadt.
4. A: intikken
5. commandregel intikken voor flashprogje (zie readme gewoonlijk ook bij de biosfile zit).

Maak ook altijd ff en backup van de oude bios (vraagt ie wel om) zodat je die evt. kunt terugzetten als de nieuwe niet lekker werkt.

Bij de DOS methode kopieerde ik de bios file + progje overigens eerst naar de harde schijf (moet je wel een FAT filesystem hebben, wat winXP systemen meestal niet meer hebben). Je hoort nl. wel es dat als de gebruikte diskette kapot is (wat erg snel kan gebeuren), dat ie de bios file niet goed wegschrijft met alle gevolgen van dien. Of dit ook waar is weet ik niet, aangezien zo'n progje dit vast wel even checkt voor het daadwerkelijk flashen. Maarja, je weet maar nooit ;) Gebruik gewoon een nieuwe, ongebruikte diskette dan kan er weinig mis gaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Palomar op 11-09-2004 01:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, als ik het zo lees dan zit er aan het flashen met een diskette ook risico's... :| Ga dan toch maar voor het MSI progje om mijn K8N Neo Platinum up to date te houden. _/-\o_

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
"Vroeger" gebruikte ik de dos methode.
Maar sinds 2 jaar gebruik ik MSI Live Update en heb er nooit problemen meegehad.
Een pluspunt is is dat je altijd de juiste biosversie update.

[ Voor 5% gewijzigd door Xfile op 11-09-2004 08:12 ]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Om even te reageren, Ikzelf heb heel goede ervaring met het flashen in windows zelf, maar je kan ook een soort boot-diskette maken die als je ervan boot hij vanzelf gaat flashen en hoef je zo niets in te typen. (handig toch)

Vergeet alleen niet je bios in te stellen nadat je hebt geflasht anders krijgen we hier weer een post van ik heb een *-processor en hij geeft aan *-processor. ;)

Probeer alle instellingen op te schrijven zodat je nog weet wat je instellingen zijn en het makkelijk kan terugzetten.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er zitten altijd risico's aan het flashen van een BIOS :) Je PC zou maar eens zomaar uitvallen. Qua OS is Windows crashgevoeliger dan DOS, hence de voorkeur aan DOS. Je kunt van de harddisk, floppy of CDROM flashen. Floppy en CDROM verdienen de voorkeur boven de harddisk.

Zie verder ook de FAQ van dit subforum onder het gedeelte "Waar kan ik de BIOS downloaden en hoe moet ik het updaten?" :)

• Roelos
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In dos lijkt het me het beste. En met MSI live-update wordt er trouwens zelf een dos-boot diskette aangemaakt met de juiste programma's en filetjes, voor het geval je zelf niet weet hoe dat moet. Dan gewoon de disk erin....booten en alles gebeurt vanzelf.

Verwijderd

bios flashen is heel simpel, het enige waar je even goed voor moet uitkijken is dat de netstroom niet uitvalt.

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

heb zelf een ti4200 van msi. En die heeft een future genaamd TWIN-BIOS. Als het flashen mislukt, kun je een jumpertje verplaatsen op de kaart zodat de oude bios weer herstelt word (zit soort backup chip in die kaart) Als je dan weer in windows bent kun je je comp weer afsluiten en de jumper weer terugzetten en kun je nog een keer gaan flashen :9 GOEIE AKTIE VAN MSI!

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• m2xum2xu
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-09-2021
wat is nu precies het voordeel van een nieuwe bios erin flashen?
ik heb zelf een MSI K8N Neo Platinum. En ik lees vaak dat je alleen moet flashen als je problemen hebt met je huidige bios... mijn vraag dus, is de kans dat je pc beter draaid groter met een nieuwere bios...?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is hier niet de bedoeling om oudere topics te omhoogkicken met een op zichzelf staand vraag ;)
Zie ook de [faq]registratievoorwaarden[/] en de Algemene gedragsregels (Netiquette) :)

In het kort het antwoord: een BIOS update kan de volgende voordelen met zich meebrengen:
• ondersteuning voor meer / nieuwere CPU's
• meer (of juist minder) instellingen
• bugfixes

In de readme / infolinkje dat je normaliter op de BIOS-download site kunt vinden staat wat er allemaal wel niet is gewijzigd ten opzichte van de vorige versie. Kijk of je er voordeel mee kunt doen. Zo ja, gewoon doen. Zo nee, gewoon zo laten. Simple as that ;)

Dit topic gaat in ieder geval dicht vanwege de eerstgenoemde redenen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.