Toon posts:

Secundary IDE Channel no 80 conductor cable installed. ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In het kort mijn verhaaltje: (heb ook ff gesearched op got, maar kon dit specifieke probleem niet zo snel vinden)

Gisteren was ik aan het werk om mn pc en opeens floepte deze uit. Ik de pc vervolgens opnieuw opgestart en toen kreeg ik dus het volgende bericht, wat ik eerder nog niet had gezien:

Secundary IDE Channel no 80 conductor cable installed

Dit bericht had ik echter nog nooit eerder gehad. Ik had niet in mn bios gerommeld en ook de kast heb ik al een maand niet open gehad. Dus aan de aansluitingen of veranderingen in de bios zou het niet moeten liggen. Nu weet ik dat ik geen 80 aderige kabel heb (UDMA 100/133), maar weet ik wel dat het raar is dat ik opeens dit bericht krijg.

Ik heb op mn secundary IDE de volgende apparaten: waar ook de fout op slaat)

Master: NEC DVD-RW ND-1300A
Slave: Maxtor 6Y120L0

Voor extra info op mn master staat een WD-Digital en een andere Maxtor. Zojuist heb ik ook een 1 Gig van de Maxtor naar de Maxtor 120 gig gekopieerd en dit geeft ook geen problemen. Ra-ra-ra wat is het?

Zou het er op kunnen duiden dat mn Maxtor harddisk een beetje brak aan het worden is? (kan deze nog wel gewoon in windows gebruiken)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2004 00:49 ]

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

probeers een een 80 aderige kaleb te installleren. Lijkt me iets voor de hand liggender dan de harde schijf.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 september 2004 @ 00:47:
In het kort mijn verhaaltje: (heb ook ff gesearched op got, maar kon dit specifieke probleem niet zo snel vinden)

Gisteren was ik aan het werk om mn pc en opeens floepte deze uit. Ik de pc vervolgens opnieuw opgestart en toen kreeg ik dus het volgende bericht, wat ik eerder nog niet had gezien:

Secundary IDE Channel no 80 conductor cable installed

Dit bericht had ik echter nog nooit eerder gehad. Ik had niet in mn bios gerommeld en ook de kast heb ik al een maand niet open gehad. Dus aan de aansluitingen of veranderingen in de bios zou het niet moeten liggen. Nu weet ik dat ik geen 80 aderige kabel heb (UDMA 100/133), maar weet ik wel dat het raar is dat ik opeens dit bericht krijg.
Dat is natuurlijk vreemd. BIOS geupadate toevallig? Het ís mogelijk dat een ouder BIOS die 80-aderige-kabeldetectie niet uitvoerde. MEeste BIOSsen die ik hier zien zeggen dat trouwens wel altijd, ook de oudere. Misschien toch niet iets over het hoofd gezien?
Ik heb op mn secundary IDE de volgende apparaten: waar ook de fout op slaat)

Master: NEC DVD-RW ND-1300A
Slave: Maxtor 6Y120L0

Voor extra info op mn master staat een WD-Digital en een andere Maxtor. Zojuist heb ik ook een 1 Gig van de Maxtor naar de Maxtor 120 gig gekopieerd en dit geeft ook geen problemen. Ra-ra-ra wat is het?
Tsja, je moet een 80-aderige IDE kabel erin prikken om UDMA-66 en hoger te kunnen draaien. Kunnen je devices dat niet of zie je er sowieso geen heil in (misschien hebruik je wel cd-bremse ofzo...), laat dan lekker de 40-aderige kabel zitten. Fouten zal het iig niet opleveren.
Zou het er op kunnen duiden dat mn Maxtor harddisk een beetje brak aan het worden is? (kan deze nog wel gewoon in windows gebruiken)
Nee, je disk is niet brak. Ga zo'n 80-aderige kabel zoeken of negeer de error :)

Verwijderd

Misschien stond in de bios de secondary slave protocol eerst op auto en nu op
Ata66/100/133

Als hij op auto staat ziet hij dat er geen 80ader kabel in zit maar negeert dit zonder foutmelding

Op die andere stand geeft hij wel een error omdat hij de opgegeven snelheid niet kan halen.

Die maxtor HD zal nu ook nooit zijn maximale snelheid halen en das toch ook zonde,temeer een 80 aderige kabel geen drol kost.

Verwijderd

Topicstarter
IorGie schreef op 11 september 2004 @ 01:09:
probeers een een 80 aderige kaleb te installleren. Lijkt me iets voor de hand liggender dan de harde schijf.
Dat zou ik kunnen proberen, echter waar het mij om gaat: ik heb niks verandert aan mn computer. Niet in mn bios gewerkt en ook niet gerommeld in mn computer kast. De computer crashte terwijl ik aan het werk was in windows xp. Ook mijn event viewer gaf geen fout aan. Dat vind ik raar en daarom zoek ik nog steeds naar wat het zou kunnen zijn.
koraks schreef op 11 september 2004 @ 02:22:

Dat is natuurlijk vreemd. BIOS geupadate toevallig? Het ís mogelijk dat een ouder BIOS die 80-aderige-kabeldetectie niet uitvoerde. MEeste BIOSsen die ik hier zien zeggen dat trouwens wel altijd, ook de oudere. Misschien toch niet iets over het hoofd gezien?

Tsja, je moet een 80-aderige IDE kabel erin prikken om UDMA-66 en hoger te kunnen draaien. Kunnen je devices dat niet of zie je er sowieso geen heil in (misschien hebruik je wel cd-bremse ofzo...), laat dan lekker de 40-aderige kabel zitten. Fouten zal het iig niet opleveren.

Nee, je disk is niet brak. Ga zo'n 80-aderige kabel zoeken of negeer de error :)
Ik heb mijn bios niet upgedate, ook niet vanuit windows, dara heb je speciaal proggie voor nodig en al helemaal niet via dos. Het rare is dat ik dit NU opeens krijg en niet een paar maanden geleden. (toen heb ik de 120 gig in deze pc gezet, die idd 7200 toeren udma 133 is.)
Verwijderd schreef op 11 september 2004 @ 03:12:
Misschien stond in de bios de secondary slave protocol eerst op auto en nu op
Ata66/100/133

Als hij op auto staat ziet hij dat er geen 80ader kabel in zit maar negeert dit zonder foutmelding

Op die andere stand geeft hij wel een error omdat hij de opgegeven snelheid niet kan halen.

Die maxtor HD zal nu ook nooit zijn maximale snelheid halen en das toch ook zonde,temeer een 80 aderige kabel geen drol kost.
Ik heb zelf helemaal niks in de bios veranderd.

Vanmiddag zal ik eens die kast open maken en eens kijken of er toch niet iets versprongen is, wat me overigens wel raar lijkt, als ik dat ding maanden niet open gemaakt heb. Ook even de bios checken en mn ram testen.

Meet tipts of commentaar zijn altijd welkom.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2004 10:38 ]