RAID 5 met onboard controller?

Pagina: 1
Acties:

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 11:39
Hallo,

Ik ben van plan een MSI K8N of Asus K8N mainbord te kopen icm Athlon 64. Hierop zit een extra SATA controller van Silicon Image, namelijk de 3114 (staat op de Asus website). Nu wil ik 3 schijven in RAID 5 zetten. Volgens de site van Asus kan dit met de Silicon controller. Op de silicon site staat weer dat ie alleen 0,1 en 10 ondersteund...

Weet iemand vanuit de praktijk wat ie ondersteund en wat niet? En hoe zit het een beetje met de Linux support?

Thx,

Martijn

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

http://www.siliconimage.com/products/sii3114.asp maar dit kon je met google ook wel vinden...

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Martijn
Gast, kun jij lezen?? |:( Wat zeg ik nou hierboven, dat van die site had ik allang gelezen, maar Asus en Silicon Image spreken elkaar dus tegen...

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Meestal is RAID5 met een 'simpele' onboard controller niet mogelijk. Hiervoor heb je intelligentere RAID controller nodig (of je moet software based RAID5 doen, ik weet niet in hoeverre dat mogelijk is)

• Martijn
Jah, ok, die 'simpele' controllers zijn eigenlijk altijd 'ongeveer' software... Maargoed, het moet wel mogelijk zijn met deze volgens Asus...

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Martijn schreef op 10 september 2004 @ 23:30:
Jah, ok, die 'simpele' controllers zijn eigenlijk altijd 'ongeveer' software... Maargoed, het moet wel mogelijk zijn met deze volgens Asus...
Yup. Daarom is het ook niet echt slim om dit moederbord te kopen alleen voor de RAID-controller. Je kunt dan beter iets hardware-matigs kopen, bijv. een kaartje van Promise of 3Ware met 4 * SATA, en het dan meteen goed doen :). Just my two cents :)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:08
Plus het voordeel dat je een losse controller nog een keer mee kunt overnemen naar een nieuw systeem ( eventueel incl schijven )

Repareren doe je zo.

• Martijn
AK47 schreef op 10 september 2004 @ 23:36:
[...]

Yup. Daarom is het ook niet echt slim om dit moederbord te kopen alleen voor de RAID-controller. Je kunt dan beter iets hardware-matigs kopen, bijv. een kaartje van Promise of 3Ware met 4 * SATA, en het dan meteen goed doen :). Just my two cents :)
Sinds wanneer is Promise hardwarematig?? Die schakelt toch ook gewoon je CPU in? Van 3Ware weet ik dat ie echt hardwarematig is jah, maar dan betaal je dus ook 380 euro... :)

• Martijn
Martijn schreef op 10 september 2004 @ 23:48:
[...]

Sinds wanneer is Promise hardwarematig?? Die schakelt toch ook gewoon je CPU in? Van 3Ware weet ik dat ie echt hardwarematig is jah, maar dan betaal je dus ook 380 euro... :)
Kheb even op de site van Promise gelezen, en er zijn idd kaarten van hun die gedeeltelijk hardwarematig zijn. De Promise kaartjes hebben niet zoals 3Ware een speciale CPU onboard die de complete RAID regelt, maar alleen een chip die de XOR berekeningen uitvoert. Hiermee ontlast hij de CPU wel, maar nog niet zo compleet als 3Ware... Zit dus een beetje tussen Silicon en 3Ware in...

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:38
Ik zou voor deze kaart gaan als je RAID5 wilt draaien: pricewatch: Promise FastTrak S150 SX4 (4x SATA150 RAID, PCI32/66)

Is een erg fijne kaart en is prima geschikt voor modes als RAID5 (gebruik 'm zelf voor een server met 4*160GB RAID5 (1 hot spare)).

Er moet trouwens een SD-RAM module in, van maximaal 256MB.
Daarmee breid je dus de cache van je schijven uit :).

[ Voor 22% gewijzigd door Railgunner op 10-09-2004 23:54 ]

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

als het niet in de specs van silicon staat is het vrij onwaarschijnlijk dat ASUS de moeite zal doen om het op een of andere manier in te bouwen...

dus de RAID-5 oplossing zal in software zijn. over software RAID-5:
reviews: Hardware en software RAID 5 performance in Windows XP

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Martijn
OK, bedankt mensen, ik denk dat het de Promise wordt, mooie middenweg ;)
Pagina: 1