[XP] Extreem hoge kernel-times bij disk-access*

Pagina: 1
Acties:

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:00
Een goede avond. Ik heb hier nog een probleem waardoor ik al menig haartje verloren heb...

Ik heb hier een systeem (P4 1.5ghz, 256mb ram, overige (relevante) specs even niet zo bij mij bekend) die zwaar onder z'n niveau presteerd.

Het viel op dat het systeem (vooral) enorm langzaam was bij harde-schijf activiteiten (booten, virus/adaware-scan, installaties, etc..). Na enig zoeken vond ik in de task-manager op het performance-tabje dat de kernel-times bij deze activiteiten extreem hoog kwamen (80-95%); oftewel er bleef idd ook weinig proc-tijd over voor de normale applicaties/services.

Ik heb er ondertussen een nieuwe schijf bijgezet maar nog steeds hetzelfde probleem (oude schijf hangt nog steeds erbij als slave op hetzelfde kanaal). Het eerstvolgende wat ik 's ga proberen is de oude schijf helemaal ontkoppelen. Ik hoop behoorlijk dat het niet de onboard-IDEcontroller is.... Of is er iets anders aan de hand? Evt (chipset) drivers? Bug in winXP? Iemand ervaring mee?

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Het eerste wat je even moet controleren of je hd wel in DMA draait, en zo ja installeer de juiste drivers. En koppel evt. de oude hd los van dezelfde kabel (deze kan de nieuwe hd ook terugschakelen).

• BramT
Inderdaad! De oude schijf (maxtor) draait nog in PIO-mode (volgens Data LifeGuard van WD). De nieuwe (een WD) staat wel op UDMA5.

Volgens m'n device manager staat het hele kanaal nu op PIO ("use DMA if available"). Da's inderdaad niet de bedoeling, en ga ik even fixen.

Maar verklaart dit ook de hoge kernel-times?

• DolleDries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 22:26
Yup.. de cpu wordt nu lastig gevallen voor elke byte die vanaf disk in geheugen gezet moet worden. Bij (U)DMA modes is dat niet het geval (hierbij gaat alles grotendeels langs de cpu)

• BramT
Ok. Even de chipset-drivers van de onboard intel controller geinstalleerd (domdomdom) en alles loopt nu in UDMA5.

4,5gb verplaatsen duurde eerst dus een uur, nu 5 minuten.

Kernel-time is alleen nog steeds hoger dan normaal (wat ik zelf gewend ben om m'n eigen pctje), maar zit nu wel acceptabel tussen de 5-30% ipv. 80% of hoger..

Thanks ppl!

[ Voor 4% gewijzigd door BramT op 11-09-2004 13:58 ]