Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Psion 5mx lcd cable

Pagina: 1
Acties:

• Blue2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
Hey mensen,

Nadat me psion een (hele) tijd geleden overleden is (geen beeld meer) heb ik een andere pda gekocht. Nu ik vandaag wat tijd over had heb ik me oude psion weer eens opgeduikeld en em maar eens gesloopt opengemaakt om te kijken wat er nu aan de hand is.

Wat blijkt.. Het bekende psion fenomeen heeft em naar een andere digitale wereld geholpen, een kabel breukje in de lcd kabel. Het is een (klein) haarscheurtje in de kabel, maar doorsnijt 2 datalijntjes. Vandaar dat ik dus geen beeld maar had.

Nadat ik em had opengemaakt heb ik em maar eens aangesloten, en wat blijkt, hij werkt nog perfect! Alleen als je wat met het kabeltje beweegt valt het scherm uit. En laat de psion nu zo gebouwd zijn dat elke keer als je em wilt gebruiken je het scherm 'openklapt' zodat dat kabeltje zich in een bocht moet wringen. Door dit mechanisme is dus ook het breukje onstaan.

Wat ik me nu af vroeg, is zoiets nog te repareren? Op de foto's is het breukje te zien (met wat moeite). Is er een mogelijkheid dat dit anders op te lossen is als een nieuw kabeltje bestellen? Tis maar een klein breukje :| Want ik heb al eens een nieuwe kabeltje bij iemand anders gesoldeert aan z'n psion ( en dat werkte) maar die hel wil ik eigenlijk vermijden ;)

Dit is de test opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://www.synix.nl/images/DSCF0084.JPG

Dit is het breukje:
Afbeeldingslocatie: http://www.synix.nl/images/crack1.jpg

[Update] Andere foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.synix.nl/images/crack3.jpg

Tis wat moeilijk te zien, maar als je het nder een loep bekijkt zijn precies die 2 datalijntjes 'geknapt'.

[ Voor 11% gewijzigd door Blue2k op 10-09-2004 20:47 . Reden: Pic update ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
het is haast niet te repareren, die dingen zitten zo irritant in elkaar. Maar misschien is er iemand op het forum die het wel gelukt is, mij iig niet

• Blue2k
Vorkie schreef op 10 september 2004 @ 20:27:
het is haast niet te repareren, die dingen zitten zo irritant in elkaar. Maar misschien is er iemand op het forum die het wel gelukt is, mij iig niet
Mja, ik hoop er stiekem op. Heb ergens gelezen dat het misschien kan met het spul waar je je achterruit verwarming in de auto mee repareert. Maar in de hoop dat iemand hier een leuk / goed idee heeft...

Hij hoeft niet persee in z'n behuizing terug, zit er aan te denken om em als mod te gaan gebruiken, oid.

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 21:49

DoD Cerberus

blabla!

dit moet best te repareren zijn lijkt me, alleen t breukje is nogal slecht te zien op de foto.. betere foto is iets handiger dan dat je twee keer dezelfde foto post wat imo helemaal nutteloos is

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

• Blue2k
DoD Cerberus schreef op 10 september 2004 @ 20:34:
dit moet best te repareren zijn lijkt me, alleen t breukje is nogal slecht te zien op de foto.. betere foto is iets handiger dan dat je twee keer dezelfde foto post wat imo helemaal nutteloos is
Sorry, was een tikfoutje, moets crack2.jpg zijn :) Maar ga me best doen om het beter te fotograferen. Zal zodirect de foto posten.

[update]Laatste foto is nieuw in me post[/update]

[ Voor 6% gewijzigd door Blue2k op 10-09-2004 20:44 ]

Verwijderd

Ik weet nu niet of dit juist is, maar als je prinplaten ets en je print is er niet volledig doorgekomen kun je je ets nog wat bij corrigeren met een stift die elektrische sroom geleid, misschien is dit een optie?

Het kan ook dat ik er helemaal naast zit hoor.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
kun je niet met een speld een gaatje maken en dan een geleidend draadtje er door heen halen. Misschien werkt het.

Alles is terug te redeneren naar 4

• Blue2k
Hmm, dat zijn 2 dingen om te proberen, tis alleen allemaal zo klein :) En het zit dicht bij de print. Werkt zo'n stift ook met afgeschermde kabeltjes?

• Steefph
Dan moet je in iedergeval een stukje bloot maken ;) Het gaat niet door het plastic natuurlijk.

Ik vind het alleen vreemd dat zo'n kleine knik al problemen veroorzaakt.

[ Voor 32% gewijzigd door Steefph op 10-09-2004 20:59 ]

• Blue2k
Tis niet echt een knikje, tis echt 'door'. Een scheurtje. Het lullige is dat dat gaatje de boosdoener is, daardoor gaan al die kabeltjes stuk :(

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je kan het solderen, heb je wel een klein boutje (15W ofzo) met een scherpe punt en een rol dunne soldeer met harskern nodig. Moet je eerst een scherp mesje pakken en tot ongeveer een halve cm van de breuk af bij beide datadraadjes het bovenste isolatielaagje erafhalen zodat je bij het koper kan. Dan voorzichtig beide draadjes, over het breukje heen, vertinnen met een klein beetje tin, en klaar is Blue2k :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Blue2k
Ik ga morgen maar eens inkopen doen :) Bedankt voor de tips! Zal morgen ff posten hoe ver ik ben, of hoe verder ik van huis ben ;)

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
Je kan ook die datalijnen opnieuw trekken. Je neem dat dun draad en soldeert die vast aan de display en de mobo. Dit heeft als voordeel dat de draad nog fexibel blijft, en als je op dat kabeltje zelf soldeert, wordt dat minder buigbaar.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:57

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb ooit een nieuwe displaykabel bij Psion besteld en gemonteerd. Hoerige klus en het ding was op zich vrij vlot wéér stuk. Zijn overigens niet meer te krijgen, heel Psion NL is opgedoekt.

• Steefph
Blue2k schreef op 10 september 2004 @ 21:14:
Ik ga morgen maar eens inkopen doen :) Bedankt voor de tips! Zal morgen ff posten hoe ver ik ben, of hoe verder ik van huis ben ;)
Is het gelukt?

• Blue2k
Had ff wat minder tijd vanwege een deadline :] Maar heb het gesoldeert en in me test opstelling werkte het perfect. Het enige probleem is dat als het scherm weer in z'n originele casing zit het kabeltje zulke onmogelijke bochten maakt dat dat scheurtje weer open springt. Vanaf het scherm komter een bocht van 300 graden naar achteren, om dan via een 90 graden bocht weer terug te komen en naar het mobo'tje te verdwijnen. Door deze eerste bocht knapt het elke keer weer open.

Heb het geprobeerd in te pakken met soft tape, maar zelfs dat kan het niet bij elkaar houden.

• Blue2k
sebastius schreef op 11 september 2004 @ 21:00:
Ik heb ooit een nieuwe displaykabel bij Psion besteld en gemonteerd. Hoerige klus en het ding was op zich vrij vlot wéér stuk. Zijn overigens niet meer te krijgen, heel Psion NL is opgedoekt.
Mja heb hetzelfde gedaan bij iemand anders, ze zijn in duitsland nog te bestellen (niet bij psion). Die soldeer job wil ik niet nog een keer meemaken :)

@minik0bo:

Helaas zie ik dat niet helemaal zitten omdat het via een klem op het mobo'tje vast zit, plus dat de lcd kabel door een gat in de casing naar het mobo'tje verdwijnt, wat dus ook al niet te solderen is, krijg het al met moeite voor elkaar om het kabeltje terug te krijgen (je moet het zien om te geloven... trust me, dat wil je niet proberen ;))

[ Voor 29% gewijzigd door Blue2k op 13-09-2004 23:49 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:57

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Blue2k schreef op 13 september 2004 @ 23:46:
[...]

Mja heb hetzelfde gedaan bij iemand anders, ze zijn in duitsland nog te bestellen (niet bij psion). Die soldeer job wil ik niet nog een keer meemaken :)

@minik0bo:

Helaas zie ik dat niet helemaal zitten omdat het via een klem op het mobo'tje vast zit, plus dat de lcd kabel door een gat in de casing naar het mobo'tje verdwijnt, wat dus ook al niet te solderen is, krijg het al met moeite voor elkaar om het kabeltje terug te krijgen (je moet het zien om te geloven... trust me, dat wil je niet proberen ;))
Ik ben er tegenwoordig stukken handiger in (in theorie), en heb er nu ook de spullen voor staan. Ik had toen nog nooit smd miniatuur gesoldeerd, en dat is nu onderhand gesneden koek (heb een tijdje mobieltjes gesoldeerd)...
Pagina: 1