Kleuren te paars met oude cam

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Thierryziezo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hallo,

Binnenkort is er een barbecue en daar zou ik enkele sfeerfoto's van willen maken. We hebben een goeie cam (althans, voor ons voldoet deze toch :P , een Canon Powershot A80), maar deze mag ik niet meenemen van thuis...

Om toch maar niet zonder foto's thuis te komen, had ik gedacht om men eigen Epson PhotoPC 650-camera mee te nemen. Deze is wel al wat verouderd met z'n 1 MP en levert slechte kleuren, maar daar hoop ik wat aan te kunnen doen.

Ik heb in de tuin even wat foto's genomen om even te tonen wat me stoort.

Hier een voorbeeldfoto:
Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/lan31/epson/epson.jpg
Grotere foto: http://users.belgacom.net/lan31/epson/IMAGE016.JPG

Zoals je kunt zien, is er een teveel aan paarse tinten aanwezig en is alles wat "overscherp".

Ik beschik over Photoshop maar helaas nog niet over de kennis om dit tot een goed eind te brengen ;).

Kunnen jullie me even helpen hierbij? Dan maak ik (indien mogelijk) een batch en kan ik onmiddellijk de hele map batchen. Het zal wellicht nooit prachtige foto's geven, maar sfeerbeelden voor een website zouden toch goed te doen moeten zijn?

Wat ik al in gedachten had, is hetvolgende (om maar niet met het probleem van de kleuren te sukkelen): de foto naar zwart-wit omzetten en het contrast enkele trapjes omhoog zetten.
Hier een voorbeeldje: http://users.belgacom.net/lan31/epson/IMAGE0162.JPG

Alvast bedankt!

Asus Mainboard - Intel Pentium III 1 GHz - 512 MB SD-RAM - 2*80 GB Maxtor HDD - Toshiba DVD 16/48 - Plextor Plexwriter 48/24/48A - Acer AL511 TFT-monitor - Standaard keyboard - Logitech MX-300 mouse

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Allereerst kun je auto-levels (belangrijkste, CTRL+SHIFT+L), auto-colors en auto-contrast uitvoeren. Da's erg simpel en meestal geeft dat een goed resultaat. Verder kom ik ook niet. :P

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/m.adriaans4/epson.jpg

Hmm blijft wat paarsig.. maar vooral de voorgrond is al een stuk beter IMO.

[ Voor 42% gewijzigd door FaceDown op 10-09-2004 17:51 ]

Groetjes, FaceDown.

• Thierryziezo
  • Niet online
Misschien handig om te tonen hoe het eruit ziet met de A80 (kwestie van de juiste kleuren te tonen).

Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/lan31/epson/canon.jpg

Asus Mainboard - Intel Pentium III 1 GHz - 512 MB SD-RAM - 2*80 GB Maxtor HDD - Toshiba DVD 16/48 - Plextor Plexwriter 48/24/48A - Acer AL511 TFT-monitor - Standaard keyboard - Logitech MX-300 mouse

Verwijderd

Ik zou bijna zeggen dat die Epson een of ander deffect heeft ...

Dat paars krijg je nooit meer gefixed met nabewerking.

• Thierryziezo
  • Niet online
Met die Epson is het altijd al zo geweest...

Dan maar omzetten naar zwart-wit?

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 17:59:
Ik zou bijna zeggen dat die Epson een of ander deffect heeft ...

Dat paars krijg je nooit meer gefixed met nabewerking.
Ik vind het op mijn bewerking op de zijkant van het huisje (de lange kant) toch aardig verdwenen..

Ik vind 'm na auto-levels best acceptabel hoor voor zomaar wat fotootjes. Je moet ze niet af gaan drukken, maar dat doe je met 1 MP toch al niet.

[ Voor 19% gewijzigd door FaceDown op 10-09-2004 18:05 ]

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

Jawel, maar de foto bestaat niet alleen uit de lange kant van het huisje ;)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Thierryziezo schreef op 10 september 2004 @ 18:01:
Met die Epson is het altijd al zo geweest...

Dan maar omzetten naar zwart-wit?
Het is een optie ja, maar vergeet niet dat dan sommige 'bereiken' in het zwart/witte spectrum nogal fel of donker over kunnen komen, door die paarse zweem en overbelichting die al in de foto zit die je hier post :)

LinkedIn
Instagram

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 18:03:
Jawel, maar de foto bestaat niet alleen uit de langen kant van het huisje ;)
Da's waar. Het lijkt alsof de foto wat last heeft van overbelichting. Ik weet niet of het met de betreffende cam enigszins te compenseren valt op de een of andere manier. Misschien dat een donkere scene beter uit komt?

Groetjes, FaceDown.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/m.adriaans4/epson_cb.jpg

Na wat spelen met color balance, brightness en contrast.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/m.adriaans4/epson_hue.jpg

Nog wat sleutelen aan de hue en green.. sja..

[ Voor 34% gewijzigd door FaceDown op 10-09-2004 18:17 ]

Groetjes, FaceDown.

• Thierryziezo
  • Niet online
Twee jaar geleden heb ik daar nochtans mooie foto's mee getrokken...

Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/lan31/epson/IMAGE111.JPG

Toch een defect zeker :( ?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Thierryziezo schreef op 10 september 2004 @ 18:12:
Twee jaar geleden heb ik daar nochtans mooie foto's mee getrokken...

[afbeelding]

Toch een defect zeker :( ?
Jep, als ik die foto zie is het zeker een defect. Of de CCD-sensor is gaar, of de verwerkings-boel erachter die de sensorinfo vertaalt naar de digitale foto. Valt weinig aan te doen, en vervangen van de CCD is onzin: een nieuwe cam van dergelijk budget zal goedkoper zijn :)

LinkedIn
Instagram

• Thierryziezo
  • Niet online
Laten herstellen oid ga ik toch niet doen, we hebben nu onze A80. Maar omdat ik die niet mag meenemen, was de enige andere optie die cam...

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:50
OMG, ik moet zeggen dat ik al heel wat brakke digi foto's heb gezien, maar dat van de TS spant toch wel ongeveer de kroon.

Toch een probeersel om de foto te fixen, maar echt goed krijg je het volgens mij nooit:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/40894/full.jpg

Wat ik heb gedaan:

- Auto levels
- Auto colo
- Color Balance (Cyan -60)
- Shadow/Highlight (Highlight 50%)
- Hue/Saturation (Saturation -10)

• Thierryziezo
  • Niet online
Hielko schreef op 10 september 2004 @ 18:21:
OMG, ik moet zeggen dat ik al heel wat brakke digi foto's heb gezien, maar dat van de TS spant toch wel ongeveer de kroon.

Toch een probeersel om de foto te fixen, maar echt goed krijg je het volgens mij nooit:

[afbeelding]

Wat ik heb gedaan:

- Auto levels
- Auto colo
- Color Balance (Cyan -60)
- Shadow/Highlight (Highlight 50%)
- Hue/Saturation (Saturation -10)
Mja, die archieffoto is op zich toch niet zo slecht? (En ik hoop dat je het ook niet hebt over de foto van men A80 ;( )

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Je kan ook een eigen digicam kopen en dan zeggen dat je ouders er niet aan mogen komen. >:) Moet je wel wat beter kopen dan de A80 anders is 't niet leuk. :P

Groetjes, FaceDown.

• Thierryziezo
  • Niet online
FaceDown schreef op 10 september 2004 @ 18:23:
Je kan ook een eigen digicam kopen en dan zeggen dat je ouders er niet aan mogen komen. >:) Moet je wel wat beter kopen dan de A80 anders is 't niet leuk. :P
Lol, wat zou ik graag een 20D hebben >:)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:50
Thierryziezo schreef op 10 september 2004 @ 18:22:
[...]

Mja, die archieffoto is op zich toch niet zo slecht? (En ik hoop dat je het ook niet hebt over de foto van men A80 ;( )
Die archieffoto is idd niet zo slecht. Maar die recente foto toch wel, meeste webcams hebben zelfs betere kleuren :p.

Anyway, ik heb de foto nog iets verder getweakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/40895/full.jpg

Wat ik er nog bij heb gedaan:

Contrast +20
Colorbalance (Green +20)
Photowarming filter 85 (50%)

Als je dit allemaal in een batch zet kan je nog wel wat sfeerfoto's maken die ok genoeg zijn voor op internet.

• Thierryziezo
  • Niet online
En zijn de kleuren en scherpte van de A80-foto volgens jullie in orde?

Kan ik zelf kijken of er wat scheelt met de CCD of zo? (wss niet, maar wie niet waagt, niet wint :P )

Verwijderd

is er geen optie om de foto iets te onderbelichten zodat ie donkerder wordt? MIsschien is ie dan beter te herstellen.

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 22:37
zwart wit schieten ;)

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Kun je misschien ook de exif info plaatsen? Het lijkt er erg op dat de foto flink is overbelicht en misschien dat de cam ook niet de juiste witbalans gebruikt?
In vgl. tot je archief foto is het verschil wel erg groot, dus idd defect of instellingen staan volledig verkeerd. :?

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v418/seiko4pulsar/IMAGE016.jpg

Dit kon ik er nog van maken.

variations: op het oog, middenwaardes donkerder, meer groen, geel en rood. (het gras mag nu wat te geel zijn, het gaat er om dat het huisje niet zijn kleur verliest)
extra laag maken: groen naar wit verloop (onder naar boven)
laagvermenging op multiply zetten, opacity aanpassen tot wat jou bevalt.
één laag maken, klaar.

Het is niet denderend maar het kan nog net.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Heeft iemand ook nog gedacht aan het filter in Photoshop dat heet 'Selective Color' en het filter wat er boven / onder staat, ik kan ff niet op de naam komen...?

Daarin kun je bijv. ook de 'Blues' selecteren en daar een andere hue aan geven. Kan in het geval van deze foto een heel goede correctie geven! Ik weet uit mijn hoofd niet precies welke van de twee het is, ze staan onder elkaar in het rijtje Adjust... dus probeer ze even uit.

Je kunt je Greens, je Magentas en je Cyans bijstellen (of je Blues). En de groen wat opschroeven. Ook valt hij erg vaal uit, alsof hij overbelicht is.

Bedenk je wel dat de foto in die bergen onder ander licht is gemaakt, vind ik tenminste hoor. De zon schijnt daar veel feller, hier is er geloof ik helemaal geen zon... wat kouder licht dus.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Thierryziezo
  • Niet online
Kwintessens schreef op 12 september 2004 @ 10:46:
Kun je misschien ook de exif info plaatsen? Het lijkt er erg op dat de foto flink is overbelicht en misschien dat de cam ook niet de juiste witbalans gebruikt?
In vgl. tot je archief foto is het verschil wel erg groot, dus idd defect of instellingen staan volledig verkeerd. :?
Die camera is van 2000 en je kan niks manueel veranderen (ook geen witbalans, alles gebeurt automatisch).

In tegenstelling tot mijn A80 schrijft deze cam geen Exif-info bij foto's...

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Afbeeldingslocatie: http://cyberspin.student.utwente.nl/zooi/untitled.jpg

Ook een poging, selective colors -> Magenta -> cyan en magenta terugschroeven en wat meer yellow erbij.
Pagina: 1