Toon posts:

Maxtor HD en acoustic management.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net deze schijf in een externe behuizing met USB2 en Firewire geplaatst:
Maxtor DiamondMax Plus 9, 160GB (7200rpm, ATA133, 8MB)

De schijf is opgedeeld in twee NTFS partities van gelijke grootte. Het valt me op dat deze tamelijk traag is, vergeleken met een 60 Gb Maxtor die er eerst in zat.

Sisoft Sandra benchmark resultaat op Firewire aangesloten:
Buffered Read : 24 MB/s
Sequential Read : 30 MB/s
Random Read : 23 MB/s
Buffered Write : 20 MB/s
Sequential Write : 21 MB/s
Random Write : 21 MB/s
Average Access Time : 11 ms (estimated)

Nu weet ik dat Maxtor standaard akoestisch management inschakelt voor hd's. Er bestaat een tooltje om die setting in te stellen, nl. AMSET.
Wat niet duidelijk is, is of ik dit bij deze, relatief nieuwe schijf kan gebruiken. Maxtor heeft het tooltje van de site afgehaald, om onduidelijke redenen.
Mijn vragen:
Zijn deze lees en schrijfwaarden redelijk voor deze schijf?
Kan ik AMSET zonder gevaar gebruiken, en wie heeft daar ervaring mee?

Vast bedankt voor jullie reacties.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 14:24:
Ik heb net deze schijf in een externe behuizing met USB2 en Firewire geplaatst:
Maxtor DiamondMax Plus 9, 160GB (7200rpm, ATA133, 8MB)

De schijf is opgedeeld in twee NTFS partities van gelijke grootte. Het valt me op dat deze tamelijk traag is, vergeleken met een 60 Gb Maxtor die er eerst in zat.

Sisoft Sandra benchmark resultaat op Firewire aangesloten:
Buffered Read : 24 MB/s
Sequential Read : 30 MB/s
Random Read : 23 MB/s
Buffered Write : 20 MB/s
Sequential Write : 21 MB/s
Random Write : 21 MB/s
Average Access Time : 11 ms (estimated)

Nu weet ik dat Maxtor standaard akoestisch management inschakelt voor hd's. Er bestaat een tooltje om die setting in te stellen, nl. AMSET.
Wat niet duidelijk is, is of ik dit bij deze, relatief nieuwe schijf kan gebruiken. Maxtor heeft het tooltje van de site afgehaald, om onduidelijke redenen.
Mijn vragen:
Zijn deze lees en schrijfwaarden redelijk voor deze schijf?
Kan ik AMSET zonder gevaar gebruiken, en wie heeft daar ervaring mee?

Vast bedankt voor jullie reacties.
Staat wel op hun website hoor ;)
http://maxtor.custhelp.co.../olh_adp.php?p_faqid=1200

Die lees-schrijfwaarden zijn veel te laag. Normaal gezien moet je tegen de 60MB kunnen halen met deze schijf. Maar ik zou in ieder geval toch eerst eens een degelijke benchmark gebruiken zoals HD Tune of HD Tach.

De transfersnelheden ga je niet beinvloeden door de acoustic managment instellingen te wijzigen. Hiermee ga je enkel de zoektijden verhogen/verlagen.

Verwijderd

Volgens mij zijn dat redelijke snelheden voor een USB schijf. Laat een programma zoals HD-tune of HD tach eens lopen. Je zal zien hoe vlak die lijnen zijn. De relatief trage snelheid ligt dus niet aan de drive maar aan de interface (firewire zou iets sneller zijn, althans zogezegd...)

Verwijderd

Topicstarter
Met HDtach is de score ca. 28Mb/s.
Als dit een normale waarde is voor Firewire connectie, laat ik het maar zo.
Bedankt voor de tips. ;)

Verwijderd

Heb hier net nog eens HD tach laten lopen, op mijn ATA 100 Seagate krijg ik burst 31.8 en avarage speed 20.4. Geef toe, niet supersnel, maar snel genoeg waarvoor ik het nodig heb. Met ghost haal ik ongeveer 600MB/minuut max. Veel hangt dus ook nog van de driver af.