[XP] Kan windows XP niet meer in, moet docs backuppen*

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 23:21
Ik heb hier dus een pc van een kennis staan die niet meer opstart.
Nadat het windows bootlogo (dat balkje) is geweest flitst er een blauw scherm en start ie opnieuw op. Er zat laatst al kei veel rotzooi en virussen op die pc dus dat zal het probleem wel zijn. Verder is er namelijk niks aan de pc verandert.

Nu is mijn probleem dus dat ik de map mijn documenten moet backuppen maar die staat natuurlijk op een ntfs partitie en kan er niet bij. Ik heb de Knoppix live cd al geprobeert, kan er wel bij maar niet kopieeren :? Heb ook niet zoveel kennis van linux.

Weet iemand een manier hoe ik de map mijn documenten kan overzetten naar de 2e harde schijf die erin zit? Zodat ik daarna HD1 kan formateren en winxp opnieuw op kan zetten.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
HDD in een andere (met XP/2000) pc stoppen.....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Marsman83
ZeRoC00L schreef op 10 september 2004 @ 13:38:
HDD in een andere (met XP/2000) pc stoppen.....
Dat zou het makkelijkste zijn idd maar zoals ik al zei zitten er een heleboel virussen op en heb ook weinig zin om mijn overvolle pc die net in elkaar zit weer open te maken enzo.

Weet iemand waarom ik die map niet kan kopieeren met knoppix? Ik heb volgens mij geen rechten om te schrijven ofzo.

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
kun je de PC niet in veilige modus opstarten?

(op F8 rammen tijdens windows opstarten en dan kiezen voor veilige modus)

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Natuurlijk heb je geen schrijfrechten op dezelfde (of elke andere NTFS) partitie met Knoppix. Zie de FAQ / handleiding / etc daarvan :)

Kopieer naar een FAT schijf, kopieer over netwerk, upload naar een FTP server, mail het, etc. Dat zijn opties.

En virussen kunnen geen kwaad zolang je niets opent van die HDD.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Marsman83
RealCato schreef op 10 september 2004 @ 13:41:
kun je de PC niet in veilige modus opstarten?

(op F8 rammen tijdens windows opstarten en dan kiezen voor veilige modus)
Vergeten te zeggen sorry, veilige modus levert zelfde probleem.
Laatste werkende instellingen werkt ook niet meer. En ik heb ook geen systeem herstel floppy.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:26

Zoefff

❤ 

Als je de installatie cd van windows in je pc stopt, krijg je naast een installeer optie ook een recovery optie (hoe het precies heet weet ik niet, maar dat merk je vanzelf). Wellicht dat je die kan gebruiken om het een en ander te backuppen.

Anders kan je bijvoorbeeld de HDD verwisselen, maar als je dat liever niet doet, kan je ook altijd met Knoppix opstarten. Dat is een Linux distributie op cd, die je in 1 keer kan starten als je de cd in je compu stopt.

Daarmee kan je ook NTSF schijven benaderen, internetten, netwerk aanroepen, en cd's branden.

Download gratis op http://www.knoppix.org/ :)

Edit:

Sorry, ik lees nu dat je Knoppix al geprobeerd had. Toch zou ik het nog een keer doen, en even lezen wat F_J_K schreef :)

[ Voor 11% gewijzigd door Zoefff op 10-09-2004 13:47 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Marsman83
Zoefff schreef op 10 september 2004 @ 13:44:
Als je de installatie cd van windows in je pc stopt, krijg je naast een installeer optie ook een recovery optie (hoe het precies heet weet ik niet, maar dat merk je vanzelf). Wellicht dat je die kan gebruiken om het een en ander te backuppen.

Anders kan je bijvoorbeeld de HDD verwisselen, maar als je dat liever niet doet, kan je ook altijd met Knoppix opstarten. Dat is een Linux distributie op cd, die je in 1 keer kan starten als je de cd in je compu stopt.

Daarmee kan je ook NTSF schijven benaderen, internetten, netwerk aanroepen, en cd's branden.

Download gratis op http://www.knoppix.org/ :)
Die knoppix heb ik dus al geprobeert maar ik kan de map mijn documenten dan niet kopieeren naar hdb1.
Could not make directory /mnt/hdb1/mijn documenten zegt ie dan.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ja, dat komt omdat je geen schrijfrechten op die NTSF partitie hebt.

Wat je kan doen is met bijvoorbeeld Partition Magic (Backup diskettes maken op een andere computer, en die gebruiken in je brakke pc) een nieuwe FAT partitie maken, en daar naar kopieren.

Of over je netwerk of internet kopieren, of op een cdtje branden. Legio mogelijkheden toch? :P

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Nogmaals: NTFS is in Knoppix standaard read-only. Het is schrijfbaar te maken maar dat wil je niet, andere opties zat.

edit:

Hoi Zoefff :w :+

[ Voor 13% gewijzigd door F_J_K op 10-09-2004 13:52 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Wininternals XP ERD schijf aanmaken en hiermee booten... Dan kan je alles benaderen, en ook een netwerkverbinding openzetten naar een andere pc, alwaar je dan dus netjes een virusscanner laat lopen.....

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-04 16:19
ERD Commander is voor jou de oplossing.. Ik heb gisteren precies hetzelfde gehad. Heb een pc van familie thuis staan die gewoon bagger traag is geworden en zéér onstabiel.

Heb met ERD Commander geboot, en daarna via het netwerk alle data op m'n server gezet. Echt geweldig!! En NTFS Rechten, daar wordt niet eens naar gekeken. Trouwens, ERD kan nog veel meer zoals wachtwoorden resetten zonder dat je het originele wachtwoord moet weten...

Ideaal!!

Shit - ik typ te langzaam zo te lezen...
Zie post hierboven...

[ Voor 8% gewijzigd door Bart© op 10-09-2004 13:54 ]

• Bart©
F_J_K schreef op 10 september 2004 @ 13:51:
Nogmaals: NTFS is in Knoppix standaard read-only. Het is schrijfbaar te maken maar dat wil je niet, andere opties zat.

edit:

Hoi Zoefff :w :+
Waarom zou je NTFS niet schrijfbaar willen maken? In dit geval heeft dat inderdaad niet erg veel zin maar in andere gevallen kan dat toch héél handig zijn hoor..

• Xof
  • Laatst online: 22-04 14:09

Xof

http://ubcd.sourceforge.net/

Pak gewoon de ultimate bootcd.. staan alle tools op die jij nodig hebt.. maakt gebruik van ntfs4dos.. heb hier al meerdere systemen nog mee kunnen backuppen :)

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Die recover of rescue optie heb ik nog nooit iets nuttigs mee gekund. naar mijn weten kom je dan op een prompt uit, vrij zinloos dus.

Ik zou voor de Knoppix oplossing gaan, mits je de PC samen met een andere (winows) bak in een netwerk kwijt kan.

*Knoppix ergens downloaden,
*CD fikken,
*CD in brakke bak,
*booten,
*knoppix start automatisch (nadat je in het bootscherm op enter gedrukt hebt)
*Netwerk kaart initialiseren (als pc niet in een netwerk met DHCP hangt, dan krijgt hij automatisch een IP)
*Samba Service Starten (hoeft alleen maar user en wachtwoord te "verzinnen")
*checken wat IP is van Knoppix machine via terminal >ifconfig
*Op andere PC in netwerk: \\{ip adres knoppix machine} intikken in explorer balk
*voer zelf verzonnen login en wachtwoord in
*Omdat knoppix automatisch alle schijven mount kun je bij alle data op alle schijven in die machine..

--> klinkt makkelijk, sterker nog, dat is het
(toevallig hetzelfde moeten doen met de PC van mijn vriendin, die had WinXP, ik had er een nieuw moederbord en processor in gezet, XP startte niet meer..)

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Als ik zo snel even kijk op de site van ERD Commander (http://www.winternals.com...commander2002.asp?pid=erd) lijkt het gewoon hetzelfde te zijn als Knoppix, alleen dan Windows-like?

• Bart©
Zoefff schreef op 10 september 2004 @ 13:56:
Als ik zo snel even kijk op de site van ERD Commander (http://www.winternals.com...commander2002.asp?pid=erd) lijkt het gewoon hetzelfde te zijn als Knoppix, alleen dan Windows-like?
Yup, heb hier een ERD Commander 2003 CD liggen en die is gewoon op WindowsXP gebaseerd. Erg handig en nog vlot ook.

• Strikie
  • Laatst online: 23-03 11:41

Strikie

Athletics

Nu zit je uren te kloten het lijkt me toch het makkelijkst om de hdd in een andere pc te hangen, das 10 minuten werk.

Vergeet de schijf niet op slave te zetten

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Verwijderd

Bekend probleem staat in het forum verstopt onder "aanmelden + afmelden"

Win XP Pro SP1; aanmelden lukt niet meer

het bestand in kwestie die je grijze haren bezorgd is wininit.exe
meestal geplaatst in directory : c:\windows\system32\wininit.exe

1. Kijken of dit bestand bestaat. (virussen willen hem nog wel een hernoemen)

2. De binding in het register is beschadigd. Volg instructies op bovenstaande link

3. Kost dit teveel werk , uithuilen en overnieuw beginnen (format na backup)

Succes.................. :Y)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Zoals al eerder is opgemerkt, het kan echt prima met Knoppix, maar je kunt onder Linux niet schrijven naar NTFS-partities (wel ervan lezen). Dus je zou het prima op een CD kunnen branden met k3b. Of kopieeren naar een FAT-partitie op dezelfde of een andere harddisk. Of via het netwerk, waar dan ook heen. Maar dus niet naar een andere NTFS-partitie. That's all.

• Marsman83
Oke bedankt jongens! Ik ben nu een schijf fat aan t maken en probeer de documenten dan vanuit knoppix daarop te dumpen :)

• Marsman83
Oke het is gelukt!! Hartstikke bedankt voor jullie hulp allemaal :)
Nu eff winxp opnieuw installeren en de pc fool-proof maken ;)

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Hoe heb je het uiteindelijk gedaan, toch maar Knoppix met FAT(32) partitie? Wellicht handig voor de search :P

Vergeet FireFox niet he O-)

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 23:01
Ja kan ook gewoon windows opnieuw installeren zonder te formateren zodat je geen belangrijke documenten kwijt bent. Maar dan moet je wel alles opnieuw installeren.

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

ik heb via "de knoppix methode" bijna alles kunnen reden...

Behalve de contacten, overal waar ik zoek lees ik dat ik vanuit de bron outlook express moet exporteren naar een comma sperated table.. mja dat gaat niet lukken als je de pc niet kan opstarten..

kan ik niet een aantal bestanden copieren waar de contacten in staan? (ik heb de hele schijf overghaald naar aandere PC)

iemand suggesties?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Zoals bekend is OE contacts een .wab file. Apart dat je dat niet al had gevonden als OE wel werd gebruikt.

• koningvaagheid
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-04 21:20
Zerveza schreef op 10 september 2004 @ 13:56:
Die recover of rescue optie heb ik nog nooit iets nuttigs mee gekund. naar mijn weten kom je dan op een prompt uit, vrij zinloos dus.

Ik zou voor de Knoppix oplossing gaan, mits je de PC samen met een andere (winows) bak in een netwerk kwijt kan.

*Knoppix ergens downloaden,
*CD fikken,
*CD in brakke bak,
*booten,
*knoppix start automatisch (nadat je in het bootscherm op enter gedrukt hebt)
*Netwerk kaart initialiseren (als pc niet in een netwerk met DHCP hangt, dan krijgt hij automatisch een IP)
*Samba Service Starten (hoeft alleen maar user en wachtwoord te "verzinnen")
*checken wat IP is van Knoppix machine via terminal >ifconfig
*Op andere PC in netwerk: \\{ip adres knoppix machine} intikken in explorer balk
*voer zelf verzonnen login en wachtwoord in
*Omdat knoppix automatisch alle schijven mount kun je bij alle data op alle schijven in die machine..

--> klinkt makkelijk, sterker nog, dat is het
(toevallig hetzelfde moeten doen met de PC van mijn vriendin, die had WinXP, ik had er een nieuw moederbord en processor in gezet, XP startte niet meer..)
Ik heb Knoppix 3.3 op cd, en ik heb het volgende, aan de hand van het bovenstaande gedaan: network card configuration, toen start samba server, daar vroeg men om alleen een wachtwoord, wat ik netjes heb gegeven. Vervolgens via de konsole het ip-adres opgezocht (inet addr), en toen naar beneden naar de Win98SE bak gegaan en netjes het ip-adres ingevoerd. Er wordt om een wachtwoord gevragen, maar dit is fout krijg ik de melding. Wat doe ik fout? Ik probeer net als velen mijn bestanden van een Win XP bak te redden. Zerveza, misschien een iets uitgebreidere uitleg? Of anderen ideeen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kun je het niet beter andersom doen; dus met smbclient ?
Dan maak je een writable share op de win98 pc en kopieer vanuit knoppix je spullen weg naar die 98 bak.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• koningvaagheid
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-04 21:20
Ehm, nou wordt het een beetje te ingewikkeld voor me. Zo ver vergevorderd ben ik nu ook niet. Dat een smbclient iets met Samba te maken heeft snap ik wel (als snap ik maar half wat Samba is). Heb je misschien enig idee waar ik die smbclient vandaan kan halen, en hoe dat precies allemaal werkt. Of heeft iemand een goede methode om via het netwerk bestanden van knoppix naar Win98se over te zetten? Eigenlijk lijkt me de methode van Zerveza het gemakkelijkst. Heeft iemand daar enige ervaring mee?

[ Voor 12% gewijzigd door koningvaagheid op 06-11-2004 20:05 ]

Pagina: 1