Toon posts:

Voeding defect oorzaak Mobo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een pc met defecte ATX voeding.
Voeding uitgebouwd, brugje erin, maar hij doet helemaal niets meer. Na openschroeven duidelijk verbrande componenten te zien. Op het Mobo zie ik niets bijzonders.
Kan ik er wel een voeding uit een andere PC aanhangen, maar ik vraag mij af of het Mobo de oorzaak zou kunnen zijn en ik de voeding opblaas.
Wat is jullie ervaring? Gaan voedingen spontaan kapot of is er meestal een oorzaak?
Systeem plm 4 jaar oud, niets aan hardware gewijzigd gewoon op een dag bij het aanzetten van de PC. (aldus getuigenis eigenaresse van PC)
<
Inmiddels de HDD uit de PC verwijderd om een Backup te maken mbv mijn eigen PC's. Noppes dus zowel op mijn P III (gaf de eerste heer wel een bios melding dat er een wijziging op mijn Primary slave had plaatsgevonden, maar daar zat dan ook eerst een CD-ROM drive) als mijn AMD Athlon XP wordt het ding niet door de bios gezien, noch als Slave, noch als Master. HDD wordt nog wel warm.
Zou de defecte voeding hier de oorzaak van zijn? (tenslotte stortten de voedingen van mijn PC niet in elkaar dus lijkt de HDD niet de oorzaak)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2004 15:17 . Reden: Nader onderzoek ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:55

breinonline

Are you afraid to be known?

Een te hoge piekspanning op de voeding (bliksenminslag?) kan eventueel alles slopen, ook de hdd. Zeker als de voeding al slecht was en een te hoog voltage naar de hdd stuurde, is het goed mogelijk dat die nu overleden is. Een voeding kan overigens ook vanzelf kapot gaan, het blijft immers elektronica :Y)

Ik denk niet dat het mobo de veroorzaker is, maar echt uitsluiten kan ik het niet.

[ Voor 14% gewijzigd door breinonline op 10-09-2004 19:18 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
Okee, met dat soort zaken ben ik wel bekend. Zeker met bliseminslag en/of inductie daarvan. In dit geval ging het gewoon over een PC die werd aangezet en vervolgens de geest gaf. (inschakelstroom is overigens de meest voorkomende oorzaak van overlijden van elektrische (soms oudere) apparaten bij uitstek).
In dit geval had de voeding duidelijk schroeiplekken, waaruit ik opmaakte dat die op langere termijn waren ontstaan, anders ziet het er spectaculairder uit.
HDD werd in mijn andere PC's niet meer gezien in de BIOS (RIP denk ik), dus ik vrees ook het ergste voor het MoBo.
Ik was/ben benieuwd naar ervaringen van anderen omtrent overleden voedingen en oorzaak/gevolg.
Heb zelf bij een superredundant uitgevoerde Proliant ook meegemaakt dat zowel Mobo alswel 2 van de 3 RAID HDD's waren overleden (geen redding dus meer).
Oorzaak in dat geval: achterstallig onderhoud. En ook deze Server: één stofnest!!!
Schade op MoBo onzichtbaar, maar na vervangen van diversen niet meer aan de gang te krijgen.