Fstab samba rechten

Pagina: 1
Acties:
  • 25 views sinds 30-01-2008

• polu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-01 08:45
Ik heb op mijn stageplek Slackware Linux 9.1 geinstalleerd als werkstation. Het netwerk draait op een Windows 2000 server met domein en alles d'r op en d'r aan. Dit werkt allemaal perfect. Ik heb in "fstab" alle partities en samba locaties gemount. Echter, als ik als user inlog, ipv root, dan heb ik nergens schrijfrechten. Wat logisch is, want dan moet je "noauto,user,rw" toevoegen (vond ik in de search). Maar dit werkt niet met samba mounts.

//work_server/users /mnt/smb-users smbfs username=xxx,password=xxx 0 0 (werkt)
//work_server/users /mnt/smb-users smbfs username=xxx,password=xxx,noauto,user,rw 0 0 (werkt niet)

Mijn vraag is dus, hoe mount je een samba locatie in fstab met volledige rechten. Ik kon het in ieder geval niet in de search vinden (alleen via mount -t smbfs, etc..., maar dat zoek ik niet), of ik gebruik verkeerde zoektermen?

alvast bedankt.

jboelen.nl

• polu
Zit ik ondertussen mijn post geschiedenis door te bladeren, kom ik in een topic van mezelf dit tegen :X:

umask=000 1 0

Geen idee of dat ook met samba mounts werkt, maar zoja, dan was deze topic redelijk overbodig. *schaam schaam* :/
Als Wine klaar is met compilen ga ik het even proberen :9

jboelen.nl

• polu
ok, werkt dus niet.
Weet iemand hoe dit moet? :X

jboelen.nl

Verwijderd

1) Het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knopje is bedoeld om updates te maken aan een post, bijvoorbeeld als je nieuwe informatie hebt. Kicken van een topic (binnen 24h) is hier not-done ;)
2) heb je de uid= parameter in /etc/fstab al eens geprobeerd?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2004 13:09 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Lees eens de documentatie van het fs-type 'smbfs' in 'man mount'. Het kan ook nog zijn dat het uitmaakt wie de eigenaar is van de directory waarop je die SMB-share mount, denk ik..

• polu
Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 13:08:
1) Het [afbeelding] knopje is bedoeld om updates te maken aan een post, bijvoorbeeld als je nieuwe informatie hebt. Kicken van een topic (binnen 24h) is hier not-done ;)
2) heb je de uid= parameter in /etc/fstab al eens geprobeerd?
Dat edit is wel goed idee bij ander inzien :X
uid= nog niet geprobeerd, maar even wat man's doorlezen wat welke waarde daarbij doet

jboelen.nl

• polu
Wilke schreef op 10 september 2004 @ 13:11:
Lees eens de documentatie van het fs-type 'smbfs' in 'man mount'. Het kan ook nog zijn dat het uitmaakt wie de eigenaar is van de directory waarop je die SMB-share mount, denk ik..
Eigenaar van directory is root, maar denk niet dat dta uitmaakt, want mijn NTFS partitie is wel gewoon rw voor een user, en dies ook van root. De rechten van een map worden gewoon overschreven door de rechten waarmee je mount.

jboelen.nl

• polu
Gelukt.
uid=username werkte. Ik kan nu lezen en schrijven op mijn gemounte samba netwerklocatie.
Thnx 4 de tip, die hint had ik ff nodig _/-\o_

jboelen.nl

Verwijderd

polu schreef op 10 september 2004 @ 13:14:
[...]
Dat edit is wel goed idee bij ander inzien :X
[...]
Gebruik m dan ook ;)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Inderdaad! Nu zeg je zelf dat het wel een goed idee is, en prompt post je weer 3 keer achter elkaar.

Volgende keer dus graag meteen de edit-knop gebruiken.

Verder lijkt dit me een topic wat ook wel dicht kan, aangezien de documentatie (hoewel misschien idd wat lang) er zeker niet onduidelijk over is dat dit kan en bestaat ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.