[XP] Een user account helemaal dichttimmeren

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Beste mensen.

Ik doneer mijn pc met software aan mijn werk zodat de kinders een leuke spelletjes computer kunnen gebruiken. Ik heb de pc helemaal omgegooid door alles behalve xp eraf te halen en in xp 1 admin account en 1 user account te maken. Ik beveilig de admin account met een wachtwoord en de user account moet helemaal niets kunnen behalve spelletjes opstarten die erop zijn gezet. Ik heb alle standaard ms programmas zoals bv patience of tweakUI ontoegangkelijk gemaakt door de mappen e.d. onzichtbaar te maken in de user account (in documents en settings alles verbergen). Dit was al een grote stap in de goede richting maar niet genoeg.

Ik wilde ook het controle paneel de eigenschappen functie van de taakbalk en de rechtermuisknop functie uitzetten.

het controle paneel en de rechtermuisknop functies heb ik uitgezet door de user account ff als admin in te stellen en dan toevoegen

code:
1
2
3
4
5
User Key: [HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\
ExplorerNoViewContextMenu

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer
RestrictCpl

nu blijft alleen de taakbalk nog over omdat ik niet wil dat een paar slimmerds "uitvoeren" weer aan kunnen zetten en daar in gaan zitten rotzooien. Hiervoor heb ik geen key kunnen vinden (tot dusver) en mijn vraag is dus; hoe zet ik de eigenschappen functie van de taakbalk uit voor de user account.

daarnaast vraag ik mij nog af of geinstalleerde spelletjes wel fatsoenlijk werken onder de user account als ze erop gezet zijn met de admin account.

p.s.
het gaat om een amd duron met een kt7 bord en 192MB sdram pc133. windows XP met alle updates behalve sp2.

And it goes BRAAAAAPP!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik doneer mijn pc met software aan mijn werk zodat de kinders
\o/
door de mappen e.d. onzichtbaar te maken in de user account
Niet genoeg, gebruik ook NTFS rechten.

Ga verder kijken naar policies / gpedit.msc (zie ook Howto's & Guides ). Check evt. ook dit :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:20

nexhil

BAM!

start, uitvoeren:GPEDIT.MSC

Guibruikers configurtie, beheerssjablonen, menu start en taakbalk

en dan:

Het menu Uitvoeren verwijderen uit het start menu

[ Voor 29% gewijzigd door nexhil op 10-09-2004 10:57 ]

• NRGetic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-07-2024

NRGetic

Fanatic

Je kunt rechten, restricties e.d. zetten m.b.v. gpedit.msc in XP. Deze kun je via run opstarten.

I used to be schizophrenic, but we are okay now.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
erm gpedit.msc werkt niet?

ik vul het in bij uitvoeren en dan roept ie dat gpedit.msc niet te vinden is?

edit:
ik had btw allerlei rechten ontnomen aan de gebruikers account. Alleen mijn admin mag alles. De user account mag alleen "read en execute" alle andere accounts mogen niets. Dit had ik ingesteld door simple file sharing af te vinken en op de eigenschappen van beide partities de optie beveiliging te selecteren en daar het een en ander in te stellen. Is dat globaal genoeg? of moet er op andere mappen nog wat ingesteld worden? zoals ik zei mogen ze echt alleen spelletjes doen, min documenten map en mijn afbeeldingen, daar hebben ze helemaal geen rechten.

[ Voor 77% gewijzigd door ROFLASTC op 10-09-2004 11:32 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2025

Belgar

Archmaster ranzige code..

ROFLASTC schreef op 10 september 2004 @ 11:23:
erm gpedit.msc werkt niet?

ik vul het in bij uitvoeren en dan roept ie dat gpedit.msc niet te vinden is?
Home edition? dan wordt het inderdaad al wat moeilijker.

...Als het maar werkt

Verwijderd

Onder XP Pro moet dit geen probleem zijn, wij hebben ook alles dichtgezet voor de standaard gebruiker.. handig joh die gpedit.msc

Om nou XP pr0 aan te schaffen is natuurlijk ook weer zowat :9

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

en als je nu zegt dat de kids 2 weken geen zakgeld krijgen als ze iets naar de haaien helpen.. en dat jij zorgt dat je regelmatig Ghost backups maakt van de HD..?

Misschien technisch gezien DE oplossing, echter wel functioneel als je het me zo vraagt..

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
nou heb ik ff de doos er weer bijgehaald en het gaat om een "home-corperate" editie. Hij start zeg maar op als xp pro en ik heb allerlei mogelijkheden die in pro zitten maar kennelijk niet alles.

And it goes BRAAAAAPP!

• NRGetic

NRGetic

Fanatic

Mss heb je hier wat aan:

Windows XP Home does not include GPEDIT; XP Home users can apparently run this program if they have access to files from an XP Pro (or possibly Win 2000?) installation, by doing the following:

Copy the files gpedit.dll and fde.dll from \WINDOWS\System32 on the XP Pro machine to \WINDOWS\System32 on the XP Home machine.
From a command prompt issue the following commands on the XP Home machine: regsvr32 C:\WINDOWS\System32\gpedit.dll
regsvr32 C:\WINDOWS\System32\fde.dll
Open the Microsoft Management Console (mmc.exe) and select File->Add/Remove Snap-in... Then click Add. Select the Group Policy snap-in from the list of installed snap ins.
You can now edit the Group Policy on the local machine. But XP Home doesn't support the same feature set as XP Pro, so the policies you are looking for might be missing.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Ik heb je tip opgevolgd maar met geen resultaat helaas. Ik creer een msc bestand voor group policy maar daar heb ik dan alleen internet explorer maitenance als optie onder windows config bij user configurations.

Bedankt voor het meedenken iig...

And it goes BRAAAAAPP!

• NRGetic

NRGetic

Fanatic

Ggd..dan ben ik ook uitgekakt.... ;) Ben niet zo thuis in XP Home.

Suc6 verder..

Verwijderd

mensen,

ik ben hier ook mee bezig geweest maar die instellingen gelden voor alle users.

hoe krijg ik het voor elkaar dat die instellingen elleen gelden voor een bepaalde user account die ik aangemaakt heb> (in dit geval met de naam "user").

bvd ruurd

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

ruurd01,

Goed gezocht hoor - maar als je heel specifiek op die vraaga zoekt kom je wel het een en ander tegen denk ik - kijk anders eventjes hier: http://support.microsoft....d=kb;en-us;315675&sd=tech voor een specifiek voorbeeld van de Microsoft site :)

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Ik heb de PC van mij nu helemaal naar wens en ook ik kan verschillende accounts apart aanpassen. Ik stel ze ten eerst in als admin, geef de account in kwestie verschillende rechten op verschillende partities en vervolgens kan ik dmv regedit wat D-word's maken waarmee taskmanager rechtermuisknop etc niet meer werken.

Dat group-policy verhaal van elevator werkt dus ook niet bij mij :(

De kinders doen hun best en de pc leeft nog :P

And it goes BRAAAAAPP!

Verwijderd

nou, het zal wel aan mij liggen, maar het lukt mij nog niet...

Ik kan prima dingen aanpassen dat werkt perfect! alleen is het jammer dat het voor alle accounts geld.

ik geef ook idd een user admin rechten en ga dan alle instellingen doen, maar als ik weer naar mijn eigen account ga dan gebeurd het daar ook :(

als ik gpedit.msc opstart, kom ik de volgende structuur tegen

beleid voor lokale computer
.....computer configuratie
......... software instellingen
......... windows-instellingen
......... beheerssjablonen
.....gebruikersconfiguratie
......... software instellingen
......... windows instellingen
......... beheerssjablonen

als ik iets instel doe ik dat onder "gebruikersconfiguratie"

hopelijk kom ik(wij) zo verder, alvast hartelijk bedankt

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

De instellingen die jij met gpedit.msc doet - worden weggeschreven in de directory %Systemroot%\System32\GroupPolicy - en moeten worden ingelezen om op jouw account te worden toegepast.

Als je nou een administrator of een willekeurige andere user expliciet géén rechten geeft op die directory, kan die policy ook niet geladen worden tijdens het inloggen, en dan krijgt die user die policy settings ook niet mee.

Het tricky gedeelte hieraan is natuurlijk dat om die policy te kunnen bewerken, je toegang moet hebben tot die policy ;)

Verwijderd

Dankje, ik ben er nu helemaal achter, en kan er nu ook achterkomen welke register keys hij aanpast en ben in middels al bezig met het schrijven van een programmaatje.

danku

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op zondag 05 december 2004 @ 17:01:
Dankje, ik ben er nu helemaal achter, en kan er nu ook achterkomen welke register keys hij aanpast en ben in middels al bezig met het schrijven van een programmaatje.

danku
Zou je die info ook nog even hier willen posten? Dan hebben anderen er wellicht in de toekomst ook nog iets aan :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Als je achter de register keys wilkomen open je gewoon

%Systemroot%\System32\GroupPolicy\user\policy.pol

daar staan (als je wijzigingen hebt gemaakt met gpedit.msc) alle register keys in.
Pagina: 1