Toon posts:

[WinXP] Vreemd SATA/ATA combinatie probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Een hele tijd geleden heb ik een maxtor SATA harde schijf en 2 maxtor ATA harde schijven geïnstaleert. Toen al had ik een probleem om Windows XP op te laten starten van de SATA harde schijf (de oplossingen gegeven op dit forum werkten niet). Nu heb ik het toen toch werkend kunnen krijgen door de ATA harde schijven in de BIOS niet te laten detecteren (op None gezet). Windows XP starte toen op van de SATA schijf en de ATA schijven waren toch gewoon in windows te zien.

Nu heb ik pas service pack 2 geïnstalleert en nu kreeg ik gisteren opeens een delayed write error. Ik starte opnieuw op en de ATA harde schijven waren niet meer te zien in windows. Vervolgens heb ik ze in de bios weer op auto gezet, waarna in bij het opstarten een error kreeg omdat hij wederom van een van de ATA schijven probeerde op te starten. Nadat ik ze weer op none zette en weer opnieuw opstarte werkte alles opeens wel weer!?

Helaas is het vanmorgen weer het zelfde probleem. Alleen nu werkte het trucje van gisteren niet meer en kan ik dus niet meer bij m'n ATA harde schijven. 1 van de schijven wordt zelfs niet meer gevonden in de bios...

Ik hoop dat iemand een idee heeft van wat hier mis is, want ik heb dringend toegang nodig tot de ATA schijven :'(

Ik heb verder een ASUS A7V600-X moederboard.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net weer hetzelfde gedaan: Reboot, in de bios alles op auto gezet, reboot. Er kwam toen een error: NTLDR is missing, reboot, bios alles op none gezet, en nu herkent windows opeens wel weer alle schijven. Ik snap er echt geen hol meer van...

De ATA schijven zitten trouwens op primary master en slave en een dvd brander op secondary master. Ik hoop dat iemand een idee heeft...

Verwijderd

Topicstarter
En vanmorgen start ik de PC op en nu werkt opeens wel alles gewoon in 1 keer? Is er iemand die dit allemaal nog kan verklaren?

• Ajunne
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Ajunne

Uitje

Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 09:41:
De ATA schijven zitten trouwens op primary master en slave en een dvd brander op secondary master. Ik hoop dat iemand een idee heeft...
Stel in je bios in dat je eerst van SATA wilt opstarten, of hang de PATA schijven op een andere controller.

Je pc wilt gewoon standaard opstarten van PATA, daarom krijg je ook die NTLDR ontbreekt error, omdat de bootloader van windows niet op die schijven staat.

Verwijderd

Ik had ook een soortgelijk probleem.
De oplossing was door de jumpers van de SATA schijf op master te zetten, anders zag hij de schijf niet bij het opstarten.

Probeer dat eens als je wilt.

Verwijderd

Topicstarter
Is er een manier om te checken waar de jumpers nu op staan zonder de hd te bekijken? De hd's zitten namelijk in silentdrives en om die weer helemaal open te gaan maken...

In de BIOS was er geen mogelijkheid om aan te geven dat hij van SATA moet opstarten, staat er niet bij.

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik de BIOS zo gezet dat hij eerst van een SCSI moet opstarten (blijkbaar moest dat zo) en heb ik de andere 2 ATA schijven op auto weer gezet. Dat werkte dus ik dacht dat ik van het probleem af was, maar na 2 dagen geen problemen te hebben gehad, zag ik vandaag opeens weer dat beide hd's er niet bij stonden in windows. In de BIOS vindt hij nu alleen nog maar 1 van de 2 schijven... Ik snap het echt helemaal niet meer nu???

Verwijderd

Check je voeding en die harddisken / bekabeling eens, aangezien het initialiseren van die HDD's nogal moeizaam verloopt.

OM FAQ: Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 16:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik was zonet bezig in windows waar dus 1 van de 2 ata schijven werkte, en nu valt deze schijf opeens weg (delayed write error) en nu staat opeens die andere ata schijf er wel weer bij in explorer (en werkt ook nog)? Is dit nu zeker een probleem met de bekabeling, of kan het ook nog met de master/slave settings te maken hebben, want ik meen me te herinneren dat er 1 van de schijven op cable select staat of zo.

Verwijderd

Kijk eens voor een bios update :)
ik heb dit zelfde probleem gehad met mijn asus a7n8x-e deluxe

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de bios geflasht, tot nu toe gaat het hoed, als het allemaal goed blijft gaan zal ik het hier nog wel even posten.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 11:54

keur0000

-------- N O N E --------

Vegeet niet dat je in je bios als fist boot device: SCSI moet zetten bij SATA ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
BIOS is geflashed en goed ingesteld voor de SATA schijf waar windows op staat. Ik dacht dat het goed ging, maar ik ben net gewoon bezig in windows en opeens zie ik dat beide ATA harde schijven weer nergens te bekennen zijn... Opeens gewoon weg weer, ik snap het echt niet meer.

• Jo0Lz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-03 20:01

Jo0Lz

Lick the box!

Kun je ook andere instellingen voor SATA en ATA instellen in je BIOS >?
Ik heb een ASUS p4p800 mobo, met SATA, je kunt echter in de bios kiezen uit meerdere opties betreffende primary en secondary instellingen.

Primary ATA + SATA.
Secundary ATA + SATA.
ATA only. (bij mij wordt deze echter aangegeven met IDE.)

Je moet dus zorgen dat je alles op de goeie manier instelt.

Anders moet je bij de ASUS site zijn, daar heb je vaak al in de FAQ je probleem...
Succes ermee..

Twitch | YouTube | Jo0Lz#2351 | Steam | Twitter

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de 2 ATA schijven op een promise controller aangesloten die ik nog had liggen, en toen kreeg ik die missing ntldr error weer. Toen ben ik in de bios wat rond gaan kijken en was er de volgende optie: "boot onboard ATA devices first" of zoiets. Toen ik dat op yes zette, starte hij opeens gewoon van de SATA schijf op en in windows zijn beide ATA schijven er tot nu toe ook gewoon weer bij. Nu maar hopen dat dat zo blijft. Zo niet dan laat ik dit nog wel weten.

In ieder geval allemaal bedankt voor jullie hulp.

• Pshyto
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-03-2020
ik heb ongeveer hetzelfde probleem
heb een msi mobo neo2 series 865pc chipset

alle 3 maxtors
1x 120 pata
1x 160 pata
1x 300 sata

werkte vanmiddag nog allemaal
opeens doet die het niet meer
wil hem niet meer vinden tegelijk in de bios
als ik de voeding van de pata's eruit haal werkt me sata gewoon en andersom ook.
op me 120 staat windows.

afgelopen week had ik dus me 300 schijf binnen gekregen
dus even bios veranderen had nog niet gekeken zie ergens opties "disable" "pata only" "sata only" "pata + sata"
dus eers "pata + sata"geprobeert
dat werkte niet
toen "pata only"dan kwam de optie vrij "enable sata" die enabled en hoppa het werkte
maar nu opeens niet meer na een reboot....

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is de bedoeling dat je voor elk op zichzelf staand probleem een nieuw topic opent in plaats van om het topic van een ander te kapen, anders is het verwarrend tov de andere gebruikers, ze gaan dan reageren op het probleem van de topicstarter :) Je kunt natuurlijk bijvoorbeeld een link naar dit (of meerdere) topic(s) plaatsen met de mededeling dat je met de Search op deze topics was gestuit, maar dat de gevonden antwoorden niet van toepassing waren, etc.

Zie verder ook de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) :)

[ Voor 35% gewijzigd door BalusC op 07-11-2004 14:14 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.