Toon posts:

[illustrator CS] rare streep in achtergrond

Pagina: 1
Acties:
  • 241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een logo ontworpen van een rode duif tegen een blauwe achtergrond. Die duif is gewoon een vrijstaande afbeelding, als je m selecteert dan zet illustrator daar een denkbeeldig vierkant selectiekader omheen (wie met illustrator werkt weet wat ik bedoel). Daar zit m ook meteen het probleem. Als ik het logo uitprint dan zie ik in de blauwe achtergrond precies op de plek waar dat selectiekader over de achtergrond valt, een blauwe balk. Op het scherm is dit niet te zien, ook niet te meten.
Er zit een dropshadow op die duif.

Iemand enig idee hoe dit kan?

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-05 18:30

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Post het plaatje is.

Verwijderd

Topicstarter
kan niet, zit op me werk, helaas

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Dat heb ik ook wel eens gehad, die duif is zeker een plaatje met een transparante achtergrond? Ik denk dat je die moet overtrekken en zelf inkleuren (als het niet te moeilijk is). Of je moet hem zo groot maken dat het transparante gedeelte het hele logo overlapt.

Verwijderd

Topicstarter
André schreef op 10 september 2004 @ 09:16:
Dat heb ik ook wel eens gehad, die duif is zeker een plaatje met een transparante achtergrond? Ik denk dat je die moet overtrekken en zelf inkleuren (als het niet te moeilijk is). Of je moet hem zo groot maken dat het transparante gedeelte het hele logo overlapt.
nou ja, plaatje met transparante achtergrond, dwz het is gewoon een duif getekend in illustrator dus dat heeft geen achtergrond.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 09:18:
[...]

nou ja, plaatje met transparante achtergrond, dwz het is gewoon een duif getekend in illustrator dus dat heeft geen achtergrond.
Aha, en als je hem nu als PDF opslaat en in Acrobat opent, zit ie er dan ook?

Verwijderd

Topicstarter
toch ff illegaal logo gepubliceerd:

Afbeeldingslocatie: http://www.tiptopbv.nl/logo.jpg

je ziet het selectiekader om die duif staan. De achtergrond boven dat kader is donkerder dan onder het kader (op de print dan, op scherm is dat niet te zien)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2004 09:38 ]

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

Print je hem vanuit illustrator? Zo ja probeer hem dan eens te importeren in Indesign of Xpress.

Verwijderd

Topicstarter
Freddy_Fish schreef op 10 september 2004 @ 09:48:
Print je hem vanuit illustrator? Zo ja probeer hem dan eens te importeren in Indesign of Xpress.
wil ik best proberen maar da's eigenlijk een noodoplossing. Hij is wel al een keer door een drukker op een poster geprint en die zag er goed uit. Zou het aan de printer kunnen liggen? Lijkt me sterk maar goed

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

Hoezo zou het een noodoplossing zijn, als het werkt, dan is je probleem toch opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Freddy_Fish schreef op 10 september 2004 @ 10:00:
Hoezo zou het een noodoplossing zijn, als het werkt, dan is je probleem toch opgelost.
Je moet toch gewoon in illustrator kunnen printen. Ik heb dat logo vaak in verschillende groottes en resoluties nodig, dan is het niet handig als ik ze eerst in een ander programma moet openen.

Heb trouwens net gemerkt dat als ik het logo opsla als jpg en dan uitprint dat het dan wel goed gaat.

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

Das juist het voordeel van illustrator, je hoeft hem maar 1 keer op te slaan, daarna kan je hem zo groot of klein maken als je zelf wilt.

Maarja, als wat had je hem eerst opgeslagen dan ai? Daar heb ik zelf nogal vaak last van als ik kopier naar indesign vanuit een ai bestand dat ie dingen als overdruk niet meeneemt. Als ik hem eerst als eps opsla heb ik nergens last van.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Freddy_Fish schreef op 10 september 2004 @ 10:09:
Das juist het voordeel van illustrator, je hoeft hem maar 1 keer op te slaan, daarna kan je hem zo groot of klein maken als je zelf wilt.
[quote]

precies, dat zeg ik! Daarom wil ik vanuit illustrator kunnen printen, want handig.

Als eps opslaan heb ik ookal geprobeerd. Zelfde resultaat; niet goed. Jpg is voor mij geen optie

Aan de printer ligt het ook niet. Als pdf uitgeprint op een andere printer geeft ook dezelfde fout

*** update *** Het ligt aan die dropschadow, als ik die duif zonder die dropshadow voor de achtergrond zet dan gaat het wel goed. Wat is er mis met mijn dropshadow?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2004 10:30 ]

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Die dropshadow introduceert transparantie in je document, wat nog wel eens problemen wil geven.
Het eerder genoemde idee om te exporteren naar PDF vind ik een goede, maar bekijk even je instellingen. Zit er in Illustrator niet een transparency flattener setting? Evt. overprint uitzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Plecky schreef op 10 september 2004 @ 10:52:
Die dropshadow introduceert transparantie in je document, wat nog wel eens problemen wil geven.
Het eerder genoemde idee om te exporteren naar PDF vind ik een goede, maar bekijk even je instellingen. Zit er in Illustrator niet een transparency flattener setting? Evt. overprint uitzetten.
Lijkt idd een transparantie probleem. Maar transparency flattener en overprint werkt ook niet. Net iemand van ander bedrijf uit laten printen en die is helemaal goed.

Ik snap er nix meer van. Hoe kan dit nou?

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dit schreef ik eerst, maar dat is alleen van toepassing als je een dun randje om het plaatje heen krijgt:

Het schaduwbeeld wordt door Illustrator gegenereerd als bitmap, en deze bitmap wordt in de pagina geplaatst met een uitsnedekader (rechthoek met maskerfunctie) eromheen.
Waarschijnlijk treedt er een afrondingsfout op als de printerdriver het bestand gaat RIPpen voor de printer. Bijvoorbeeld: hij interpoleert de kleur van de pixels van het plaatje, en aan de rand ziet hij niet genoeg witte pixels meer, en vult pardoes een 'zwarte' waarde in, waardoor je een dun grijs randje ziet.
Je zou (in een kopie van het bestand) de schaduw kunnen omzetten naar een plaatje (door Object->Expand), vervolgens het masker selecteren met het open aanwijspijltje, en dit een stukje kleiner maken zodat het over de buitenste pixels van het plaatje heen valt. Of nog simpeler: masker gewoon het hele object-met-schaduw af met een masker dat de randjes eraf snijdt.

De Illustrator transparantie engine beïnvloedt dus blijkbaar de kleur bij het doorrekenenen van de schaduw.
Een paar mogelijke conclusies:
- Ondanks dat je document CMYK is berekent Illustrator de transparantie als RGB of LAB, en met deze kleur blauw geeft dat een andere representatie als ie vervolgens in CMYK wordt gesepareerd. Het kan ook zijn dat dit alleen in combinatie met een Colorsync profiel een afwijking geeft.
- De blauw is een PMS kleur die door Illustrator of de RIP anders wordt behandeld dan een gewone opbouw kleur, dus vandaar het verschil in de gegenereerde schaduw en de volle spotkleur.

Probeer even:
- PMS kleuren eruit halen.
- Colorsync profiel toekennen of weghalen.

Dit is zou een paardemiddel kunnen zijn om het probleem te verdoezelen:
- Om de duif een kleurloos kader plaatsen dat het blauwe vlak omsluit, groeperen, schaduw toekennen aan deze groep. Of de duif 'uitbreiden' met een paar losse ankerpunten bovenin.

Dit is een betere oplossing, waardoor je het logo ook meteen weer traploos kunt vergroten zonder dat de schaduw lelijk wordt:
- Zelf een lijntekenwerk schaduw maken met het 'Mesh Tool' of 'Blend Tool', en de kleur met een Pathfinder filter mixen met het blauwe vlak.

[ Voor 54% gewijzigd door benoni op 10-09-2004 12:34 ]

Pagina: 1