C-partitie (FAT32) kwijt door linux-boot

Pagina: 1
Acties:

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-02 08:28

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem:
Ik heb 2 PC's: 1 linux (mandrake 7) en 1 XP.
Nu heb ik die linux-schijf even in m'n XP-bak gestopt om hem met pqmagic te partitioneren; ging hij ineens van die schijf booten! :( Nadat ik de PC weer had afgesloten en die linux-schijf er uit haalde, was m'n c-partitie ineens weg! :X
Mijn D en E-schijf zijn nog wel toegankelijk, maar de C-schijf lijkt niet geformatteerd te zijn. De partitie is er nog wel, de grootte klopt, maar in Partition Magic geeft hij aan geen bestandssysteem te hebben.
Heb ik een data recovery tool gegoogled, (Active@ Partition Recovery) die geeft aan dat de boot sector invalid is. Hij geeft aan dat volgens de partition-tabel de partitie FAT32 heeft, maar in de boot sector is hij "unknown". Vervolgens vraagt hij of hij de partitie-gegevens uit de boot sector moet halen. NEE DUS!

Maar hoe moet ik nu verder? Ik wil graag dat het in één keer goed gaat, andes ben ik m'n data kwijt (er stonden wat belangrijke bestanden op het bureablad).

Moet ik nu fdisk/mbr gebruiken? Of ben ik dan alsnog alles kwijt? Wat doet dit precies?
Ik heb ook al gegoogled dat op de XP install-cd een proggie fixmbr staat. Kan ik die gebruiken?

Wie heeft er advies?

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gegane data terug?". Daarin staan meer datarecoveryprogramma's opgenoemd en tips omtrent het recoveren van plotseling verdwenen partities. Meer tips/informatie valt er niet te geven :)

Een PC boot overigens van de eerste actieve primaire partitie dat de BIOS in de bootvolgorde vindt. Dat zal vast de verklaring zijn waarom je PC "ineens" van de Linux-HDD bootte ;)

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
BalusC schreef op 10 september 2004 @ 09:20:
Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gegane data terug?". Daarin staan meer datarecoveryprogramma's opgenoemd en tips omtrent het recoveren van plotseling verdwenen partities. Meer tips/informatie valt er niet te geven :)

Een PC boot overigens van de eerste actieve primaire partitie dat de BIOS in de bootvolgorde vindt. Dat zal vast de verklaring zijn waarom je PC "ineens" van de Linux-HDD bootte ;)
Ik heb gezocht, ook in de FAQ, maar het werd me niet helemaal duidelijk. En ik wil er wel zeker van zijn dat ik het goede doe, voordat ik iets probeer, vandaar... Ik heb zelf niet genoeg verstand van wat er aan de hand is.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Niet duidelijk :? Maar er staat gewoon in uitgelegd wat fdisk /mbr en fixmbr doen en wanneer je het moet gebruiken 8)7

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Ik heb nu wat data kunnen redden met GetDataBack. Handig proggie! Hij gaf uiteindelijk zo de hele directorystructuur van m'n verloren schijf weer! :)

De grootste ramp is nu wel voorbij, maar ik vraag me af hoe ik er nu weer een partitie van kan maken. Lijkt niet te kunnen met GetDataBack.
Als ik nu met fixmbr de master boot record overschrijf, Waar haalt hij dat dan vandaan? Van een backup? Die heb ik niet gemaakt. Raak ik dan niet al m'n partities alsnog kwijt? Of blijven m'n partities behouden? Dit heb ik echt nog nergens kunnen vinden...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

maar ik vraag me af hoe ik er nu weer een partitie van kan maken.
Gewoon formatteren? Of lukt dat niet?
Raak ik dan niet al m'n partities alsnog kwijt? Of blijven m'n partities behouden?
Jouw partities blijven gewoon behouden :) Sterker, in de FAQ staat zelfs dat je in geval van verdwenen partities fdisk /mbr of fixmbr zou moeten uitvoeren om de Master Boot Record te herstellen, waardoor je alle partitie-informatie terugkrijgt. Lijkt me dus sterk dat dan juist de partities verloren gaan.

Gewoon rustig de FAQ onder de juiste hoofdstukken doornemen :) Gezien jouw twee laatste replies heb ik namelijk niet echt het idee dat je dit ook maar hebt gedaan.

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 10-09-2004 15:36 ]

Verwijderd

als je mazzel hebt is alleen de partitie table verneukt. Dan hoef je slechts met een fdisk tool de partitie te maken (als je partitie verwijdert met fdisk en dan weer een dezelfde aanmaakt, is hij nog steeds in tact). De table zegt alleen maar dat er een FAT32/NTFS of wat dan ook partitie is op sector nummero ....
Pagina: 1