Toon posts:

TV: intergrated circuits: Standby of helemaal uit

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag beste breinbrekers,

heeft wellicht iemand enig idee of het voor een tv van tegenwoordig nog wat uitmaakt qua levensduur (zet even al je brandmelding alarms aan de kant) of een tv in standby wordt gezet en/of helemaal uit.

m.a.w.: gaat een tv eerder kapot als hij
- Aan blijft staan (volledig ja natuurlijk maar in standby dus)
- of uit wordt gezet

hypothese met normaal tv gebruik dus ongeveer 2 keer per dag.

kan het echt helemaal nergens terugvinden.
discussier gerust, maar probeer te onderbouwen met feiten.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Ik kan voor beide kanten wel iets aanvoeren dat de lebvensduur verlengd dan wel verkort.

bijv. het opstarten van de tv vanuit uit uit vergt meer van je hardware omdat je condensatoren etc opnieuw geladen en ontlanden wroden en er zo spanningspieken ofv dalen kunne nontstaan.

opstarten vanuit standby beteken meestal dat alles al voortdurend voorgegloeid word en het makkelijker opstart, maar dat langdurige spanning over de onderdelen kan leiden tot beschadiging..

Tja ik denk dat je toch vergrijpen moet aan google of altavista of ff bij een electrohop naar binnen hoppen....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Een beetje offtopic, maar ik ben eigenlijk benieuwd naar de motivatie achter de vraag! Waarom wil je het weten? Bij veel vragen snap ik dat men dingen wil weten om het weten, maar in dit geval niet echt ;)

Het lijkt me namelijk op het eerste ononderbouwde gezicht geen moer uitmaken of je TV nu 19 of 20 jaar meegaat, als je hem toch na hooguit 10 jaar de deur uitdoet.

Maar misschien ben je geïnteresseerd in de elektrotechnische achtergrond, en dan is het vast interessant om te weten :)

Verwijderd

De Tv van m'n schoonmoeder is kapot gegaan omdat er een 's nachts een piekje was ivm onweer. De controller van de Playstation is kapot gegaan in diezelfde nacht bij iemand anders, de videorecorder overleed bij weer iemand anders en de DVD speler van m'n moeder was ook niet meer fris.
NB: stonden bij al die personen in standby, dus niet volledig uit...

Kortom: zet gewoon uit als je het niet gebruikt ;)
bijv. het opstarten van de tv vanuit uit uit vergt meer van je hardware omdat je condensatoren etc opnieuw geladen en ontlanden wroden en er zo spanningspieken ofv dalen kunne nontstaan.
Daarvoor zit er ook een NTC in die ervoor zorgt dat de spanning langzaam hoger wordt ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2004 18:20 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
Rey Nemaattori schreef op 10 september 2004 @ 10:43:
opstarten vanuit standby beteken meestal dat alles al voortdurend voorgegloeid word en het makkelijker opstart, maar dat langdurige spanning over de onderdelen kan leiden tot beschadiging..
Ik denk dat dat wel meevalt. Je moet er niet vanuit gaan dat alle onderdelen continu onder spanning staan bij een standby. Er zitten meerdere losse cicruits in TV's, en maar een klein gedeelte blijft onder spanning staan op standby.

Ik denk ook dat het qua levensduur niet echt veel uitmaakt. De onderdelen die het vaakst kapot gaan krijgen ook alleen spanning als de tv echt aanstaat. (hoogspannings gedeelte bijvoorbeeld).

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

In een apparaat in standby heerst een iets warmer klimaat dan daarbuiten.
Het hangt een beetje van de constructie van het apparaat af maar schakelaars en contacten zullen minder snel corroderen. Als je door die contacten een klein stroompje zou laten lopen zou die kans nog lager zijn.
Aan de andere kant drogen elco´s weer sneller uit in een warme omgeving.
Ik heb hier een HP computer monitor die in standby de hoogspanning op de buis houdt. Als ik die monitor zeg 5 of 6 jaar standby zou laten staan zou hij zeker overlijden als gevolg van het gas dat uit de kathode ontsnapt omdat de gloeidraad uitstaat. verder trekt het elektrostatisch veld rond de buis stof aan dat bij inschakelen de warmte afgifte van de buis en andere componenten vermindert.

Het hangt dus allemaal van de situatie en het soort beeldscherm af.
Verder vind ik de vraag best leuk, alleen niet vanuit een praktisch oogpunt.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Als we brandgevaar etc buiten beschouwing laten, denk ik dat altijd aan het beste is ivm warmte schommelingen die wat meer vragen van de componenten. De versimpelde uitleg is neem 2 gloeilampen, laat er 1 permantent aan staan en bij de ander ga je met een bak koffie staan: aan,uit,aan,uit. Een component zal ook veel sneller stuk gaan bij aan/uit situatie dan midden in de gewenste operatie.

Verwijderd

bij de ander ga je met een bak koffie staan: aan,uit,aan,uit.
Alleen heb je dan netto misschien een miljoen keer geschakeld wat vaker is dan een TV aan/uit gaat ;)

Daarnaast verhoog je met het aan laten staan je risico's (brand, onweer, overspanning), slijtage (warmte, uitdroging, duurbelasting), storingen (emi / rfi) en stofophoping (door langdurige statische lading).

Een TV die 24/7 aan staat gaat nu eenmaal korter mee dan een TV die 4 uur per dag bekeken wordt, vraag maar eens aan een TVmonteur/servicecenter of een café, ziekenhuis, buurthuis of andere openbare instelling waarbij TV's de hele dag aan staan. ;)

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

caipirinha schreef op 10 september 2004 @ 19:27:
In een apparaat in standby heerst een iets warmer klimaat dan daarbuiten.
Het hangt een beetje van de constructie van het apparaat af maar schakelaars en contacten zullen minder snel corroderen. Als je door die contacten een klein stroompje zou laten lopen zou die kans nog lager zijn.
Aan de andere kant drogen elco´s weer sneller uit in een warme omgeving.
Ik heb hier een HP computer monitor die in standby de hoogspanning op de buis houdt. Als ik die monitor zeg 5 of 6 jaar standby zou laten staan zou hij zeker overlijden als gevolg van het gas dat uit de kathode ontsnapt omdat de gloeidraad uitstaat. verder trekt het elektrostatisch veld rond de buis stof aan dat bij inschakelen de warmte afgifte van de buis en andere componenten vermindert.

Het hangt dus allemaal van de situatie en het soort beeldscherm af.
Verder vind ik de vraag best leuk, alleen niet vanuit een praktisch oogpunt.
Als de contacten warmer zijn zullen ze juist _sneller_ corroderen, omdat hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de reactie, vuistregel: per 10C verloopt een chemische reactie dubbel zo snel.

Wet evt waar kan zijn (weet ik verder niet zo veel van) is dat als ergens stroom doorheenloopt dat het minder snel corrodeerd.

Persoonlijk denk ik niet dat het uitmaakt, in de zin van dat je een tv meestal niet helemaal uitleeft, maar vervangt voordat hij echt stuk gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door nhimf op 13-09-2004 14:31 ]

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

Bij Standby is niet alleen dat lampje rood, maar staat er ook een spanning op de beeldbuis, zodat het minder piekstroom kost om beeld te krijgen als je hem dan op 'on' zet. Als hij helemaal uit is heb je meer stroom nodig

Economisch gezien hangt het af van hoelang de tijd is tussen wel of niet aan, na een bepaalde periode zal het goedkoper zijn om hem helemaal uit te schakelen (omslagpunt)

Qua levensduur geldt het zelfde verhaal

met papier mache kun je alles maken!!

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

nhimf schreef op 13 september 2004 @ 14:24:[...]
Als de contacten warmer zijn zullen ze juist _sneller_ corroderen, omdat hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de reactie, vuistregel: per 10C verloopt een chemische reactie dubbel zo snel.
Ik ga er van uit dat er door de hogere temperatuur minder neerslag op de contacten plaatsvindt zoals water waar ook weer allerlei corrosieve troep inzit.

Uit reference data for radio engineers hst 49-8: "Under tropical and marine conditions, corrosive influences are greatly aggravated by prevaling higher relative humidity and temperature cycling causing alternate condensation"

Je hebt wel gelijk dat onder gelijke omstandigheden een hogere temperatuur de boel sneller laat corroderen, ik dacht zelf meer aan de secundaire effecten van de temperatuurverhoging.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Verwijderd

Topicstarter
eamelink schreef op 10 september 2004 @ 18:13:
Een beetje offtopic, maar ik ben eigenlijk benieuwd naar de motivatie achter de vraag! Waarom wil je het weten? Bij veel vragen snap ik dat men dingen wil weten om het weten, maar in dit geval niet echt ;)

Het lijkt me namelijk op het eerste ononderbouwde gezicht geen moer uitmaken of je TV nu 19 of 20 jaar meegaat, als je hem toch na hooguit 10 jaar de deur uitdoet.

Maar misschien ben je geïnteresseerd in de elektrotechnische achtergrond, en dan is het vast interessant om te weten :)
Als je tv al 20 jaar meegaat....
De vraagstelling is gebaseerd op iets wat ik te horen kreeg (standby beter) omdat mijn tv nu na 1 jaar al langzaam een puntje gaat geven bij het uitschakelen (ik altijd volledig uit). Maar ik begrijp al dat het, al met al, weinig tot niets uitmaakt en uit meerdere oogpunten beter toch gewoon uit te zetten als je hem lang niet gebruikt.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:12
Servowire schreef op 13 september 2004 @ 14:35:
Bij Standby is niet alleen dat lampje rood, maar staat er ook een spanning op de beeldbuis, zodat het minder piekstroom kost om beeld te krijgen als je hem dan op 'on' zet. Als hij helemaal uit is heb je meer stroom nodig

Economisch gezien hangt het af van hoelang de tijd is tussen wel of niet aan, na een bepaalde periode zal het goedkoper zijn om hem helemaal uit te schakelen (omslagpunt)

Qua levensduur geldt het zelfde verhaal
Ligt toch echt aan je tv. Hier hebben we een philips breedbeeld tv, die verbruikt in standby maar 5*10^-4 Watt, oftewel niet veel. Het enigste wat aan blijft is een ledje en de IR-ontvanger.
Ik denk zelf dat de hedendaagse tv's als het ware gewoon het grootste gedeelte uitschakelen. Dus dat het niet veel uitmaakt, of jij wilt helemala naar je tv lopen :).

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
en bij de ander ga je met een bak koffie staan: aan,uit,aan,uit.
Hmmm... Volgens mij gaan lampen toch 50x per seconde aan/uit i.v.m. de 50Hz wisselspanning die erop staat?!?! ;)

Je kan alle apparaten beter echt uitzetten (behalve videorecorder, anders moet je elke keer te klok weer opnieuw instellen). Ik moet bijna elk jaar weerstanden van het voedingsgedeelte van mijn schotelontvanger vervangen omdat deze helemaal zwartgeblakerd/doorgebrand zijn... dit zijn altijd dezelfde 2 (100k/5W) omdat deze de electronica voorzien van de nodige spanning om te kunnen detecteren dat je'm met de afstandsbediening probeert aan te zetten... Deze 2 weerstanden zitten achter de Graetzbrug/afvlak Elco's en staan dus constant onder 300V spanning...

TV e.d. zet ik ook elke avond met de hoofdschakelaar uit... De meeste woningsbrandjes onstaan door apparatuur die op standby staan...

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Pagina: 1