Radeon 9700 ineens te warm?

Pagina: 1
Acties:

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
Ik heb al ongeveer anderhalf jaar een Club3D radeon 9700 in mijn pc zitten. In het begin keurig op fabrieksnelheden laten draaien, later na een bios-flash wat hogere snelheden en dat ging ook nog allemaal zonder problemen. Nooit vastlopers of artifacts.

Nu heb ik sinds een tijdje heel vaak dat mijn complete pc crasht na een tijdje gamen, ik weet zeker dat dit door de videokaart komt, want die driver loopt steeds in de soep. Ik heb de kaart weer teruggeflasht naar origineel, niet meer overclocked dus, nieuwe Windows install, alle nieuwere drivers geprobeerd (nu dus 4.8), maar het helpt niks.
Ik heb ook in de bios meerdere settings geprobeerd waaronder fastwrites uit, AGP voltage veranderd, vga-bios caching uitgezet.

Ik heb zelf het idee dat hij vastloopt wanneer hij te warm wordt, de eerste keer na een koude start houdt hij het wel tien minuten uit ofzo, maar dan na herstarten steeds maar heel kort. Het gpu-koelblok voelt erg heet aan dan, je brandt bijna je vingers en dat metalen plaatje is echt gruwelijk heet (maar daar heb ik inmiddels een flink koelblok op geplakt).

Iemand een idee hoe dit kan optreden terwijl het altijd goed gegaan is? Zou mijn gpu toch verziekt zijn door een tijdje met de core op 340 ipv 270(oid) gedraaid te hebben?

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 17:40

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

dat lijkt me niet geheel onlogisch.. het is een grote stap en als je geen koelings aanpassingen maakt dan clock je je core stuk

Bedankt alvast

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
hmmm ok, maar krijg j dan niet eerst artifacts te zien voordat hij echt beschadigd raakt?

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb precies dezelfde kaart en met de originele koeler kon ik voor benchmarks even op 340Mhz draaien. Niet te lang, dan werd ie te warm en crashte ie. Vreemd dat ie dat bij jou wel uithield met gamen?
Anyway, koop voor €20 euro zo'n Zalman ZM80-HP koeler. Dat is echt een wereld van verschil vergeleken met de stock koeler, zelfs al gebruik je niet de addon fan.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ja maar ik zou het zonde van mijn geld vinden als ik die erop zet en hij blijkt nog steeds niet te werken. Ik heb gisteravond nog even een 80mm fan op de core laten blazen, maar dat scheelde niet echt, hij liep nog steeds vast.
Kan die Zalman ook op de nieuwere ATI en Nvidia kaarten? Als ik dan een nieuwe koop, kan ik hem daarvoor misschien nog gebruiken dan.

Verwijderd

Ik zie dat het mobo agp8x ondersteund, mijn mobo wil niet stabiel draaien op 8x (epox 8k9a), en telkens als ik nieuwe drivers installeer van mijn videokaart, is ATi wel zo attent om agp op 8x te zetten! (Daar kwam ik op een harde manier achter toen de videokaart het signaal weer eens verloor) :(.

Het zou kunnen zijn dat dat bij jou ook het geval is, dat je agp van 4x naar 8x is gezet zonder je medeweten (aanneemend dat je spekjes nogsteeds hetzelfde smaken zijn als op de pagina). Nu weet ik niet of het mobo normaalgesproken (stabiel) op agp8x heeft gedraaid, maar mijn ervaring met agp8x is een slechte en de ervaring dat ATi zomaar agp op 8x zet na het installeren van nieuwe drivers was ook enigszins tegenvallend.

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ik zal het proberen, maar hij heeft gedurende een jaar gewoon gewerkt op 8x met fastwrites ook aan.

edit:
Laat maar, het ligt niet aan de kaart. Nieuwe kaart erin geeft dezelfde problemen

[ Voor 34% gewijzigd door TheLemon op 19-11-2004 13:28 ]

Pagina: 1