Toon posts:

ASUS P4C 800E de Luxe en meerdere harddisks zonder RAID

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweaker,

Ik ben net lid geworden en ik wil de oprichters van deze site complimenteren.

Binnen enkele weken stap ik over op Tweakdsl en voor ik Tweakdsl ga aansluiten op mijn computer wil ik deze opnieuw gaan installeren om gewoon met een schone lei te gaan starten zonder hinderlijke ingeslopen foutjes.

Mijn computer bestaat uit:

Moederbord Asus P4C 800 E de luxe
Diskette station
DVD lezer
CD Brander
CD/DVD brander
Harddisk IDE 1 Windows
Harddisk IDE 2 Data
Harddisk IDE 3 Video

Ik wil dus werken met meerdere harddisks maar niet gebruiken van enige RAID instellingen. Het moet mogelijk zijn, maar in de gebruiksaanwijzing staat er niks over. Momenteel heb ik een PCI IDE kaart, maar dit slot heb ik nodig.

Ik heb een aantal vragen hoe ik het e.e.a moet opzetten om meerdere harddiks te hebben op mijn moederbord zonder in een RAID configuratie te werken.

1) wat zijn de bios settings van het moederbord
2) moet ik een driver installeren die op de cd staan (welke?)
3) wanneer moet ik een driver installeren (bv F6 tijdens windows installatie)
4) waar moet ik een driver installeren
5) moeten alle harddisks zijn aangesloten

Het kan zijn dat ik vergeten ben een vraag te stellen, maar het komt er in feite op neer hoe krijg ik meerdere IDE en/of SATA harddisks op mijn moederbord zonder in een RAID configuratie te werken.

Bedankt voor de oplosssing
Hans

Verwijderd

Moet naar OM. Waarom wil je geen raid?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
In het BIOS, bij Adv. Chipset Features staat een instelling dat de controller als RAID fungeert. Deze kan je simpelweg op IDE zetten en klaar ben je. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Voutloos op 09-09-2004 23:17 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 23:10:
Moet naar OM. Waarom wil je geen raid?
De data die ik opsla wil ik van kunnen zeggen dat hoort op die en die harddisk thuis zonder dat er een backup, mirror, striping of weet ik veel wat wordt gemaakt.
Kan zijn dat RAID veel handiger is, maar er staan al data op de harddisks en wat gebeurd er als ik een harddisk vervang of een extra harddisk neem. Wanneer het een extra harddisk is zal het een sata schijf zijn omdat alle IDE sloten vol zitten.

By the way wat is OM?

Ik dacht MoBo de afkorting van MotherBord was.

Hans

Verwijderd

Voutloos schreef op 09 september 2004 @ 23:16:
In het BIOS, bij Adv. Chipset Features staat een instelling dat de controller als RAID fungeert. Deze kan je simpelweg op IDE zetten en klaar ben je. :)
2x IDE; op elke IDE aansluiting kunnen 2 apparaten.
Dus maximaal 4 apparaten op dat moederbord ;)
DVD lezer
CD Brander
CD/DVD brander
Harddisk IDE 1 Windows
Harddisk IDE 2 Data
Harddisk IDE 3 Video

Je kan wel meerdere schijven eraan hangen maar dan in RAID volgens mij alleen of een pci kaartej met IDE :)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
mssl, kijk aub eerst naar het moederbord voordat je me verbeteren wil. :> Deze heeft naast de gebruikelijke 2 UDMA100 IDE poorten ook nog 1 UDMA 133 poortje middels een Promise Controller.

BIOS > Adv. > Onboard Promise Controller [enabled] > Operating Mode [RAID|IDE].

[ Voor 24% gewijzigd door Voutloos op 09-09-2004 23:23 ]

{signature}

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit hoort in Opslagmedia & I/O Controllers, OM dus :)

En deze vraag staat gewoon beantwoord in de RAID FAQ die je via de FAQ aldaar kunt vinden: OM FAQ / Beleid. Het is dat je dit abusievelijk als een mobo-probleem refereert en de handleiding reeds hebt doorgenomen, maar het is hier op GoT wel de bedoeling dat je vooronderzoek pleegt eer je een topic opent door o.a. de FAQ van het probleem-gerelateerde subforum te doornemen :) Dus in het vervolg eerst goed kijken om wat voor een probleem het gaat (zie trouwens ook het Welkomst-gedeelte van de FAQ alhier, PMG FAQ) en vervolgens gericht in het juiste subforum rondkijken ;)

Wat betreft de driver-vragen: gewoon goed op je mobo-CD kijken (volgens mij staat het weldegelijk in de handleiding) en inderdaad opgeven wanneer Windows erom vraagt. Alles wijst vanzichzelf uit :)

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 10-09-2004 06:42 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.