HD onmogelijk te partitioneren

Pagina: 1
Acties:

• Amstel76
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-08 15:47
Ik heb hier een pc ter reparatie staan met een hd die ik niet krijg gepartitioneert. Het is een maxtor van 80 gig, ik zal hieronder even uitleggen wat ik al geprobeerd heb.

Het begon ermee dat ik de xp setup niet kon uitvoeren omdat volgens de setup de hd was beschadigd. Hierop heb ik powermax van Maxtor gedowload is de hd volledig laten scannen, op alle tests gaf hij passed. Vervolgens heb ik een low level format uitgevoerd en dat mocht ook niet baten. Mijn eerste conclusie was dus een defecte hd.

De schijf was amper een maand oud dus deze is omgeruild in de winkel. Vanaf toen begon hetzelfde verhaaltje weer opnieuw. Als allereerste (met een nieuwe hd) denk ik ik partitioneer de schijf gewoon in de xp setup. Daar begint de ellende dus al, hij geeft keurig de ongepartitioneerde ruimte weer en zegt druk "c" om een partitie te maken in de ongepartitioneerde ruimte. Vervolgens kan je de grote van de partitie instellen en dan op enter drukken om de partitie te maken. Op dat moment gebeurt er dus helemaal niets, hij gaat terug naar het begin scherm en geeft weer keurig alle ongepartitioneerde ruimte weer.

Vervolgens ga ik met fdisk in de weer, ik maak keurig een primaire partitie aan en reboot om te formateren en daarna blijkt dat de net aangemaakte en geactiveerde partitie spoorloos is verdwenen. Hoe groot ik de partitie maak maakt ook niet uit.

Vervolgens heb ik de hd in mijn eigen pc gehangen en in xp een primaire partie aangemaakt en geformateert, dat ging allemaal prima. Daarna bouw ik de hd weer in in de oorspronkelijke pc en boot de xp setup van cd. Deze ziet de ntfs partite en begint aan de setup om vervolgens een tijdje later te stoppen om te zeggen dat de schijf beschadigd is. Daarna start ik de setup weer en blijkt de partitie alweer verdwenen.

Hiernaast heb ik nog wat met de geheugen bankjes gespeelt, beide ide controllers geprobeert en de ide kabels vervangen.

Wie heeft er nog meer ideeën?

Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Wat gebeurt er als je een andere HD (van een ander type) in die PC hangt?

|| Unprompted (AI-blog) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Amstel76
pven schreef op 09 september 2004 @ 23:05:
Wat gebeurt er als je een andere HD (van een ander type) in die PC hangt?
Moet je die wel voor handen hebben ;)

Maar wat ik vergeet te vertellen is dat de eerste hd gewerkt heeft en ik daar eerder een partitie op aangemaakt heb, deze is er namelijk een maandje geleden ook nieuw in gekomen. Alleen wat er dus in de tussentijd met het systeem is gebeurt weet ik niet. Maar het type hd heeft dus eerder gewerkt in dit systeem.

Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...

Verwijderd

bios ide staat op auto detect?
Zo ja dan is dat goed maar check wel even cilinders en heads en sectoren of het overeen komt met de drive, zo nee probeer het auto te zetten.
Misschien dat het helpt als je fdisk /mbr doet, master bootrecord weer even goed zetten, dit kan het ook zijn, zoniet probeer dan eens met maxblast of echt een format, dus write 0's to the drive (lowlevel).

• Amstel76
Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 23:11:
bios ide staat op auto detect?
Zo ja dan is dat goed maar check wel even cilinders en heads en sectoren of het overeen komt met de drive, zo nee probeer het auto te zetten.
Misschien dat het helpt als je fdisk /mbr doet, master bootrecord weer even goed zetten, dit kan het ook zijn, zoniet probeer dan eens met maxblast of echt een format, dus write 0's to the drive (lowlevel).
Ik zal zo de settings in de bois even proberen. fdisk /mbr had ik ook al uitgevoerd en een low level format is ook al gebeurt ;)

• Force
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07-2023

Force

Kan iemand ff me neus afvegen?

Gebruik je wel een 80 aderige IDE kabel ?

Leven is als een pijpkaneel, iedereen zuigt eraan en krijgt zijn deel.

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-08 22:06

Xof

Probeer voor de gein es een andere controller.. Windows XP wil best installeren op een secondairy controller.. kijken wat die doet :)

• Amstel76
Force schreef op 09 september 2004 @ 23:17:
Gebruik je wel een 80 aderige IDE kabel ?
jups
Xof schreef op 09 september 2004 @ 23:20:
Probeer voor de gein es een andere controller.. Windows XP wil best installeren op een secondairy controller.. kijken wat die doet :)
Zoals onderaan in mijn openingspost staat heb ik dat al geprobeert ;)

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-08 22:06

Xof

Amstel76 schreef op 09 september 2004 @ 23:22:
[...]

jups

[...]

Zoals onderaan in mijn openingspost staat heb ik dat al geprobeert ;)
oops :+

Misschien dat de bios flashen een optie is? :)
En je zou ook eens kunnen proberen om de schijf te partioneren op dezelfde pc, maar dan met een andere tool, dus niet vanuit windows xp setup. Kijken of dat wel lukt.... (je kunt bijv. de ultimate bootdisk downloaden, heb je alle tooltjes bij de hand :D)

• Amstel76
Vooralsnog lijkt het flashen van de bios geholpen te hebben, toch vreemd dat precies dezelfde hd eerder prima gewerkt heeft.

Pagina: 1