[modificatie] Versterkers, ''low-budget'' tot ''high-end''

Pagina: 1
Acties:
  • 358 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Beste mensen,

Veel personen hebben nog een oude(re) stereoversterker, vaak wordt hier niet veel meer mee gedaan, omdat de meerkanaals-receiver zijn plaats heeft ingenomen. Er zijn natuurlijk ook personen die vaker muziek luisteren, die kiezen vaak gewoon voor een stereoversterker. In dit geval praten we dus enkel over stereoversterkers, ik bezit een drie jaar oude Pioneer A-209-R, deze wil ik graag zo ombouwen dat de versterker na de moddificatie een ringkerntravo bevat, pre-out's, en vergulde connectoren. Maar hoe gek het ook klinkt: gaan er ook nog onderdelen áf! Zo wil ik de bass en treble regeling volledig ontkoppelen van de versterker, dit om overbodige weerstand in het circuit te vermijden, waar weerstand is; is namelijk ook verlies, en dat wil niemand ;) .

Ook wil ik de versterker voorzien van een (extra) grote heatsink, ik heb een volledig koper blok over die ooit op een P3 gemonteerd zat. Het lijkt allemaal een beetje overbidig, je zal het verschil ook misschien niet zomaar merken, maar het gaat om de fun, en het wordt er immers ook niet slechter op :) .

Heeft iemand misschien goede suggesties voordat ik naar de winkel ga? Ik snap nog niet helemaal hoe ik de ringkerntravo plaats, hoeveel VA deze moet zijn, en bij hoeveel volt. Ook denk ik dat ik voor de pre-out's beter mijn koptelefoonuitgang kan gebruiken in plaats van de volume regelaar.

Zodra het modden begonnen is: post ik foto's van het project! B)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou zeggen, begin eerst eens de orginele voeding door te meten! Misschien kun je de voedings elko's ook vervangen door een groter model.

Persoonlijk ben ik van mening, dat als je een nieuwe voeding maakt, en enkele dingen aanpast, voor een beetje meer geld ook meteen een compleet nieuwe amp zou kunnen maken (gainclone ofzo) :) . Het meest bepalende voor de kwaliteit is toch de amp zelf. Maarja, het ging om de fun en je kunt er nog wat van leren ;)

Verder moet je even duidelijk gaan kijken hoe je het bass/treble gedeelte eruit kunt slopen.

3 jaar oud is niet veel hoor! Ik zag laatst een amp uit 1983 aangeboden staan voor 350 euro (Accuphase). Echt top ding voor die tijd, en nu zeker nog steeds :)

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 09-09-2004 22:17 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Barry|IA
De elko's zou ik inderdaad wel aan moeten passen als ik een groter voedingsvermogen wil behalen. Ik weet dat ik ook een complete versterker kan bouwen voor het geld, maar deze versterker hoort gewoon bij de rest van mijn audioset (tuner, cd-speler).

De bass en treble regelaars lijken mij gewoon 3-polige potmeters(?), die zou ik er dan gewoon af kunnen knippen, en de draadjes aan elkaar knopen(?). Ik heb €200 te besteden aan de moddificatie van de versterker, ik weet dat het overdreven veel geld is om een ''oude'' versterker op te knappen, maar eerlijk gezegt heeft de amp ook een beetje emotionele waarde. Dit omdat het mijn allereerste versterker is, en omdat ik er bijna een jaar voor heb moeten sparen, al die goed geslaagde feestjes die ik samen met mijn Pioneer meegemaakt heb: geeft je toch een hoop vertrouwen in het apparaat! B)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:33

Indoubt

Always be indoubt until sure

Wil je nu alleen:
- een andere trafo
- gouden RCA's
- een extra stukje heatsink
- de toonregeling bypassen

En wat hoop je dan bereikt te hebben?

Toonregeling bypassen kan zinvol zijn, afhankelijk van de kwaliteit van de huidge toonregeling bestaat de mogelijkheid dat je dat kunt horen en mogelijk is het inderdaad een verbetering.

Andere trafo kan wel zinvol zijn maar alleen als de rest van het voedingscircuit ook onder de loep wordt genomen. Waarschijnlijk moeten er tevens andere gelijkrichters (of nog beter losse diodes) in en andere afvlakkingscondensatoren.

Ik kan geen verschil horen tussen vergulde RCA en gewone RCA connectoren, als ik vergulde neem dan is dat omdat die meestal wat nauwkeuriger en wat degelijker zijn gefabriceerd.

Extra heatsink heeft waarschijnlijk geen zin, tenzij de huidige te krap is bemeten. Er betaat de mogelijkheid dat je eventuele trillingsgevoeligheid verbeterd en dat zou mogelijk uit kunnen maken maar het is voorlopig een gok.

Het is zeker zo dat veel voedingen zijn ondergedimensioneerd en dat een goede voeding een versterker maakt en dat een slechte voeding een versterker breekt. Een dure voeding op een slechte versterker helpt waarschijnlijk weinig.

Maar ja, je kunt er altijd nog een LM3875 chip (gainclone) instoppen, die doen het best heel behoorlijk

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Barry|IA schreef op 09 september 2004 @ 22:09:
In dit geval praten we dus enkel over stereoversterkers, ik bezit een drie jaar oude Pioneer A-209-R, deze wil ik graag zo ombouwen dat de versterker na de moddificatie een ringkerntravo bevat, pre-out's, en vergulde connectoren.
Ik zou het niet doen. Een ringkerntrafo is niet perse beter dan een gewone trafo. Voordeel is voornamelijk lager gewicht bij gelijk vermogen, en minder inbouwhoogte, wat in een bestaande kast dus geen voordeel is. Nadeel is een veel grotere piekstroom bij inschakelen, waardoor je tragere en zwaardere zekeringen moet gebruiken. Mechanische bevestiging in de bestaande versterker behuizing zou wel eens lastig kunnen zijn.

Pre-outs maken kan natuurlijk wel. Je hebt dan wel het schema nodig van de versterker om te bepalen waar je de pre-out kunt aansluiten.
Maar hoe gek het ook klinkt: gaan er ook nog onderdelen áf! Zo wil ik de bass en treble regeling volledig ontkoppelen van de versterker, dit om overbodige weerstand in het circuit te vermijden, waar weerstand is; is namelijk ook verlies, en dat wil niemand ;)
Als je zo redeneert zou je ook de volumeregelaar eruit moeten halen, die geeft ook verlies. Waarmee ik maar wil zeggen dat verlies erg nuttig kan zijn.
Ook wil ik de versterker voorzien van een (extra) grote heatsink, ik heb een volledig koper blok over die ooit op een P3 gemonteerd zat. Het lijkt allemaal een beetje overbidig, je zal het verschil ook misschien niet zomaar merken, maar het gaat om de fun, en het wordt er immers ook niet slechter op :)
Als je het vermogen van de versterker gelijk houdt, heeft het geen zin om grotere heatsinks te monteren. Het vermogen verhogen kan door een zwaardere trafo met hogere uitgangsspanning te gebruiken, maar vermoedelijk zijn de eindversterker en/of de eindtransistoren daarop niet berekend. Is dus een risico mbt de betrouwbaarheid.

• Barry|IA
Het probleem is dat ik totaal niet weet waar ik mijn amp mee kan vergelijken :X , ik weet wel dat het zonder loudness/bass/treble/balance-regelingen theoretisch beter zou moeten klinken, dan zet ik er een volledig nieuw voedingscircuit in met passende componenten.

Ik wil de heatsink vergroten omdat ik het apparaat té warm vindt worden als deze een langere tijd staat te spelen, ook staan de rest van mijn audio spullen er gewoon bovenop.

Pre-out's wil ik simpelweg om mijn sub aan te sturen, daar ben ik beter over te spreken dan over de ''high-level'' aansluitmigelijkheid.

En de goude RCA's zijn gewoon voor de look :Y) .

Edit:
Als je zo redeneert zou je ook de volumeregelaar eruit moeten halen, die geeft ook verlies. Waarmee ik maar wil zeggen dat verlies erg nuttig kan zijn.
Ik luister altijd zonder tooncorrectie, dus die (voor mij) overbodige toeters en bellen mogen weg, de volume knop wil ik wel graag houden :P .

Ik snap je conclussie wel hoor, maar in dit geval is de weerstand niet nuttig te gebruiken, dus mag het weg.

[ Voor 28% gewijzigd door Barry|IA op 09-09-2004 22:50 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:29
Je versterker heeft een emotionele waarde voor jou, en dan ga je het ding helemaal slopen? Snap ik niet.

De "mods" die je voorstelt gaan trouwens nul komma niks effect hebben... het enige waar eventueel nog wat voor te zeggen valt, is het bypassen van de toonregeling... maar daardoor wordt een middelmatige versterker écht niet ineens een goede. Het enige dat met een toonregeling kan misgaan, is dat je wat extra ruis hebt, of dat de middenstand van de regelaars niet helemaal neutraal is.

Modden aan de voeding, en een grotere heatsink plaatsen, is al even zinloos. Als je clipgrens 1dB hoger komt te liggen, mag je van een groot succes spreken... andere verbeteringen aan de eigenschappen moet je hier niet verwachten.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:51

voodooless

Sound is no voodoo!

BTW, de toonregelingsmod zoals jij die voorsteld haalt niets uit. Als je de pot vervangt door een statische weerstang hou je nog steeds de regeling, met als enigste verschil dat ie niets meer doet. Je zult die dan in zin geheel weg moeten haden.

Voor de rest moet ik me bij de rest aansluiten. Wil je voor de fun 200 euro uitgeven, ga je gang. Wil je er echt ook nog flink wat extra kwaliteit uithalen, spaar dan liever de 200 euro een maak een mooie gainclone ofzo.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Bij veel amps kun je met de source direct de toonregeling bypassen, met mijn Pioneer A504 ook (is ook mijn eerste HiFi versterker), hoor geen verschil. Ik heb trouwens ook pre outs erop gemod, gewoon in het kader van boem is ho. En boem kreeg ik, want ik heb 1 nul leiding gesloopt kwam ik achter door sluiting te maken (dat gebeurt vrij snel). Gelukkig heb je er maar 1 nodig en doet ie het nog steeds. Maar het werkt voor geen meter. Ik wilde ze ook gebruiken om mijn sub mee aan te sturen, maar het klonk heel raar met de sub aan de pre outs (ook al deed ik hem parrallel). Dus nu zijn de pre outs en main ins gewoon met elkaar verbonden.
Mijn Pioneer A504, die echt al bizar veel uren mij van muziek heeft voorzien (al een paar jaar lang als amp voor mijn pc speakers, B&W DM602's), begint toch redelijk af te takelen. Soms valt 1 kanaal uit en hij ruist heel veel.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-07 13:27
prachtig idee. Beetje jammer dat een pioneer 209 (net als mijn 449) gebaseerd is op power-opamps. Het is geen discreet opgebouwde versterker.
Er valt dus met een betere voeding en het bypassen van de toonregeling practisch niets te winnen.

Het is een leuk projectje om te doen, maar doe het niet voor de winst in geluidskwaliteit. Dan kan je beter het geld uitgeven aan een andere 2dehands versterker.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Ik heb hier de A109 staan, het NOG kleinere broertje ;) en die heeft een knop om de toonregeling over te slaan ("Direct"). Ik neem aan dat de jouwe dat ook heeft :)

Verwijderd

Je zei ook dat het uiterlijk van je pioneer bij de rest van je set past, dus waarom niet alleen de 'inhoud' van een "high end DIY amp" in de behuizing van je pioneer bouwen? :*)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2004 15:19 ]

• oenboek
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-07 02:38

oenboek

Serendipity

Je kan best eerst de schemas van je versterker opzoeken. De winkel waar je hem gekocht hebt moet je die kunnen geven, uiteraard kan je op internet met wat geluk ook iets versieren.
Dan zoek je de delen op: ingangskeuze, toonregeling, eindversterker, voeding...
Om de toonregeling te bypassen moet je wschl een deel van een print overbruggen. Minstens het schema voor nodig.
De voeding zou ik laten, eventueel de elcos vervangen door betere kwaliteit (JJ of Black-gates) of tenminste kleine C parallel zetten.
Verder de koppelcondensatoren vervangen door superkwaliteit.
Volumepotmeter door Panasonic of door stappenschakelaar.
Zoek eens rond op internet, er zijn massas en massas DIY-sites rond versterkers en upgrades.
Succes

One Buck Music keeps the vibes

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Razorfist schreef op 10 september 2004 @ 01:03:
Ik heb hier de A109 staan, het NOG kleinere broertje ;) en die heeft een knop om de toonregeling over te slaan ("Direct"). Ik neem aan dat de jouwe dat ook heeft :)
De A-209R heeft ook een Direct knop voor bypassen van toonregeling en loudness, dus het verwijderen van de toonregeling valt in de categorie zinloos geweld.

• Barry|IA
Ok, dat is dan mooi! Nu alleen nog een nieuw voedingsgedeelte, en een goede manier vinden voor een kwalitatieve pre-out. Wat is er mis met de koptelefoonuitgang? Deze wordt bij discmans bijna altijd als line-out gebruikt :? .

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:29
De koptelefoonuitgang is via een verzwakker verbonden met de luidsprekeruitgang. Als je je sub high-level aansluit, vindt de verzwakking van het luidsprekersignaal in de subamp zelf plaats, anders vindt de verzwakking in je versterker plaats. Nutteloos dus, want de eindtrap zit er nog altijd tussen... Je zou kunnen proberen het pre-out signaal na de volumeregelaar af te tappen, maar dan moet er nog een buffer tussen.

Laat je verder niet te wild maken door allerlei exotische condensatoren. Tis een beetje als met kabels... je hebt mensen die een wereld van verschil horen, je hebt er die helemaal niks van verschil horen, en je hebt er die technisch onderbouwen dat het verschil zo goed als nihil is...

Verwijderd

De elco's en weerstanden vervangen door elco's van een hogere kwaliteit zal het meest effectief zijn. De voedingselco's vervangen door een een hogere kwaliteit en dan meerdere parallel(opgeteld wel de oude waarde) is ook aan te raden.

Verwijderd

Ik zou er geen geld in steken en eerder de kast helemaal leeg maken en er een nieuwe zelfbouwversterker instoppen (als het om de looks gaat). Het blijft natuurlijk nog steeds een cheape eindtrap. Een zwaardere voeding zal er voor zorgen dat het geheel stabieler blijft, echter of het geluid ook kwalitatief beter wordt door andere aansluitingen en een ander merk elco's is toch m.i. te veel gevraagd. De schakeling is de belangrijskte factor hier en als deze al matig is ....
Pagina: 1