Toon posts:

subamp > sub = zoem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eindelijk de hier welkbekende XXL sub-amp binnengekregen.
Voor dat ik aan de bouw van de behuizing begin wil ik hem eerst even testen.
Ik sloot hem aan door mijn fronts door te lussen en dan de subamp gewoon op de subwoofer. Als ik hem nu aanzet echter gaat de conus van de sub als een gek trillen en zoemen en komt er gelijk een brandlucht van de aansluitingen van de subspeaker af. Misschien doe ik iets heel doms ofzo, maar hij blijft het onder elke omstandigheid doen, ook al heb ik mijn fronts niet op de subamp aangesloten.
En ook als ik de + en - van de subamp naar de sub omwissel blijft hetzelfde zich herhalen.

Weet iemand wat het probleem kan zijn?

(de subwoofer zelf is 4 ohm)

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kortsluiting lijkt me erg waarschijnlijk. Heb je je bedrading wel goed zitten? Zo niet, is de amp misschien defect.

Verwijderd

Topicstarter
Net Barry Loef gesproken en waarschijnlijk is het idd de amp die stuk is :(

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
De gelijkrichters van de subamp zijn waarschijnlijk kapot, dit verklaart dat de woofer één enkele kant op wilt. De zoem is een hoge piekspanning wat de woofer niet verwerken kan, ik raad je aan de woofer ook niet meer op de subamp aan te sluiten!

Edit:

Wat een hoop klachten met die dingen zeg! :? Ik denk dat ik maar eens opzoek ga naar een beter ampje voor de ia :X .

[ Voor 21% gewijzigd door Barry|IA op 09-09-2004 21:27 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:31

Offtrack

Ondertitel

Dus als het ding zoemt, is hij kapot?
Die van mij zoemde ook vanaf het begin, soms erger dan anders.
Tis behoorlijk beroerd, maar ik dacht dat het zo hoorde.
niet dus?

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Hij bedoelt geen zoem, maar een 50Hz toon die harder is dan welk geluid dan ook

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

De amp mag echt niet zoemen. Die van mij bromde dus ook en ik heb hem gewoon omgeruild. De nieuwe bromde eerst een klein beetje en is nu muisstil. Zet de sub een paar keer met 70hz flink aan. Zo heb ik de nieuwe amp stil gekregen.
Pagina: 1