voorspellende waarde van dromen

Pagina: 1
Acties:
  • 380 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben 23 jaar. Vroeger, 15 jaar geleden ongeveer, had ik dromen die vaker terug kwamen.

Een van die dromen ging ongeveer zo:

Ik sprong of viel, dat weet ik niet meer, van een spoorbrug en belande in het kanaal daaronder. De spoorbrug was de zelfde als die in het dorp waar ik toen die tijd woonde. Ik verdronk in mijn droom, maar was niet bang. Ik liet me kalm naar de bodem zinken.

Vele jaren later ben ik zomers met vrienden van die zelfde brug gesprongen. Ik ben nooit verdronken overigens. ;) Ik ben er later over na gaan denken, en neem geen risico meer, ik spring niet meer.

Een andere droom die vaker terug kwam, en om deze droom gaat mijn vraag, ging als volgt:

De droom speelde zich af op een boederij, het weer was erg mooi. Op een grasveld of weiland voor de boederij speelde een blond vrolijk meisje. In mijn droom was ik verliefd op haar, ook al was zo ver weg dat ik haar niet herkennen kon. Ik wou bij haar zijn, maar kon niet dichter bij komen.

Over deze droom denk ik tegenwoordig vaak na. Ik ken namelijk een vrolijk blond meisje, en ik ben stapel gek op haar. Dit meisje komt van een boederij...

We kunnen wonderbaarlijk goed met elkaar opschieten.... maar net als in de droom kan ik niet dichter bij komen. Ze is niet alleen onbereikbaar op het gebied van de liefde, maar ook om haar diepere emoties heeft ze een schild gebouwd.

Wat heeft mijn droom te maken met het meisje waar ik gek op ben? Zijn ze een en de zelfde persoon? En zo ja waarom krijg ik een droom over een meisje die voor mij onberijkbaar is... en in mijn verdere leven geen rol van betekenis zal spelen?

Verwijderd

Dromen die vaker dan eens terugkwamen heb ik ook zo vaak gehad. Niets raars aan, en iets voorspellends hadden ze ook niet: Het was complete nonsens.
Zo zat ik in een van deze dromen bovenin de vogelkooi in Artis :+

Jou dromen lijken me iets realistischer van aard, maar alsnog stom toeval. Ik zou er weinig waarde aan hecten. Er liep niet zo lang geleden ook al een topic hierover, over een jongen die had gedroomd dat hij iemand zou tegenkomen die dag, die hij ook daadwerkelijk tegenkwam. Even zoeken.

edit:
Gevonden :) en weer een voorspellende droom..
Dit is misschien interessant voor je: Confusion in "en weer een voorspellende droom.."

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2004 20:32 ]

Verwijderd

Ik heb vroeger regelmatig voorspellende dromen gehad die zijn uitgekomen, daarna dromen die waarschuwde (vallen, slangen, enz) wat ook is uitgekomen. Momenteel kan ik mijn fdromen nauwelijks herinneren maar ook dat is niets nieuws.

NB: Ik ben niet gevallen of echt door slangen gebeten, maar dit zijn symbolische waarschuwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
vooral mijn heugddromen stond één thema centraal en dat bleef keer op keer terug komen als een soort mini-serie.... de dromen sloten ook min of meer op elkaar aan

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Eeeuh dromen hebben geen voorspellende waarde.
Maar je kunt je afvragen of je bepaalde dromen zodanig belangrijk acht.. dat je daar naar gaat handelen. Zodanig dat juist de droom wel of juist niet uitkomt.

Aan de andere kant ..Ken je deja vu's? Dit is een "truukje" van je hersenen.
Iets wat je hersenen denken te herkennen NADAT of TIJDENS de gebeurtenis zelf. En dan denk je dat je dit al eerder hebt meegemaakt (in je dromen of niet). Dat je dan van iets denkt dat je hebt meegemaakt, is niet meer dan chemische inbalans van je hersenen.
Makes sense?
Maakt dromen wel in een klap minder magisch.. sorry for that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet hoor henkleerssen
Ik heb vroeger en nu zelf soms ook nog voorspellende dromen gehad
het vreemde van die dromen zijn dat ik me pas kan herrinderen wat ik gedroomd heb op het moment dat ik in het moment zit wat ik gedroomd heb
maar meestal kan ik me dan herrinderen wat iemand dan gaat zeggen of wat er dan gaat gebeurden en meestal klopt dat wel
dus ik weet niet maar ik denk dat voorspellende dromen wel degelijk kunnen en
dat ze soms ook wel waarde kunnen hebben.
en misschien BartK81 wordt er met die droom van dat meisjte juist het tegenovergestelde bedoeld misschien juist om je aan te sporen om het wel te doen
net als in die droom met die brug klopt het einde ook niet helemaal
dus misschien is dit meisje wel voor je berijkbaar als je maar doorzet en het niet opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 11:13:
het vreemde van die dromen zijn dat ik me pas kan herrinderen wat ik gedroomd heb op het moment dat ik in het moment zit wat ik gedroomd heb
maar meestal kan ik me dan herrinderen wat iemand dan gaat zeggen of wat er dan gaat gebeurden en meestal klopt dat wel
en misschien BartK81 wordt er met die droom van dat meisjte juist het tegenovergestelde bedoeld misschien juist om je aan te sporen om het wel te doen
dus misschien is dit meisje wel voor je berijkbaar als je maar doorzet en het niet opgeeft.
Ok .. laten we aannemen dat dromen een voorspellende waarde hebben.. Hoe gaat dat dan? Mijn hersenen kunnen een kijkje nemen in de toekomst? Hoe dan volgens jou? Hoe werkt dat dan? Als je het weet.. heb je en passant het tijdreizen een stuk dichterbij gemaakt voor de wereld (want hee .. we kunnen in de toekomst kijken met voorspellende dromen
Ik wil best meegaan met een niet wetenschappelijke benadering.. maar dan moeten er ook argumenten komen hiervoor.
Nogmaals hersenen (en specifiek congnitieve gedachtengangen) zijn ook maar imperfecte dingen. Zo kun je wel eens het gevoel hebben dat een film voor de 2e keer voor je ogen wordt afgedraaid bij een bepaalde situatie (je denkt te weten wat een persoon gaat zeggen .. en soms is dat ook zo.. soms is een dialoog voorspelbaar). Bewust ("voorspellende dromen" die je al eerder denkt beleefd te hebben) en wat meer onbewust ("deja vu's")...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dromen ansich zijn voorspellend in die zin dat ze dienen om het verleden te verwerken en om mogelijkheden voor de toekomst af te wegen.

Jammer genoeg alleen voor de voorspellers onder ons zijn de hersenen nogal gekleurd door onze eigen ervaringen/angsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 13:21:
Dromen ansich zijn voorspellend in die zin dat ze dienen om het verleden te verwerken en om mogelijkheden voor de toekomst af te wegen.

Jammer genoeg alleen voor de voorspellers onder ons zijn de hersenen nogal gekleurd door onze eigen ervaringen/angsten.
precies..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
D'r worden hier wat rare uitspraken gedaan. Laat me beginnen met de aanname die door sommigen wordt gemaakt; dromen hebben geen voorspellende waarde. Vervolgens wordt naar die conclusie toegewerkt. Maar dat is niet eerlijk he! Laten we alsjeblieft beginnen bij de feiten, niet bij de conclusie.

De feiten zijn dat het natuurkundig gezien redelijk onmogelijk lijkt om vooruit in de tijd te kunnen kijken. Dit gaat in elk geval op voor objecten die zich aan de natuurwetten houden. Je zou kunnen beweren dat de menselijke geest, van een andere substantie dan materie, zich hier niet aan hoeft te houden. Laten we ook hier niet botweg aannamen dat de geest in het brein gezeteld is en niets meer is dan de materie van het brein zelf - alhoewel de wetenschap wel die kant op neigt. PSI onderzoek heeft rare dingen laten die de mens kan, zoals vormen van telepathie, voorspellende 'krachten' en remote viewing. Of men deze vondsten, en deze studies, echt kan vertrouwen weet ik niet. Feit is dat er onderzoeken zijn die zeggen te bewijzen dat de geest meer kan dan fysiek gezien mogelijk is. Ik zou het dus wel erg kort door de bocht vinden om gewoon te zeggen dat het niet kan.

Een tweede gegeven is meer persoonlijk. Ik houd al meer dan drie jaar een uitgebreide weblog bij, en regelmatig schrijf ik daarin over dromen die ik heb gehad. Tot op heden heb ik twee dromen gehad die ik 's ochtends opschreef en 's avonds pas begreep door de gebeurtenissen van de afgelopen dag. Nu is het lastige dat deze dromen niet direct laten zien wat er die dag zou gebeuren, dus je kunt ook zeggen dat je een bepaalde interpretatie wilt zien in de vage symboliek van je droom. Ik zou graag een concreet voorbeeld geven, maar ik moet even kijken of ik dat wel wil - het zijn vrij persoonlijke dromen :). Het betroffen in beide gevallen echter zaken die een grote emotionele impact tot gevolg hebben gehad, en als ik ergens van verwacht dat je ze kunt aan voelen komen, dan zij het dat soort gebeurtenissen.

[ Voor 6% gewijzigd door Christiaan op 10-09-2004 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook regelmatig voorspellende dromen dingen die echt gebeuren, zoals ik ze gedroomd heb.
Ook heb ik minstens 1x per dag een Deja Vu, of dit nu een truukje is of niet :? soms is het zo beangstigend dat ik alles ga doen om te voorkomen dat er gebeurt wat ik denk dat gaat gebeuren.

zo kreeg ik toen ik bij een stoplicht dat op rood stond een Deja Vu, dat ik een ongeluk zou krijgen met een groene Volvo, daarna had ik een heel vreemd gevoel, ik rij weg en het volgende kruispunt wordt ik gesneden door een groene Volvo, omdat ik er op lette of er ergens een Groene Volvo reed kon ik op tijd stoppen.
Dit soort dingen gebeuren vrij regelmatig |:( en is eigelijk maar een voorbeeld van de zovelen.
Ik beweer niet dat dit voorspellend is ik constateer dat gewoon.
Ik vind het zelfs vervelend dat het vaker gebeurd ik zou liever hebben dat ik niet zoiets zie, denk of droom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er is meer tussen hemel en aarde wordt er soms wel is gezegd

wetenschappelijk gezien kunnen dromen niet voorspellend zijn
maar wetenschappelijk gezien kunnen veel meer dingen niet die toch en onverklaarbaar wel kunnen
er zijn mensen die er in geloven dat je leven al totaal uitgestippeld is voordat je er aan begint
sommige mensen kunnen weten wat er in de toekomst gebeurd door te praten met "boven" (om het zo maar even te noemen)
er wordt ook gezegd dat je dichter bij "boven" bent als je droomt
het is dus wel degelijk mogelijk dat dromen kunnen voorspellen en waarschuwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:12

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 20:47:

maar wetenschappelijk gezien kunnen veel meer dingen niet die toch en onverklaarbaar wel kunnen
Dat iets langs 'wetenschappelijke' weg (nog) niet verklaard kan worden wil niet zeggen dat we het dan maar in het "hogere" moeten zoeken.
sommige mensen kunnen weten wat er in de toekomst gebeurd door te praten met "boven" (om het zo maar even te noemen)
Bewijs?
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 20:47:

er zijn mensen die er in geloven dat je leven al totaal uitgestippeld is voordat je er aan begint
Zoals Q al aangeeft.. we zinken af naar x-files niveau: "there is something out there".. ja ja..Het mag best wel magisch zijn hoor.. maar geef dan een argumentatie en mogelijk ook een bronverwijzing.
Wat is volgens jou "boven" ook? Is voor jou misschien logisch.. maar anderen hebben weer misschien andere associaties erbij.
Stel nou ff (om het eenvoudig te houden) er geen boven is (is ook weer een hele andere discussie). Jij gaat er dus vanuit dat je dan vooruit in de tijd kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is denk ik zo dat wanneer je een droom hebt en hij komt later uit, of het komt later (ongeveer/symbolisch/of wat dan ook) uit dan is het meteen een voorspellende droom. Maar als een droom niet uitkomt denk je er nooit meer aan terug.
Ik heb ook wel eens dat ik ergens aan denk of ergens veel mee bezig ben, en dat er dan opeens (een week/maand/dag) later iets gebeurd wbt hetgene waar ik mee bezig was. Ik was bijvoorbeeld de maanden voor 11september 2001 bezig met een reis plannen naar NYC om het wtc eens te bezoeken, allemaal pagina's bekeken, wtc plaatjes etc. En dan opeens komt de aanslag en denk je van "hey, da's wel erg toevallig dat dit nu gebeurd", terwijl als er niks was gebeurd je het nooit als frappant had ervaren.

Ik denk dat de skeptische personen zich meestal vastklampen aan de wetenschap, en de andere personen zich meer achter het "er is meer tussen hemel en aarde" verschuilen.

Ik persoonlijk denk dat er meer tussen hemel en aarde is, en er is meer dan wij kunnen bevatten.

Do I make any sense, I don't know... it's late. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat ik vertel is iets waar ik in geloof
en jah zodra je iets echt kan bewijzen
jah.....
Voor de meeste is iets pas bewezen op het moment dat ze het zelf hebben gezien of meegemaakt of iets wat ze kunnen aanraken
dan heb je pas echt bewijs toch
maarja elk mens is anders dus de ene persoon kan iets wel zien of meemaken en de andere niet jah en dan dan heeft de ene het gezien en de andere niet
voor de ene dus bewezen en de andere dus niet...
dus ja je kan niet alles bewijzen....

je hoeft niet meteen aan "boven" te denken als je aan voorspellende dromen denkt natuurlijk niet maarja ik geloof wel dat het ermee te maken heeft
het is waar je in gelooft het is net als een geloof hebben
je hebt niet altijd houvast aan een bewijs.....

nog even terug komen op was henkleerssen zei

je leven is eigenlijk al helemaal uitgestippeld (das weer iets waar je in moet geloven of niet)

als je leven dus eigenlijk al bepaald is en toeval niet bestaat misschien zijn er dan wel mensen die in de toekomst kunnen dromen omdat hun jah.... ziel al onbewust weet wat er gaat gebeuren en dat komt naar boven in hun slaap

dus wat ik al zei wat de ene kan meemaken kan de andere niet elk mens is anders

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metamarty
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:48

metamarty

Private RocketTwinky reporting

Ik heb me hier wel eens in verdiept en wetenschappelijk gezien dacht ik dat het zo in elkaar steekt:

Tijdens de slaap gaat de hersenstam willekeurige signalen afvuren. Deze signalen stellen basis emoties voor. De overige hersendelen ontvangen deze signalen en koppelen hier voorwerpen/omgevingen/e.d. aan welke in de droom voorkomen. Een aantal van deze voorwerpen/omgevingen zijn vrij universeel. Zo staan auto's bij de meeste mensen voor het begrip "vrijheid". Huizen beteken vaak "leefomgeving" of "veiligheid". Snelheid (hard rijden, uit de bocht vliegen) staat vaak voor dingen die in je leven gebeuren en die je niet kunt stoppen. Mocht de hersenstam dus bijvoorbeeld een angst signaal afgeven en je bent onderbewust bang voor vrijheidsverlies (omdat je gaat trouwen ofzo) dan zou je kunnen dromen dat je auto gestolen is. De kunst van het dromen onderzoeken is dus de kunst om de associaties die jij persoonlijk hebt te vinden. Denk dus altijd na wat er in een droom voorkomt en welke associaties jij daarmee hebt.

Het interessante van dromen (en ook het voorspellende vermogen) zit er in dat je diepste onderbewuste naar boven komt door middel van deze associaties. Je kunt dromen dus gebruiken om te leren wat er onderbewust aan de gang is. Het is daarom ook heel goed mogelijk dat dromen "voorspellend" zijn, in die zin dat je je niet bewust bent van iets dat gaat gebeuren, maar dat onderbewust wel degelijk een verwachting bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk je niet dat die dromen (van van Bartk81) niet gewoon een gevoel uiten? Dat je gewoon op onberijkbare blonde meisjes valt. En dat je een angst hebt voor verdrinken (of misschien juist wel niet).
Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 15:35:
wat ik vertel is iets waar ik in geloof
en jah zodra je iets echt kan bewijzen
jah.....
Voor de meeste is iets pas bewezen op het moment dat ze het zelf hebben gezien of meegemaakt of iets wat ze kunnen aanraken
dan heb je pas echt bewijs toch
Ik heb ook wel dit soort dingen meegemaakt. Maar het gevoel hebben dat je iets al eerder meegemaakt hebt (of iets dergelijks) vind ik nooit een bewijs. Het is net als je een gogelaar een truuk ziet doen. Dat konijn is verdwenen. Ik heb het toch zelf gezien.

Ik denk dat voorspellende dromen net zoiets is als het déja vu verhaal van henkkleersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carmeck ik geef je gelijk met dat het geen bewijs is
maarja waarom moeten we persee een bewijs hebben
het probleem met dit onderwerp is dat je er geen bewijs mee kan krijgen
het is waar iemand wel of niet in gelooft
het is of iemand wel of niet de waarheid spreekt
het is of het wel of niet kan

maar een tastbaar bewijs heb je nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chello200
  • Laatst online: 27-11-2022
De mens gebruikt maar 10 % van zijn of haar hersenen. Als wij ooit ( door evolutie of iets anders ) het voor mekaar krijgen omdat daar 75 % of meer van te gebruiken kunnen we misschien zelfs op commando in de toekomst kijken.
Het schijnt zelfs dat de kennis van je voorouders en je ouders in je DNA opgeslagen zit. Als we daar nou is in konden tappen waren de meesten al genies voordat ze geboren zijn. Maar ik dwaal af. :)

dikzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chello200 schreef op 13 september 2004 @ 19:46:
De mens gebruikt maar 10 % van zijn of haar hersenen.
Dat van die 10% is een fabeltje. Ik heb zo gouw niet een bron. Ik heb het hier ergens op GoT gelezen. Ik kijk wel ff. En wat bedoel je met een herrinering? Je zou sommige dingen die door evolutie (als je daar in gelooft) onstaan zijn kunnen omschrijven als herrineringen. Zoiets als een angst voor spinnen of een zuigreflex bijv.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het schijnt zelfs dat de kennis van je voorouders en je ouders in je DNA opgeslagen zit. Als we daar nou is in konden tappen waren de meesten al genies voordat ze geboren zijn. Maar ik dwaal af. :)
Daar zal wel een kern van waarheid inzitten, je weet namelijk instinctief vanaf de geboorte al een paar dingen, en die zijn je dan nog niet aangeleerd. Maar echte kennis, tjsa het zou idd best kunnen maar dat wij nou niet begrijpen en weten hoe je daar toegang tot krijgt, maar dan rijst te vraag "waarom zou kennis opgelsagen worden in dna, kennis zit toch in de hersenen". Het blijft een mooi vraagstuk waar je uren over kunt filosoferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De mens gebruikt maar 10 % van zijn of haar hersenen.
The hoax continues ;)
Als wij ooit ( door evolutie of iets anders ) het voor mekaar krijgen omdat daar 75 % of meer van te gebruiken kunnen we misschien zelfs op commando in de toekomst kijken.
Wáárom zou dat dan nog niet gebeurd zijn? Er hebben al zo'n twaalf miljard mensen geleefd? Als iemand in een keer 7 keer zo slim is als de rest, dan overleeft hij wel, en binnen de kortste keren heeft iedereen het :)

Overigens, het moet evolutionair wel heel vreemd lopen om inactieve hersendelen te krijgen.

Maar uit hersenscans blijkt dat elk deel van de hersenen wel érgens voor gebruikt wordt, dus die 10% is niet correct :)

http://tafkac.org/science/10_percent_of_brain.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:12

Q

Au Contraire Mon Capitan!

De mens gebruikt maar 10 % van zijn of haar hersenen. Als wij ooit ( door evolutie of iets anders ) het voor mekaar krijgen omdat daar 75 % of meer van te gebruiken kunnen we misschien zelfs op commando in de toekomst kijken.
Een klassiek broodje aap.
Dat kennis via dna wordt overgedragen is zover ik weet onjuist. Maar misschien heb je wat linkjes naar een aantal wetenschappelijke artikelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ok mijn hypothese.
1. Je dromen gaan over dingen die je heb meegemaakt
2. Je hersenen extrapoleren hier en daar wat.
3. Omdat je leven niet dagelijks verandert grote kans dat je de volgende dag iets meemaakt wat je reeds eerder ongeveer hebt meegemaakt.
Af en toe komt dit dan eng overeen met datgene wat je toevalligerwijs gedroomd hebt. Tada voorspellende droom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

quote: Strenght
Je bent niet de enige GoTTer die dit meemaakt :/ .
Ik begrijp exact wat je bedoeld want ik heb ook exact hetzelfde aan de hand. Dit kan je dus echt wel als onderbewuste dromen noemen, want je weet niet dat je dat hebt gedroomd. Er is dus ook geen fase van toevallig uitkomen van een _bewuste_ droom. Je weet niet wat er gaat gebeuren, net tot je in die ene situatie zit, die glimp van een seconde. Plots zie je in een flits de komende x minuten verschijnen en je weet gewoon dat je weet wat er gaat gebeuren ( srry voor die slechte zinsconstructie ).

Bij mij begon het als een simpel stilstaand beeld van een plaats.
Geleidelijk aan waren het meer beelden die ik kon 'voorspellen'/voorvertellen.
Nu zit ik in de situatie dat ik soms hele conversaties kan navertellen (en dan niet een conversatie tss mezelf en iemand anders, maar een conversatie tussen 4 mensen waar ik zelf niet aan deelneem).

Ik ben dan ook van _mening_ - kan het natuurlijk niet bewijzen - dat er sommige onderbewuste delen in het brein zijn die 'voorspellende' gaven hebben.

Performance is a residue of good design.

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor de vele goede en serieuse reacties.

Ik heb mijn gedachten er nog eens over laten gaan. Het begrijpen doe ik nog steeds niet. Maar een verklaring waar mijn psycholoog mee kwam was het volgende:

Het meisje in mijn droom staat niet voor het blonde meisje van de boedrij naar wie mijn hart uit gaat, maar voor de vrouw in het algemeen. De onberijkbaare vrouw is een continuiteit die als een rode draad door mijn leven ligt. Dingen die je in je jeugd tegen komt, komen vaak in je adolecenten periode weer terug.

Ik vond het wel een herkenbare verklaring, en meer voor de hand liggen dan een droom die in de toekomst kijkt of mij een boodschap wil vertellen. Niet dat ik dat bij voorbaat helemaal uitsluit of niet in dat soort dingen geloof.

Maak je overigens geen zorgen, deze continuiteit is er een die doorbroken kan worden... en ik ben een leuke jongen, dus 't komt wel goed met de vrouwen in mijn leven!

• Christiaan
  • Laatst online: 09-08-2021
Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 21:11:
Dat van die 10% is een fabeltje. Ik heb zo gouw niet een bron. Ik heb het hier ergens op GoT gelezen. Ik kijk wel ff. En wat bedoel je met een herrinering? Je zou sommige dingen die door evolutie (als je daar in gelooft) onstaan zijn kunnen omschrijven als herrineringen. Zoiets als een angst voor spinnen of een zuigreflex bijv.
Het is geen hoax hoor. Je gebruikt echt maar 10% van je brein, maar steeds maar 10% tegelijk. De rest gebruik je ook gewoon, alleen op andere momenten. Er zijn uitzonderingen, namelijk de zogenaamde Fight/Flight-response. Zeg maar het moment waarop je ontdekt dat een auto van links niet gaat stoppen voor je en jij heel snel moet reageren. Op die momenten reageert veel meer van je brein, en dan merk je pas hoe krachtig je brein 'is' als meer tegelijk werkt, want dan denk je veel sneller, je reageert sneller, enz. Maar dit kost ook enorm veel energie, dus het is onhoudbaar voor je brein (en ook niet nodig) om zo actief te zijn bij normale situaties.

• Corpii
  • Laatst online: 13:13

Corpii

Le Tostie

TrailBlazer schreef op 13 september 2004 @ 23:15:
ok mijn hypothese.
1. Je dromen gaan over dingen die je heb meegemaakt
2. Je hersenen extrapoleren hier en daar wat.
3. Omdat je leven niet dagelijks verandert grote kans dat je de volgende dag iets meemaakt wat je reeds eerder ongeveer hebt meegemaakt.
Af en toe komt dit dan eng overeen met datgene wat je toevalligerwijs gedroomd hebt. Tada voorspellende droom
dit is inderdaad ook wat ik erover gehoord en gelezen heb, waar en wanneer, geen idee meer.

:+ Maar, als je idd in de toekomst zou kunnen kijken, zouden die waarzeggers ook zo werken? :+

Verwijderd

Als je er de boeken op naslaat betekent vallen van hoogtes en slangen naderend onheil. Ondertussen zit ik idd in een behoorlijk "dipje" waar ik heel langzaam beetje bij beetje nu weer aan het opkrabbelen ben.

Heel vroeger (ergens rond mijn 17e) heb ik gedroomd dat ik mijn haren geblondeerd had en gaatjes in mijn oren. Ook droomde ik dat ik een vriendin had.
Is uitgekomen.

Zo zijn er nog wel een paar.

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Denk dat er hier wel een duidelijk onderscheid te trekken is tussen bewust dromen (Bart en CyberV) en onbewust dromen (Strenght + ik).
De bewuste dromen lijken mij meer algemene zaken die psychologische 'verklaringen' hebben. Verklaringen lijkt me een slecht woord, want dan zouden ze -verklaren- waarom je dergelijke zaken droomt en hoe dat komt. Zoals reeds aangehaald door sommige mensen kan het zijn dat je de dromen die niet uitkomen vergeet, maar persoonlijk denk ik niet dat dat bij iedereen van toepassing is.

De 2de klasse zijn de onbewuste 'dromen'. 'dromen' omdat ik (vermoedelijk strenght ook) niet op voorhand weten hoe we aan die informatie komen - die op een bepaald ogenblik te binnen schiet. Mijn enige verklaring daarvoor is dat ik 's nachts zaken droom die binnen afzienbare tijd zullen 'uitkomen'. Al herriner ik me _niets_ dat ik zelfs maar gedroomd heb; het is gewoon op de moment zelf dat je beseft dat je het al 'weet'.
Wat de 2de klasse interessant(er) maakt is het feit dat je ook 'voorspellingen' hebt waarin je zelf ook aan het woord komt, of jezelf zaken ziet doen. Ik heb dan steeds die zaken gedaan/gezegd, omdat ik geen idee heb van wat er gaat gebeuren als ik niet doe wat ik 'gedroomd' heb. Zou de normale 'voorspelling' doorgaan, of wordt ze doorbroken.
Hierbij een oproepje aan Strenght: heb jij je 'voorspelling' al eens doorbroken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nick The Heazk meestal is het zo als ik zo een moment herrinder dat ik het gedroomd heb dat alles wat daarop volgt en ik dus weet wat er dan gezegd wordt of gebeurd niet in mijn handen ligt dus dat iemand anders iets zegt of dat er iets gebeurd bijvoorbeeld een auto langs gereden kijk dat heb ik niet in de hand

het is me wel 1 keer gebeurd dat ik iemand onderbrak en ik zei wat hij wilde gaan zeggen en die gene stond me een beetje verbaast aan te kijken dat ik precies wist wat die gene ging zeggen en omdat het hele zinnen waren die ik zo kon opratellen was dat natuurlijk nogal vreemd. die jonge was een vriend van een vriend van muhh maar als ik hem zie dan kunnen we niet met elkaar opschieten..

Ik heb ook een keer gehad dat ik me kon herrinderen dat er een zware doos bij mij op het werk boven me hoofd uit het rek viel omdat me collega aan de andere kant van het rek een doos erin drukte.
en ik wist dat ik die doos op me hoofd kreeg in mijn droom me eerste reflex was een paar stappen opzij gaan staan en nog geen 2sec later viel die doos dus wel degelijk

Maar meestal kan ik die momenten niet onderbreken
ik maar ze gewoon mee weet dan eigenlijk al wat er gaat gebeuren of gezegd gaat worden.

Soms droom ik ook wel is wat iets schrikachtigs en dan kan ik me die droom wel herrinderen in de ochtend.
doe er dan niks mee maar soms komt dat moment in het echt terug en dan schrik ik nog wel eens want dan hoop ik dat de afloop niet zo is als in mijn droom
en gelukkig is deze wel altijd anders

Dus het komt er eigenlijk op neer dat:
Dromen die ik me niet kan herrinderen kan ik wel herrinderen op het moment dat het gebeurd.
Dromen die ik kan herrinderen stellen meestal niks maar soms is het een voorspellende droom die anders afloopt
ik heb meestal geen invloed op het veranderen van de "voorspelling"

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2004 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Die vriend die je onderbreekt beschouw ik dus wel als een onderbreking omdat je niet exact je 'droom' volgt. Weet je nog wat je normaal ging antwoorden op zijn zinnen, en is dat er eigenlijk nog van gekomen?

Dus ondanks dat je enkele keren het patroon hebt doorprikt gebeurt er niets concreet - zoals bijvoorbeeld geen 'voorspellingen' meer krijgen ?

Nu kan het ook wel zijn dat in jouw dromen Bart je het letterlijk kan nemen, of het gaan interpreteren.

Zo denk ik dat jouw droom over het meisje het volgende wil betekenen.

Het blonde meisje staat voor de ideale vrouw naarwaar je verlangt.
De boerderij staat gelijk voor de woning en voor de rustige omgeving.

Anderzijds kan het zijn dat je dromen werkelijk voorspellend zijn en dat je voorspelling reeds is uitgekomen (het blonde meisje van de boerderij die je wel ziet zitten).
In dat geval denk ik dat je dromen je willen helpen om je levensdoel te bepalen. Misschien zeggen ze wel: "Kijk, kijk nou, dit is jouw geluk!"

Ik denk dat je jouw droom letterlijk mag nemen als ook kleinere details overeenstemmen met de werkelijkheid (bv. vorm boerderij, uitzicht meisje). Waar ik op wil aansturen is, misschien is het wel het meisje van je dromen - je levensdoel - dus ik zou zeggen, ga ervoor ;)

Pagina: 1