Toon posts:

A7V8X-X hangt op memory test

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond,

Een paar dagen geleden had ik voor mijn systeem (specs in mijn sig) nieuw RAM gekocht. 512MB DDR400. Leuk dacht ik; kan ik een beetje gaan overklokken.

En overklokken lukte ook wel, was geen grandioos resultaat maar het ging om het idee. Dat en het geheugen is heerlijk goedkoop op het moment. Hoe dan ook... vandaag had ik Windows XP opnieuw geinstaleerd en na het instaleren van enkele drivers voor mijn mooie operating system ging ik even herstarten.

Maar dat lukte niet. Toen hij opnieuw opstarte bleef hij hangen op de memory test. Gelijk dacht ik dat mijn geheugen naar God was, alleen later bleek dat niet zo te zijn - ik heb mijn geheugen eruit gehaald en deze in mijn server gedaan. Dat werkte prima en mijn server loopt als een tierelier. Toen heb ik het geheugen uit mijn server in mijn workstation gedaan, en weer bleef hij hangen op de memorytest. Dus ik denk 'misschien is mijn geheugen bank kapot' dus ik hb mijn module (die uit de server kwam) verplaatst naar de 2e en 3e bank. Zelfde resultaat.

Na 5 minuten wachten ofzo, sprong dat ging opeens naar de BIOS. Daar kon ik wat instellingen veranderen (duh) en daar heb ik mijn geheugen heel erg langzaam gezet, op 266Mhz samen met de FSB. Ook dat ging niet goed en hij bleef hangen op de memory test.

Wederom na 5 minuten knalde dat ding tot mijn verbasing er opeens doorheen. En ja hoor daar kwam Windows XP. En alles loopt opeens prima. :?

Wat kan hier aan de hand zijn? Is het mijn moederbord dat naar god is, of mijn processor. Mijn moederbord moet de OC instellingen die ik had makkelijk aankunnen (VIA400), maar mijn CPU dan nou net weer niet. (2500+ 333Mhz).

Logischer wijs denk ik dat mijn CPU kapot is dat die gewoon de snelheden niet aankon en d'r is ergens iets geroosterd. Maar dit kan net zogoed mijn moederbord zijn. Een vriend van mij denkt moederbord, maar ik wil het zeker weten voordat ik naar de winkel terug ga. (Informatique, dat ligt nogal heel erg ver weg van mij) en ik wil dus niet 2 keer heen en weer.

Temperaturen van mijn CPU waren overigens altijd lekker stabiel en koel. ~40 idle.

Alvast bedankt.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik kan zo in je post niet vinden als je al een andere BIOS versie geprobeert heb? mischien dat een idee?

404 Signature not found

Verwijderd

Topicstarter
Nee nog niet geprobeerd, maar daar wil ik het liefst afblijven das nogal riskant.

Maar als de bios al maanden goed werkt, waarom zou ie opeens niet goed werken nu?

Verwijderd

Blijft hangen _op_ / _tijdens_ memorytest, of _NA_ memorytest?

Het verschil is dat in het ene de memorytest niet succesvol wordt afgerond en je hetzij een freeze krijgt met een incorrecte RAM hoeveelheid vermelding of foutmelding van het geheugen - de andere is dat de RAM hoeveelheid wél correct is en er géén foutmelding wordt gegeven.

Verwijderd

Topicstarter
Hij blijft hangen OP/TIJDENS de memory test, hij wil net beginnen en dan boem, daar hangt ie. En daar blijft ie 5 minuten hangen en daarna knalt ie direct door naar Windows met de correcte vermelding van het RAM wat erin zit.

Deze ochtend startte ik mijn PC weer op en opeens ramde ie 'm er in 1 keer doorheen. Erg vreemd :? Ding is schizofreen.

--
edit: maar klinkt dit meer als een mobo dat naar god is of als de cpu? naar mijn weten de mobo, alleen kan het fout hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2004 11:35 ]

Verwijderd

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met een nogal zeurderige voeding icm een fancontroller die storing gaf. Check het eens met een andere voeding oid. en check sowieso dat geheugen eens extreem goed met memtest (evt. ook op die andere bak).

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben met het mobo terug gegaan naar de winkel (Informatique) en daar hebben ze het getest e.d. daar is geen probleem gevonden, dus nu zit ik te denken aan de CPU die gaar is, of gaar aan het worden is.

Het geheugen wat er in eerste instantie in zat, zit nu in mijn serverbak en die draait nu 4 dagen aan een stuk door netjes stabiel, dus het geheugen zal wel goed wezen.

• Barney
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 23:46

Barney

nee, ik kan niet darten

Ik heb exact hetzelfde probleem met hetzelfde moederbord.

Ook 512MB DDR400 geheugen erbij gekocht en bij mij blijft hij ook steeds hangen wanneer hij begint met de memory test. Als ik hem echter een aantal keer reset, dan doet hij het soms wel ineens. Ik heb ook geheugen, processor, videokaart, voeding en bios gewisseld (mijn vader heeft toevallig hetzelfde mobo) en hiervan is niks kapot. Het lijkt mij dus een probleem met het moederbord, maar ik zie het inderdaad al gebeuren dat als ik er mee terug ga hij gewoon goed opstart en zij zeggen dat er niks mis is.
Geen idee wat ik nu moet doen dus.

PW5 DH Deluxe | Conroe 6600 @ 3,4 GHz (380x9) | Zalman 8000 | 2GB DDR2 GEIL pc6400 | Sapphire 1900XTX | 2x Maxtor 250GB RAID0 | Acer 1951c |

Pagina: 1