Stille koeling 9700Pro - Zalman ZM80C of Arctic VGA Silencer

Pagina: 1
Acties:

• ScorpionNL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-02 17:29
Nadat ik mijn thermaltake volcano 7+ heb vervangen door een Zalman 7000CU, valt het me op dat de fan van mijn hercules 9700Pro ratelt. Ook merk ik dat hierdoor mijn kast gaat vibereren, wat leidt tot een irritante zoem die telkens van toonhoogte veranderd |:( . Daarom wil ik de koeler vervangen en ik ben twee koelers tegengekomen die me allebei wel wat leken (Zalman ZM80C en Arctic VGA Silencer), maar na wat topics hier op GOT en reviews gelezen te hebben zit ik toch nog met wat vragen.

Ik heb dus een chieftec dragon medium kast met één coolermaster fan achterin die op 7 volt staat. Niet echt goeie airflow dus, daarom vraag ik me af of het mogelijk zou zijn om de ZM-80C te gebruiken zonder fan (kaart is niet overclocked). Mijn kasttemp is met dit weer ongeveer 33 graden. Iemand ervaringen hiermee?

Als dit niet kan, wat is dan de stilste oplossing, de ZM-80C met de optionele fan op 5V, of de Arctic Silencer (ik neem aan dat die wel op laagste stand kan draaien?)

En ten slotte, is het verschil in stilte dan de meerprijs waard? De VGA silencer is +/- 16 euro, terwijl de zalman uitkomt op +/- 30 euro met fan. Is het mogelijk om een andere casefan te monteren op de zalman (heb nog zo'n coolermaster die ik eventueel op 5/7V kan zetten)

Ook heb ik gedacht aan de ZM80D, maar er zitten al heatsinks op het geheugen van de hercules kaart, dus het lijkt me een beetje overbodig :? ) Het lijkt mij dat de prestaties van de ZM80D niet superveel beter zijn dan de ZM80C, terwijl hij wel ongeveer 10 euro duurder is.

Niet de moeite waard om te vermelden ^__^

Verwijderd

ik heb ook net op mijn 9700pro een Zalman gezet.

Ook de C

hij werkt perfect, alleen met fan wordt hij wel wat koeler.

maar die fan hoef je niet special te kopen hoor. ik heb een gewoone fan erop zitten.

doet het prefect.

Hier een foto

http://casemod.xtdesign.nl/vgakoeler.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2004 19:09 ]

• ScorpionNL
Heb je ook geprobeerd zonder die fan te draaien? En hoeveel casefans heb je verder nog in je pc?

Het is iig mooi dat er ook gewoon een standaard fan op past :) Zitten die schroeven om de fan te bevestigen gewoon bij de ZM80C zeker?

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Nuja ik heb een arctic silencer 2 op mijn radeon 9600pro gezet.
Helemaal toppie!!! De installatie is werkelijk super simpel.
Koelt perfect de kaart wordt niet eens lauw, en er wordt ook warme lucht uit je kast afgevoerd. Ook is de koeling muisstil :Y)

Ook heb ik bij familie een zalman zm80c-hp geplaatst wat toch aardig wat moeilijker is en als je het goed wilt doen en de tijd er voor neemt het een 45min in beslag neemt. De kaart wordt met fan lauw toch licht warm.

Kan je eigenlijk de arctic aanbevelen, deze is ook nog eens goedkoper dan de zm80d-hp.

Wat je doet moet je natuurlijk zelf weten, maar dit is mijn ervaring.
btw op mijn ATI silencer2 zit ook ramkoeling.
http://shop.freezinghardw....asp?Pagina=00002&CatID=2

Maar ik geloof dat je met een r9700 moet gaan voor de silencer 1 en die heeft wel geen ramkoeling.

specs

Verwijderd

ScorpionNL schreef op 09 september 2004 @ 19:12:
Heb je ook geprobeerd zonder die fan te draaien? En hoeveel casefans heb je verder nog in je pc?

Het is iig mooi dat er ook gewoon een standaard fan op past :) Zitten die schroeven om de fan te bevestigen gewoon bij de ZM80C zeker?
ja zonder fan deed hij het ook goed

allen ik kon dan niet oc'en

Verwijderd

ik heb op mijn 9800 pro ook de zalman geplaats (C versie). Koelblokken worden niet echt warm (heatpipe wel dus alles werkt gelukkig :)) Installatie is redelijk simpel. Ik heb echter wel een redelijk aantal casefans (5 in antec 1000AMG) maar zelfs als ik die allemaal uitzet blijfven de blokken redelijk koel. Heb er alleen wel de ZM-OP1 bij.

• ScorpionNL
Hmm, die naamgeving van de Arctic fans is nogal verwarrend. Als ik het goed begrijp heb je 2 verschillende Arctics die passen op een 9700Pro:

Arctic Cooling VGA Silencer (Rev. 3):
Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/1502-1488.gif

Arctic Cooling ATI Silencer 1:
Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/1721-1716.gif

Nee lekker handige naamgeving 8)7. Diegene die ik bedoelde was dus de VGA Silencer (Rev. 3). Die ATI Silencer is ook ongeveer 6 euro duurder, waarmee hij even duur is als de ZM80C zonder fan.

Ik zit er over te denken om die ZM80C te halen en eerst zonder fan te proberen. Een videokaart beschadigt toch niet permanent als hij 1 keer overhit?

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
ScorpionNL schreef op 09 september 2004 @ 19:46:
Hmm, die naamgeving van de Arctic fans is nogal verwarrend. Als ik het goed begrijp heb je 2 verschillende Arctics die passen op een 9700Pro:

Arctic Cooling VGA Silencer (Rev. 3):
[afbeelding]

Arctic Cooling ATI Silencer 1:
[afbeelding]

Nee lekker handige naamgeving 8)7. Diegene die ik bedoelde was dus de VGA Silencer (Rev. 3). Die ATI Silencer is ook ongeveer 6 euro duurder, waarmee hij even duur is als de ZM80C zonder fan.

Ik zit er over te denken om die ZM80C te halen en eerst zonder fan te proberen. Een videokaart beschadigt toch niet permanent als hij 1 keer overhit?
Nou als ik jou was zou ik het er niet op gokken.
Ze zeggen dat er dus niet voor niets bij. Je videokaart KAN wel permanent beschadigt worden als hij 1 keer overhit. Lijkt me dat een fan van een paar euro niet opweegt tegen een kaart van een paar honderd euro :+

Overigens is die naamgeving helemaal niet verwarrend die rev.3 is gewoon de oude serie arctic vga silencers, welke op het niveau van de zm80c-hp presteren en zelfs beter.
Ik gok dat het hetzelfde verhaal is met de nieuwe serie van arctic en zalman.

[ Voor 11% gewijzigd door J0J0 op 09-09-2004 20:03 ]

specs

• Thanatos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06-2025
Dat is van te voren nooit te zeggen, hangt echt af van de temperatuur. Maar aangezien de meeste mensen nooit problemen hebben gehad met een Zalman 80C zonder de fan, neem ik aan dat dit geen problemen zal geven. Zelfs zalman zegt dat de fan optioneel is.
Verder kun je de kast even open laten om te voelen hoe heet het koelblok wordt. :)

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023

Zonder fan is prima te doen, Is de ZM80D niet ook zonder fan te krijgen (die blauwe met 2 heatpipes)? Zo niet, dan gewoonde ZM80C kopen, en zonder fan proberen. Je kaart gaat NIET stuk, wel kan je vastlopers krijgen, maar dat lijkt me sterk, zeker als je niet overklokt :) Veel mensen op dit forum hebben hun kaart overklokt, deze lopen vaak tegen de grens van de temperatuur aan, de kaarten gaan echt niet stuk hoor, zolang jij hem maar netjes bevestigd en goed dun de koelpasta erop doet (liefst artic silver), dan is er nix aan de hand :)

[ Voor 21% gewijzigd door Race Eend op 09-09-2004 20:03 ]

Verwijderd

Zodra je artafacts begint te zien wordt de videokaart te warm. Wordt hij vervolgens nog warmer dan kan hij wel beschadigen. Ik dacht dat pas vanaf de 9800 serie de ZM-OP of in ieder geval een fan nodig was. Je kan het proberen zonder en em aan een stresstest onderwerpen. Kan je altijd nog ofwel en zalman fan of een andere fan erop zetten. Ik zou wel als je zalman neemt een beetje artic silver op de core doen in plaats van de bijgeleverde koelpasta (die heb ik weer gebruikt voor de heatpipe), draagt de warmte toch net weer wat beter over.

Suc6.

• Thanatos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06-2025
Wel zeker weten dat je hem goed monteert natuurlijk ;) :p

• ScorpionNL
Ik heb nog artic silver 3 liggen, was ik al van plan om hiervoor te gebruiken :) Ik denk dan toch dat ik de ZM80C ga halen en kijk of hij zonder fan goed genoeg koelt. Ik hou jullie op de hoogte :)

En als het niet werkt die coolermaster die ik nog heb liggen op 7V of 5V als hij daar geen opstartproblemen mee heeft. Wordt wel de 1e keer dat ik een koeler vervang op een videokaart, maar moet voor een elektro student toch niet al te moeilijk zijn als ik er m'n tijd voor neem :P

Pagina: 1