Toon posts:

Digi cam met flits-synchronisatie en diafragmainstelling

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

ik fotografeer 'klassiek', aantal Minolta XD7 bodies, mooie lenzen, 6x6 camera enzo. Ik heb een gave grote studio met een aantal flitssets van Broncolor. Nu wil ik lichtomstandigheden testen en kijken of dingen er ook werkelijk opkomen zoals ik dat in mijn instellicht zie. Dat gaat in 6x6 met een polaroid achterwand maar ik wil digitale 'proeffoto's' maken.

Zo'n camera moet dus EN externe flitsers kunnen aansturen EN een vaste diafragmainstellingen moeten hebben, hoewel dat laatste niet eens echt noodzakelijk is. Bestaat zo'n camera? Waar ik 't ook zoek (behalve dan de spiegelreflexen), ik zie daarvan weinig melding, of ze hebben allemaal een ingebouwd flitsertje.

Het is GEEN optie om naar een canon eos 300D oid over te stappen.

Dus: hoe vind ik welk (tweedehands) cammetje dat een correcte weergave geeft als ik externe flitsers gebruik?

Rob

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-02 14:55

Mud.Starrr

I shoot people for money

Een Konima minolta Dimage Z3 ?

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Verwijderd

Z serie van KM Dimage kan dat..... geen z3, maakt minder mooie fotoŽs dan z2 dus mijn advies als je uit z serie kiest een z2 te kopen :P

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Probleem dat je altijd zal hebben met een andere camera is dat het licht ook door een andere lens valt. Ookal gebruik je precies hetzelfde diafragma en (omgerekende naar 6x6 formaat) brandpuntsafstand, de lenzen zijn niet vergelijkbaar. Ook heb je met digitaal nogal wat moeilijkheden met een kleurbalans die waarschijnlijk anders is dan op film.
Probleem is ook dat (voorzover ik weet) een groot aantal camera's niet de diafragma's kan halen die met een middenformaat te bereiken zijn.

Conclusie: : waarschijnlijk zal de testopname met een digitale camera in meer of mindere maten verschillen van de opname met behulp van de polaroid achterwand.

Verwijderd

Topicstarter
Pepernoot, ik zal een voorbeeld geven. Vorige week een serie foto's gemaakt met een 'achterlicht' met een volle rode kleur. Je kunt dat licht meten (spotmeter) en instellen maar als ik dan de foto's zie blijkt er gewoon te veel rood te zitten in een foto. De LICHTVERHOUDINGEN veranderen dus niet, hoogstens -inderdaad- belichting en beeldhoek enzo. Maar ik wil dus niet digitaal fotograferen maar alleen controleren. Zie het maar als een alternatieve achterwand...

Verwijderd

Topicstarter
Jelle, ik zag de spect maar daar staat het erg onduidleijk in. Heeft geen standaard flitsschoen zag ik al, wel een 3,5 inch standaardflitsaansluiting?

Verwijderd

maat je kan toch een externe flits kopen van minolta voor z2 of so maar het gaat je wel meer geld kosten maar ja.

Maar ik dacht dat de flitsschoen op z2 wel standaard is. het lijkt maar zo :P.

Verwijderd

Mijn olympus 5060z heeft ook diafragma instelling en externe flitser mogelijkheid. daarbij ook een groothoeklens.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:11
Je flitsinstallatie kan niet reageren op een andere flits? De installatie op mijn werk doet dat namelijk en daar hebben we een infrarood flitsertje met standaard flitsschoentje bij. Meestal hang ik 'm aan de kabel, maar op deze manier werkt het ook.

Je zou dan een stevig filter voor de flitser van iedere digicam kunnen plakken en draaien maar. Dan gaat het alleen nog maar om dat diafragma-verhaal...

Maar vaste diafragma-instellingen, dat vind je op bijna iedere serieuze camera.

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Topicstarter
Jelle: d'r zit dus geen standaard flitscontact op? (ik heb een dikke flitsinstallatie met een stuk of 5 lampen...)
Dreamscape: ja, ik heb een sensor op mijn generator, maar dan beinvloed de ingebouwde flits (ondanks 't filter) toch nog mijn beeld... en als ik 'm dan zo sterk afdek heb ik geen ontsteking meer.
Timz: ik ga 's even kijken naar die kam.

Meer suggesties: als er dus maar een standaard flitsschoen opzit OF een standaard flitscontact.

Verwijderd

De flitsschoen op de Z-serie van minolta is geschikt voor 3 typen minolta-flitsers (aldus de handleiding van mijn Z2; Z3 weet ik niet precies). Ik heb niet heel veel verstand van externe flitsers, maar ik heb het vermoeden dat een flits-installatie aansluiten wel eens niet kan gaan werken... :/

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2004 09:49 . Reden: tikfoutje ]

Verwijderd

Even een aantal camera's met een flitsschoentje erop:

Olympus:
C5000
C5050
C5060
C8080 (koop dan een reflex ;) )

Canon:
Powershot G3
G5
G6
Pro1 (zie Oly 8080)

Minolta:
Z serie
7 serie
A serie

Sony:
dsc V1
dsc F717
dsc F828

Let op: Sony gebruikt alleen Sony flitsers of middencontact

Fuji:
S5000 (weet niet zeker)
S7000
S20 pro

Fuji gebruikt alleen middencontact

Nikon:
Misschien kan iemand mij hier even helpen.....

Ik hoop dat ik je zo alvast een beetje heb geholpen. Even een vraagje aan de topicstarter: hoe wil je de flits aansturen? Middels een schoentje? Is dat dan middencontact of heeft die nog een schoentje van bijv Minolta? Is dat schoentje te veranderen (net als bij de Metz SCA adapters)? Gebruikt jouw installatie geen PC terminal? Verlies je geen lichtmeting van de camera als je middencontact gebruikt?

Edit: denk ook nog even aan het verschil tussen flitsers voor kleinbeeldcamera's en digitale camera's. Sommige flitsers sturen een paar honderd volt terug naar de camera. Een beetje kleinbeeldcamera doet hier niet moeilijk over, maar een digicam kan deze spanning vaak niet hebben. Controleer dat even voor je flitsinstallatie!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2004 09:51 . Reden: Even spanningsverhaal toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Mig 29, het starten van de flits(generator) gaat met een enkelvoudige kabel op een enkelvoudige flitsschoen. Meten doe ik vooraf met een redelijk geavonaceerde spotmeter. Het is dus een kwestie van klikken en branden!

Ik weet inderdaad dat er problemen zijn met de ontsteekspanning. Er is een mooi apparaatje voor dat je op je flitsschoen zet en 5V doorlaat. Kost wel weer 35 euro...

Ik heb nog niet alle cams bekeken maar de sony V1 heeft volgens de specs geen hotshoe.
Rob

Verwijderd

Hmm,

Afbeeldingslocatie: http://productimages.sony-europe.com/DSC-V1_IM.jpg

Edit: zoals je ziet staat niet alles in de specs.

Die eenvoudige aansluiting die je bedoelt is middencontact? Daarnaast zou ik het wel weten; zekerheid dat je camera niet doorbrandt voor 35 euro? Doen!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2004 15:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je Hebt helemaal gelijk, alleen het middencontact wordt gebruikt en ik zie inderdaad gewoon een standaardschoen. Die zit er bij de minolta Z3 niet op. Hehehe, sterker, als dit er op zit: ik koop binnenkort een RF zender/ontvanger voor de ontsteking, die schuif je gewoon er op en hij doet het. Hm.. Dan moet ik zoiets dus 's tweedehands zien te krijgen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 14:54:
Ik weet inderdaad dat er problemen zijn met de ontsteekspanning. Er is een mooi apparaatje voor dat je op je flitsschoen zet en 5V doorlaat. Kost wel weer 35 euro...
Eh, ik wil m'n oude Bauer E545-ABS flitser (pc-sync kabeltje) op m'n Sony DSC-F828 (hot shoe) aansluiten. Nu heb ik spanningen van 65-80 volt gemeten op die flitser, dus zo'n "mooi apparaatje" zoek ik naarstig.
'k Ben alleen de Wein Safe Sync hiervoor tegengekomen. In Nederland kan ik die alleen vinden bij fotoflits voor een lieve EUR 70,21 incl. BTW.

Als jij dit soort producten voor de helft weet te vinden, dan hoor ik het graag! Een vergelijkbare flitser met een richtgetal van 45 (meters, ISO100) die wel een veilig voltage gebruikt kan ik zo snel niet vinden voor EUR 35!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 23:10
Ik heb zo'n Sony V1, die heeft dus een standaard-schoen, en ook een ACC-aansluiting waar je een flitser kunt aanhangen. De interne flitser dan dus ook niks.
Op manueel kan je (dacht ik toch, ben niet zo'n pro in die spullen :) ) het diaframa vastzetten.

Verwijderd

Topicstarter
eh, Jigal: dat ding bedoel ik dus. bij het zelfde bedrijf... 8)7 Ik deed het even uit mijn hoofd, dat bedragje zonder het na te kijken. Slik. Da's een heleboel geld. Ik heb destijds de spanning van mijn Metz CT45 flitsers 's nagemeten, dat varieerde ook al heel sterk, van 10 tot inderdaad zo'n 80 volt. Die zou ik dus niet aan mijn digicam plakken.

En Arwen: wat is een ACC?
Zowiezo ff wat termen? Ik associeerde een PC-sync kabel met iets dat je aan een PC hangt om vandaar uit je flitsers aan te sturen (Broncolor heeft dat niet-te-betalen-duur). Maar een oude Bauer zou dat toch niet echt hebben. Praten we dan hier gewoon over die hele dunne kabeltjes met mannetje/vrouwtje stekkertjes doe heel klein en fragiel zijn? Om bijvoorbeeld je flitskabesl te verlengen? 3,5 MM doorsnee meen ik met een pieletje en een gaatje?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 september 2004 @ 00:28:
Ik associeerde een PC-sync kabel met iets dat je aan een PC hangt om vandaar uit je flitsers aan te sturen
PC is de afkorting van Prontor Compur, de twee sluiter-fabrikanten die na lang nadenken de meest knullige, storingsgevoelige connecter uit de menselijke geschiedenis hebben bedacht.
In die tijd moest je voor elektronische flitser de camera op X-sync zetten en voor ander flitsers/flitsblokjes had je s-sync, m-sync, etc. snelheden.
M'n oude Oly C-2020Z is overigens goed bestand tegen de voltages van die oude Bauer flitser.

Verwijderd

Topicstarter
Ow ok! Dat is inderdaad die enorme kluwen van kabels die er uit mijn kabeldoos steekt. Met inderdaad die verschikkelijke kwetsbare stekkertjes. Die het niet doen als je model eindelijk die perfecte pose heeft. Daarom bestel ik volgende week ook een RF zender/ontvanger. Ben ik daar vanaf. Zenx voor de verduidelijking!

Verwijderd

Topicstarter
'T is gelukt: met een Canon G2! En ook nog heel redelijke foto's mee weten te maken, wel bijzonder. Maar in ieder geval kan ik nu het licht bekijken en aanpassen aan wat ik wil. Zenx iedereen voor de tips!

Verwijderd

Mag ik vragen hoe de opstelling is geworden? Dus wat zit er allemaal tussen de flitsset en de Canon?

offtopic:
Damn ik had de Powershot G3 aangestipt ;), maar hoe kom je nou in hemelsnaam nog aan een G2?
Pagina: 1